jaka54 skrev:
Må så vara men mitt 12 år gamla AGM batteri som jag laddar med en 40 år gammal analog 12V/4a laddare visar ca 12,9 V efter ett dygns laddande.
Tror dig att en multimeter direkt efter laddningens avslutande visar 12,9 v.
Men efter ett dygn, då batteriet "fått vila sig", visar multimetern nog inte över 12,6 / 12,7 v.
LIDLs batteriladdare har ett "vinter-"/snabbladdnings-/AGM-läge som aktiveras med en * (stjärna).
Använder detta läge för det mesta då jag laddar "vanliga" batterier, utan att dessa tagit skada(vad jag vet om).
Appropå batterier så har jag ett lite märkligt problem med batteriet i Hondan.
Den nyköptes för snart 10 år sedan - alltså är batteriet minst 10 år gammalt.
Kontrollampan för "stopandgo" tänds när det är kallt eller när bilen körts många korta sträckor.
Det betyder att man ska koppla ifrån "stopandgo"-läget.
Enligt den auktoriserade verkstaden är batteriet i behov av utbyte.
Men vid min kontroll så visar multimetern 12,6 / 12,7 direkt efter körning.
Vet inte om batteriet är ett AGM eller vanligt batteri.