3147
Sök

kan man sätta kompressor på allt?

17 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
#1
Hade några små pojkar som dräggla över min bil förra helgen o undrade om jag inte skulle sätta i en turbo....

eh....kan man ens sätta turbo på en v8 från 76?
O hur faen skulle det gå till?

(e ju ett lätt sätt att fuska ((ruska)) fram några till hästar?)

"Wherever you go, there you are" -Bukaroo Banzai

1 567 Inlägg
18 september 2007
#2
Klart det går!! Ut med motorn revovera fixa starkare vevstakar smidda kolvar bättre packningar ..Custom grenrör för turbon och sedan  fixa soppa problemet bygg om för insprutning..Tror inte det är några problem med en V8 från 76 det är väl i stor sätt samma typ av kontruktion som idag..Litte förenklat men du förstår säkert..Det gäller bara att ha bra med pengar på banken och en stor vilja!!

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 827 Inlägg
18 september 2007
#3
Många med V motorer kör ju med dubbelturbo. En för varje cylinderrad.

Men visst kan du turbokonvertera samtliga otto/dieselmotorer. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 436 Inlägg
18 september 2007
#4
En kompressor är ju mer på sin plats på jänkejärn!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

539 Inlägg
18 september 2007
#5
det går sätta kompressor/turbo på alla förbränningsmotorer smile

fanns en video på youtube om en liten motor som hade dammsugare som kompressor smile

Neerd
1 596 Inlägg
18 september 2007
#6
ungefär hur mkt skillnad är det på priset att bygga om till turbo eller kompressor då? turbo är väll dyrare?... har ingen aning så mobba mig inte om det är fel;)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 september 2007
#7
alex_side skrev:
ungefär hur mkt skillnad är det på priset att bygga om till turbo eller kompressor då? turbo är väll dyrare?... har ingen aning så mobba mig inte om det är fel;)

skille nog säga at kompressor är dyrare faktiskt.. beror ju helt på... ska man bygga turbo motor på en gammal bmw elr  hondacrx erl nåt sånt så kan man ju köpa en billig t25/28 trubo som sitter i bla dom flesta saabarna... kostr ju inte mer än 1000 1500 spänn.. kompressor får man oftast köpa nya...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

17 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#8
aha...hmm...jaja får se om några år när man vunnit på triss då da...skall väll försöka få den att dra mindre till o börja med*s*

"Wherever you go, there you are" -Bukaroo Banzai

Jetonaut
32 Inlägg
22 september 2007
#9
Nej för fasen, på med en blower!!!
Vintern är lång, du hinner!!!


study
772 Inlägg
22 september 2007
#10
jag såg en het sak när jag hämtade pizza igår en t23:a med en gigantisk turbo på avgassystemt som sitter på siden. jäklar vad den lär gå.

3 121 Inlägg
22 september 2007
#11
Självklart ska du ha en stor jäkla blower som sticker upp ur huven, turbo på en jänkebil? Näässsch.. wink


17 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
#12
men vart fan får man tag på information o delar etc?

"Wherever you go, there you are" -Bukaroo Banzai

4 506 Inlägg
22 september 2007
#13
Tjenare Mindbender. Du kan ju höra med Scram dom är motortrimmare och finns vid AstraZenica i Mölndal ungifär, Men dom sysslar inte med V8'or så mkt alls faktis.

Sedan finns det ju
http://www.mooneyessweden.com/ dom har ju massa delar till roddar m,m hör med dem, har dom inte kompressorer så vet dom vart det finns att få tag i, Vet 2 ställen som har det men har totalt hjärnsläpp och kan inte komma på det.

Men hör med Scram vore skoj om dom skulle vilja göra det! Så skulle man kunna få kika lite då jag halvkänner dom där.
www.scram.se

MVH Wallis

Kan du andas kan du dö.

1 567 Inlägg
22 september 2007
#14
_Wallis_ skrev:
Tjenare Mindbender. Du kan ju höra med Scram dom är motortrimmare och finns vid AstraZenica i Mölndal ungifär, Men dom sysslar inte med V8'or så mkt alls faktis.

Sedan finns det ju
http://www.mooneyessweden.com/ dom har ju massa delar till roddar m,m hör med dem, har dom inte kompressorer så vet dom vart det finns att få tag i, Vet 2 ställen som har det men har totalt hjärnsläpp och kan inte komma på det.

Men hör med Scram vore skoj om dom skulle vilja göra det! Så skulle man kunna få kika lite då jag halvkänner dom där.
www.scram.se

MVH Wallis

Scram är säkert bra men så äckligt dyra skickade en prisförfågan till dom för att bygga ihop min motor hujeda mig att jag inte fick hjärtklappning..Lite kaxigt tycker jag att ta dom priserna av ett relativt nystartat företag som så vitt jag vet inte är kända för något speciellt bygge ännu...

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

joodå!
33 Inlägg
23 september 2007
#15
går nog at sätta turbo på en v8 men gummibands effekten bliir äklit stoor... om du inte investerar en hel förmögenhet at bygga en nyy motor...
det ända rätta med en v8 är nog blower (enligt mej iaf:P)men du kann ju alltid höra med persåker tex eller dom på speedpro...

eller gör som mej blii bekant mede en av landets snabbaste big_smilebig_smilebig_smile


4 506 Inlägg
24 september 2007
#16
940R skrev:
_Wallis_ skrev:
Tjenare Mindbender. Du kan ju höra med Scram dom är motortrimmare och finns vid AstraZenica i Mölndal ungifär, Men dom sysslar inte med V8'or så mkt alls faktis.

Sedan finns det ju
http://www.mooneyessweden.com/ dom har ju massa delar till roddar m,m hör med dem, har dom inte kompressorer så vet dom vart det finns att få tag i, Vet 2 ställen som har det men har totalt hjärnsläpp och kan inte komma på det.

Men hör med Scram vore skoj om dom skulle vilja göra det! Så skulle man kunna få kika lite då jag halvkänner dom där.
www.scram.se

MVH Wallis

Scram är säkert bra men så äckligt dyra skickade en prisförfågan till dom för att bygga ihop min motor hujeda mig att jag inte fick hjärtklappning..Lite kaxigt tycker jag att ta dom priserna av ett relativt nystartat företag som så vitt jag vet inte är kända för något speciellt bygge ännu...

Inte kända för något Speciellt bygge!?!?! Hehe det kan ju diskuteras. Ondsnodd? EVO med 687hk som går att köra, och ska nu trimmas mer, Dom bygger om en Supra som är byggd av SMR pga att SMR inte klarade av sin uppgifft, Matti/Fredrik/Ollie byggde Rickard Rydells Röda 850 Kombi som kördes med i BTCC, Matti har byggt många VM bilar och vinnar bilar i övrigt! så det är väll nått jag inte håller med dig om någonstanns ungifär.

Ett billigt bygge är sällan Bra, Och ett bra Bygge är aldrig billigt! Dom fuskar inte med något och lämnar inte ut något som dom vet om att inte är ok. Dom är proffs.

Och MindBender, Hör med Persåkers SpeedShop dom lär väll ha grejer te din 8'a! mvh Wallis

Kan du andas kan du dö.

152 Inlägg
25 september 2007
#17
ska du bygga budget så köp en eaton skruv kompressor, fanns en M112 på blocket för 5500 spänn, den pumpar 112 kubiktum luft per varv.. med maxvarv 12000 rpm

info om hur man kalkylerar remskivornas storlek och hur mycket luft motorn ska ha hittar du under kompressorer på enems hemsida...


rock!

It´s Better to burn out than fade away

Smålänning
7 883 Inlägg
25 september 2007
#18
JakeDevilson skrev:
ska du bygga budget så köp en eaton skruv kompressor, fanns en M112 på blocket för 5500 spänn, den pumpar 112 kubiktum luft per varv.. med maxvarv 12000 rpm

info om hur man kalkylerar remskivornas storlek och hur mycket luft motorn ska ha hittar du under kompressorer på enems hemsida...


rock!

Finns det så billiga kompressorer?
Då blir det till att övertala en polare att vi kompressormata hans jeep comanche. 4 liter wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Meister
6 763 Inlägg
25 september 2007
#19
Kan väll inte bli så mycke lä'ttare än att kompressormata en gammal förknasar v8? du trycker bara rakt genom förgasarn. Nu kan jag inte så där satans mycke. men de ska inte vara svårt. Men sen ska du kompsänka å greja och de är där de kostar en hel del


152 Inlägg
26 september 2007
#20
jafan de kompressorerna är itne dyra... de är väl inte de bästa men för gata duger dom garanterat gallant !

köpte min eaton m45 för 3000, då hade den gått ca 500 mil...

It´s Better to burn out than fade away


Sök