3127
Sök

Batteriladdare 12V - kanske grundläggande fråga...

7 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej

Köpte en CTEK 12V MXS 3.8 för att ladda startbatteriet 12v 45Ah (tror jag) till en mopedbil.
Vet att det är rekommenderat att koppla bort bilens kablar till batteriet innan man laddar men funderar på hur viktigt det är i verkligheten...? Sugen på att montera dit ringkabelskorna med snabbkontakt för batteriladdaren för att mycket enklare och snabbare ladda batteriet nästa gång. Är det korkat, är det sannolikt att bilen kan ta skada?

En parentes,  jag köpte först en Hamron Batteriladdare 6/12 V 4 A på Jula men den ville ladda 6V och sen visade att nåt var fel på batteriet... CTEK funkade utmärkt.

Forummoderator
17 949 Inlägg
för 12 timmar sedan
#2
Det går utmärkt att montera dit ringkabelskorna för enkel anslutning. Många med sommarbilar och liknande har det så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 157 Inlägg
för 11 timmar sedan
#3
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)

7 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.

Vad menar du med att sätta laddarens minus till chassit..? Menar du när batteriet ska laddas..?
När jag laddade nu så satte jag plus på plus och minus på minus? ?

3 157 Inlägg
för 7 timmar sedan
#5
Ja, när batteriet ska laddas monterat och inkopplat I bilen/fordonet.

Nu, handlade det om en mopedbil, och den har (sannolikt) ingen BMS alls.
Och då spelar det ingen roll.

Men som god vana:
Låt minus på laddaren ansluta på jord, (dvs chassiet eller motorn), och sätt plus på plus.
Då går allt genom en ev BMS och allt är klockrent.  Saknas en BMS fungerar allt fint ändå att ladda mot jord. Därför en bra vana.
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)


Sök