Dags för ny uppdatering!
Gav mig på nästa projekt med att göra hål i huven och få dit en vettig luftburk.
Mätte först ut mitten på huven och borrade sedan ett hål ungefär där luftburken skulle sticka upp.
Använde mig sedan av en luftdriven nibbler för att utöka hålet. Första gången jag använt en sådan maskin och blev förvånad över hur otroligt bra den fungerade på enkelplåt.
Hålet utökat så pass att jag kunde använda en gängstång i insprutet för att bekräfta center på motorn.
Locket från luftburken ditklämt för att använda som mall för hålet.
Blev väldigt förvånad av att upptäcka att motorn sitter ca 1" offset mot passagerarsidan. Trodde såklart först att jag tabbat mig ordentligt vid installationen och att motorn därmed satt snett. Men efter att bekräftat motorpositionen och sedan googlat febrilt så visar det sig att det tydligen är medvetet gjort av GM från fabrik.
Kanske för att ge mer plats för styrsnäcka och rattstång, eller för att motverka vikten av föraren? Oavsett var det bara till att köra på.
Dock ville jag inte att hålet ska se offset ut när man öppnar huven (ovansidan kommer ändå bli täckt av ett scoop). Så valde att förlänga hålet mot förarsidan och därmed centrera hålet i huven.
Ville sedan öppna upp hålet mer för lite bättre luftflöde så tog lite inspiration av Edelbrocks klassiska "Bugeye" luftfilter med den trekantiga designen.
Luftburken monterad.
Lämnade 1" extra på gängstången då jag förmodligen kommer att köpa ett lite högre filter i framtiden.
Klart för tillfället. Huven ska plockas av så att kanterna kan snyggas till och förstärkningarna kan boxas i ändarna.
Gick sedan vidare med lite kosmetiskt pillande.
Instegslisterna behövde en uppfräshning innan återmontering.
Tvättade och målade.
Monterade.
En ganska liten men ändå så kompletterande detalj.
Tätningslisterna till nederkant av dörrarna fick också lite kärlek. En typisk del som man hellre hade köpt nya men verkar omöjligt att hitta nytt.
Lite tvätt och färg gjorde susen. Får se om man snubblar över ett nytt set en vacker dag.
Vidare till bagaget som för det första behövde kittas i svetsskarvarna men också ljudisoleras.
Hjulhusen kittade och bakskärmarna vibrationsdämpade med bitumenmatta.
Golvet klart.
Bakstammen också dämpad.
Med tanke på att där inte fanns något alls från fabrik innan så gjorde det en
enorm skillnad med bara bitumenmattan. Ekade något otroligt i skärmar och bagage innan.
Har tankar på att bygga ett hyfsat ljud i bilen också (utöver motorns sång) och hade material kvar från när jag isolerade kupégolvet, så tänkte att det var lika bra att använda upp resten i bagaget.
Ett kortare inlägg den här gången.
I nästa inlägg blir det till till att ta tjuren i hornen angående avgassystemet..
För det första har jag stora problem med att headersen skrapar i marken, något som jag hade skarpa misstankar om redan vid första provmonteringen för ca 3 år sedan.
Dessutom byggde jag första versionen med cutouts istället för katalysatorer. Något som man enkelt skulle kunna byta till vid besiktning med hjälp av v-band i båda ändarna. Detta hade säkert kunnat fungera om jag hade behållit nuvarande headers. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att besiktningen hade godkänt ljudnivån på nuvarande avgassystem. Låter härligt men högt.
Video på nuvarande avgassystem:
https://www.youtube.com/watch?v=3NxAzS5 … =Halveniuz