master_lars skrev:
Det är alltid ngn som ljustutar åt mig för att min bil inte är den snabbaste på motorvägen... Det enda jag gör att att inte bry mig om dem.. lägger de på helljuset så lägger jag på dimbakljusen.. Skall tilläggas att jag gjort detta även på polisbilar.. De får nämligen inte köra för fort utan blåljus..
Visst har de stannat en, men då är det ju tur att man har en lagbok med sig i bilen.. Då blir piltarna lite obekväma...
Ja, på körkortsteorin har jag då fått lära mig att blåljus är helt frivilligt. Det är mer en varning för andra. Men vår lärare kanske hade totalt fel, vad vet jag. Du får gärna citera det ur lagboken.
Citerar här:
"I trafikförordningen regleras att förare av utryckningsfordon i trängande fall får använda blåljus, eller blåljus och siren påslagna samt med iakttagande av särskild försiktighet bryta mot trafikreglerna. Vid trängande fall menas när det föreligger fara för liv/hälsa eller betydande egendomsskada. Föraren av utryckningsfordonet får dock ej bryta/köra mot polismans tecken, järnvägståg, annat utryckningsfordon som kräver fri väg utan det är de trafikregler som gäller som tillämpas i dessa fall.
Säker körning och att Polisen kommer fram till det uppdrag man är på väg till i sin tjänste-utövning är dock alltid utgångspunkten för dessa sammanhang i utryckningskörning.
Polis i brådskande tjänste-utövning har även rätt, utan att påkalla fri väg med blåljus eller blåljus och siren påslagna, att vid behov underlåta att följa vissa trafikregler som annars gäller som till exempel hastighetsbestämmelserna.
Vid normal tjänsteutövning (så kallad patrullering) får även polisman i tjänst bryta mot vissa lokala trafikföreskrifter utan att ha blåljus eller blåljus och siren påslagna.
Sammanfattningsvis kan man säga att en polis i tjänsteutövning får överskrida hastighetsbestämmelserna i brådskande yrkesutövning, utan att ha blåljus eller blåljus och siren påslagna.
För mera information kan vår chef för Trafikenheten, Håkan Eriksson kontaktas. "
Så du bör nog inte hindra polisen något mer.
Och till trådskaparen:
Jag skulle gjort detsamma, har tom ett blåljus liggandes i bilen för skojs skull. Skämta med kompisar och så, men skulle aldrig kunna tänka mig att smälla upp det bakom en vilt främmande bil. Men helljusblinka lite har väl aldrig skadat.
Sen skulle jag aldrig göra som föraren av Golfen, stanna för att någon blinkar med helljuset och tutar. Skulle vänta till blåljus sattes igång då. Lätt hänt en mörk natt att någon kör upp bakom och leker civilare, sen när man väl stannar rånar de en. Skulle väl vara kul?