Är generatorn slut?

faceliftSG
torsdag 21:23 · 19 Inlägg

Hej!  Tacksam för lite hjälp smile

Fick *check system* gul varningslampa samt batterilampa på väg hem från jobbet i förrgår, men försvann sedan dagen efter? Fick två olika tips från kunnigt folk om att det är batteriet som är gammalt, eller att det nästan säkert är generatorn som håller på att ge upp. Bilen ifråga är en Honda Civic DTEC 2013.

Testade batteri idag på morgonen:
Innan start 12.59V
Bil igång 14.49V
Bil igång med last 14.45V
Bil avstängd 12.88V

Borde inte dessa siffror tyda på att generatorn laddar batteriet normalt?

Vill helst undvika ett utlägg på både ny generator och batteri om det i nuläget inte är nödvändigt. Vad säger folk här, skall jag gå på tipsen eller leta efter något annat fel?

Kan även tillägga att jag har en #P1102 felkod som troligtvis är MAF sensorn. Men det bör väl knappast vara kopplat till ovan problem?

Mvh

Senast redigerat av faceliftSG (torsdag 21:27)

Utmarks-Loke
torsdag 21:26 · 5 920 Inlägg

Generatorn laddar, den är det nog inga större fel på i alla fall

Jesper328 Diagnostekniker
torsdag 21:34 · 2 447 Inlägg

Inget fel på varken batteri eller generatorn.

Läste du ut felkoden efter att motorlampan tändes?
P1102 - Air mass in range but lower than expected.
En gång är ingen gång, låter som ett tuppjuck bara.
Kolla så att ditt luftfilter inte är dassigt.

Up the RA
faceliftSG
torsdag 21:35 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Generatorn laddar, den är det nog inga större fel på i alla fall

Ah, ok.

Mekisen som jag pratade med var väldigt hjälpsam men lät tvärsäker på sin sak att det var ny generator som behövdes.  Skall tydlig vara vanligt problem med generatorn på dessa dieslar efter 12000 mil, och min har nyss passerat detta. Var påväg att beställa en ny gen men blev osäker efter jag såg att den laddade iaf.

Obs. Du kanske missade det men jag gjorde en redigering efter ditt svar.

Mvh

faceliftSG
torsdag 21:44 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inget fel på varken batteri eller generatorn.

Läste du ut felkoden efter att motorlampan tändes?
P1102 - Air mass in range but lower than expected.
En gång är ingen gång, låter som ett tuppjuck bara.
Kolla så att ditt luftfilter inte är dassigt.

Ok. Jag kollade efter felkod idag efter varningarna var borta.

Bra ide, skall kolla luftfiltret imorgon.

Ja, man kan ju hoppas. Skall göra en lite längre resa om en vecka och vill helst inte bli stående på vägen så är trots allt lite orolig. Men det kanske borde vara lungt så länge jag inte får mer varningar?

Mvh

Senast redigerat av faceliftSG (torsdag 21:49)

Jesper328 Diagnostekniker
torsdag 22:53 · 2 447 Inlägg

faceliftSG skrev:

Jesper328 skrev:
Inget fel på varken batteri eller generatorn.

Läste du ut felkoden efter att motorlampan tändes?
P1102 - Air mass in range but lower than expected.
En gång är ingen gång, låter som ett tuppjuck bara.
Kolla så att ditt luftfilter inte är dassigt.

Ok. Jag kollade efter felkod idag efter varningarna var borta.

Bra ide, skall kolla luftfiltret imorgon.

Ja, man kan ju hoppas. Skall göra en lite längre resa om en vecka och vill helst inte bli stående på vägen så är trots allt lite orolig. Men det kanske borde vara lungt så länge jag inte får mer varningar?

Mvh

Det skall nog vara rätt så lungt.
Även om luftmassemätaren skulle vara dålig så är den inte livsviktig för en dieselmotor, den används generellt mest som en input för att styra avgasåterföringen.
Med det sagt så har jag precis noll koll på om Honda dieslar fungerar annorlunda. smile

Up the RA
faceliftSG
torsdag 23:32 · 19 Inlägg

Jesper328 skrev:

faceliftSG skrev:

Jesper328 skrev:
Inget fel på varken batteri eller generatorn.

Läste du ut felkoden efter att motorlampan tändes?
P1102 - Air mass in range but lower than expected.
En gång är ingen gång, låter som ett tuppjuck bara.
Kolla så att ditt luftfilter inte är dassigt.

Ok. Jag kollade efter felkod idag efter varningarna var borta.

Bra ide, skall kolla luftfiltret imorgon.

Ja, man kan ju hoppas. Skall göra en lite längre resa om en vecka och vill helst inte bli stående på vägen så är trots allt lite orolig. Men det kanske borde vara lungt så länge jag inte får mer varningar?

Mvh

Det skall nog vara rätt så lungt.
Även om luftmassemätaren skulle vara dålig så är den inte livsviktig för en dieselmotor, den används generellt mest som en input för att styra avgasåterföringen.
Med det sagt så har jag precis noll koll på om Honda dieslar fungerar annorlunda. smile

Tack för input. Jag avvaktar med ny generator tillsvidare.

Vilospänning för ett bilbatteri borde dock vara högre än 12.59V, så jag laddade batteriet med en smart-laddare för att se om det hjälper också.

Om inte filtret är smutsigt så skall jag försöka göra rent LMM och se om det kanske hjälper.

Mvh

Senast redigerat av faceliftSG (torsdag 23:33)

Jesper328 Diagnostekniker
fredag 17:01 · 2 447 Inlägg

12.6v är fullgott för ett bilbatteri efter en natt.
Kan givetvis vara högre, men det definitivt inte dåligt. smile

Nu diffar det mellan olika batteriteknologier, men denna tabell kan man ha som en tumregel.
Jag brukar dock se allting under 11.8v som kaputt.

https://www.rvtechlibrary.com/images/voltchart.gif

Up the RA
husseman
Igår 00:54 · 1 630 Inlägg

Hmm, håller med om det mesta här, fast ja har min gräns på batteri högre.
Ett batteri bör ha 12,4v enligt mig för att ja inte ska bli misstänksam o ta fram testaren. Helst vill man se 12,7v..men man kan inte alltid få som man vill.
O ni som har Husvagnar, Husbilar som konstant laddas via solpaneler och laddare o helt plötsligt märker att saker slutar funka(saker som drar ström) i bodelen. när ni ligger utan el 230v. O kollar ni mätarna så ser ni typ 14,2v på batteriet.(Solceller som  e´gamla eller skit) Här går det bli lurad på riktigt...- ja kallar det sönderladdat batteri- men finns nog bättre ord.
Kopplar man ur detta batteri, så kommer det visa 14,2v en stund. Då ska man reagera. Antigen belastar man det direkt o märker att det är märkt att leverera 900cca o fixar 120 o mätaren visar -byt batteri. Annars kan man vänta några dar o mäta det..då håller det 8,6 v.  Bara ett tips från nån som byter batteri på dessa fordon varje dag o litar inte på voltmätare o Ledtestlampor. Skål/o Pöss på er/husse

Senast redigerat av husseman (Igår 01:13)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
Igår 09:10 · 17 678 Inlägg

En billig batteriprovare från Biltema för 379:- är en bra investering. I synnerhet då batteriet kan testas när man vill. Brukar göra det i samband med byte till vinterhjul.

Annars kan ju TS åka till en större verkstad med en kanelfläta och några stora Cola och få batteriet provat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang