Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Först provturen är gjord! Nu ska allt snyggas till och bilen sättas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt... Visa mer
Bygger ett kitt som kommer göra det möjligt för andra att konvertera sin Volvo 850/S70/V70 till elbil, tanken är att göra ett system som är plug and play färdigt, se till att följa på youtube ge om att trycka prenumerera ?
Fick bort alla felkoder på batteripacken idag, fick byta ut kablarna för kommunikationen till en skärmad kabel, på så vis störs inte kommunikationen pga den "höga" strålningen av högspänningskablarna, känslighet mot EMF är väldigt viktigt att tänka på & att skärma av.
Nu återgår arbetet med att sätta ihop det främre batteriet, dra fast det, när det är klart är det bromssystemet som måste göras klart.
Fixat programmeringen med laddaren nu, den är testad på så vis att alla tre laddare i den startar, men ej provat ladda från vägguttag, kablar är klart så nu är det bara att provmontera batteriet fram och ta första provkörningen på gården, blir att göra det på fredag om vädret är rätt ? Sjukt spännande nu! Kommer även prova ladda då och se vad systemet säger.
Har låst laddningen till max 90% på batteriövervakningen, laddaren är även den en säkerhet på, så den laddar till max 98% ungefär, överladda vill man inte, då startas det fyrverkerier.
Körde första metern för några dagar sedan, självklart blev det fler felmeddelanden som gjorde att allt stängde av sig och jag förlorade drivning, så jag har fortfarande några spöken i trådarna innan jag kan testa detta projekt på riktigt. Måste lyfta ut batteriet och fixa lite kalbar.
Mest troligt är det Emf, "strålning från kablar", problemet kommer bara då jag "gasar" då tappar bms all kontakt med batterierna, därför stängs allt ner.
hur gick de då provturen , å vart gjorde du av weberförgasarna har du kvar dom ,
Gick superbra! Inga problem alls, körde bara det som syns i videon. Är ju inte besiktad eller så, måste hålla mig inom vad som är lagligt.
Webrarna och den motorn såldes kanske år 2019 så i vilken bil dom sitter i kan vara svårt at veta, det jag vet Jens sa som bromsade motorn va att kolvringar va mest troligt slut, så byter du dom har du minst 10hk till. Men nu blev det elmotor istället. Ibland saknar jag ljudet från webrarna, dom har en skön sång i en b20.
Då var laddningen testad för första gången, har inte provat ladda fullt eller tills bms säger stopp, det blir vid senare tillfälle och går att testa genom att gå in i programmet, så nu kan laddningsdelen nästan släppas.
Det som är kvar & göra är att dra om en 12v för just nu måste jag ha nyckeln i tändningsläge för att kunna ladda, såklart det är ju inte nått man kan ha i framtiden ? men med ett relä så är det biff.
Ny video ute som MOS filmat, bästa videon hittills, blir sista videon. Men skriv gärna i kommentarerna på youtube att ni vill se mer hur bilen blir när den är klar ?
Har flera olika förfrågningar på nya projekt. Volvo 142an kommer jag behålla i ett år för att njuta av den, sedan kommer den att säljas för att ha råd med nya projekt.