kan inte ställa på bil för jag inte har försäkring, fast jag har en ?

te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

Nu har jag pratat med VV som säger såhär.

Bilen har ju stått i min farsas namn medan jag repat den, så nu när det är besiktad och ska ut i trafik ska jag ta över den till mitt namn.
Men ägarbytet är inte klart ännu, vv har inte fått in papprerna.

Då säger hon att jag inte kan påställa den då försäkringen står i mitt namn, och bilen i farsans namn.

Men detta har ju funkat bra innan?

Alltid när jag köpt en avställd bil, så har jag tecknat en försäkring samma dag och påställt bilen.

Varför går det inte nu för? Det har aldrig gått enligt VV hmm

Såhär gjorde jag men forden, audi 90`n, audi 100 1.8an och många andra bilar som stått avställda vid köpet....

Wtf?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

då vet inte tjejen på vv vad hon pratar om för man kan visst försäkra ett fordon man inte äger... ring igen och fråga om det finns nån som verkligen vet hur det fungerar...

varför dom inte vill ställa på utan försäk är för att då för man trafikföreningavgift eller vad det heter och det kostar typ 80-90 kronor om dagen

2slow
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

azid skrev:
då vet inte tjejen på vv vad hon pratar om för man kan visst försäkra ett fordon man inte äger... ring igen och fråga om det finns nån som verkligen vet hur det fungerar...

varför dom inte vill ställa på utan försäk är för att då för man trafikföreningavgift eller vad det heter och det kostar typ 80-90 kronor om dagen

Jaa det är det jag oxå tänkte yikes

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

Såhär lät det på VV`s chatt service oxå.


Operatör: Karolina Alnqvist 
Normal Meddelande
System (13:41) 4572502
System (13:41) Ref: 
System (13:41) Ref2: 
Karolina Alnqvist (13:41): Hej och välkommen till Vägverket! Du pratar med Karolina Alnqvist. Vad kan jag hjälpa till med?
För snabbare hantering ange ditt registreringsnummer.
Användare (13:41): Hej.
Karolina Alnqvist (13:41): Hej!
Användare (13:41): Någon där?
Användare (13:42): Är det verkligen så att man inte kan påställa en bil, som just nu står i min fars namn men försäkringen står i mitt namn, ägarbyte är gjort men inte regsistrerats ännu.
Karolina Alnqvist (13:44): Registrerad ägare och försäkringstagare måste vara samma person. Det går alltså inte att ställa på ett fordon där de inte överrenstämmer
Användare (13:45): Det har fungerat förut?
Karolina Alnqvist (13:45): Nej
Karolina Alnqvist (13:45): Det fungerar inte förrän ägarbytet har blivit registrerat
Användare (13:46): Okay, finns det något sätt att lösa detta då jag verkligen behöver bilen imorgon. IFall ni nu inte hinner få ägarbytet registrerat?
Karolina Alnqvist (13:47): Säljaren måste i så fall teckna en försäkring i sitt namn och ställa på fordonet via någon av självservicetjänsterna
Användare (13:48): Okay, men bilen kommer stå i mitt namn från det datum som står på ägarbytespappret?
Karolina Alnqvist (13:49): Ja, under förutsättning att vi får in registreringsbeviset inom 10 dagar från det angivna ägarbytesdatumet
Användare (13:50): Ja det är skickat på Fredag så det bör ni få
Användare (13:50): Men hur fungerar det då, om säljaren nu teckar en försäkring tills vidare så kommer ju han ha en bil försäkrad som han egentligen inte äger.
Karolina Alnqvist (13:51): Hans försäkring blir sen avanmäld från ägarbytesdatumet.
Användare (13:51): Med andra ord har han då haft bilen försäkrad i 0 dagar
Karolina Alnqvist (13:52): Som sagt, för att det ska fungera att ställa på fordonet så måste registrerad ägare och försäkringstagare vara samma person. Det går inte på något annat sätt
Användare (13:53): Jo jag förstod det. Men jag menar att om nu säljaren tecknar en försäkring idag, så kan ju bilen påställas?
Karolina Alnqvist (13:53): ja
Användare (13:54): Okay.
Användare (13:55): Så det lär ju inte bli några kostnader för honom då. Eftersom hans försäkring isåfall sägs upp när ägarbytet registreras
Karolina Alnqvist (13:56): Det får han kolla med försäkringsbolaget
Användare (13:56): Okay. dåså.
Användare (13:56): tack och hej
Karolina Alnqvist (13:57): Tack för ditt samtal och välkommen åter.



Kommer vi alla ihåg fel då som tror att vi har försäkrat en bil vi just köpt, påställt sen direkt och kunnat köra iväg direkt efter köpet?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

tror hon måste gå och låsa i stora pärmen vad som gäller innan hon berättar för dig vad som gäller

2slow
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

azid skrev:
tror hon måste gå och låsa i stora pärmen vad som gäller innan hon berättar för dig vad som gäller

Nu är det två olika personer på VV som sagt såhär... hmm fattar inte nåt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

te_wik skrev:

azid skrev:
tror hon måste gå och låsa i stora pärmen vad som gäller innan hon berättar för dig vad som gäller

Nu är det två olika personer på VV som sagt såhär... hmm fattar inte nåt.

Mvh Tommy

fan vad krånligt det ska vara... så om du krockar med nya  bilen så ska det gå på säljarens försäkring? det skulle jag inte gå med på som säljare

2slow
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

Nej nu får man ju börja tänka om helt när man köper/säljer bil. Du får ju räkna med att inte kunna köra lagligt med bilen på 2-3 dagar tills ägarbytet är registrerat.

Dethär är ju sinnessjukt, jag är helt säker på att det har gått förut.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_Grynet_ Raggarmuffin
8 december 2008 · 138 Inlägg

men nu måste ju ägarbytet gått igenom för läänge sen .. så nu ska de ju inte vara några konstigheter.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

_Grynet_ skrev:
men nu måste ju ägarbytet gått igenom för läänge sen .. så nu ska de ju inte vara några konstigheter.

Detta handlar om i fredags, inte ändå sen tråden är skapad. Om du menade så?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
8 december 2008 · 2 668 Inlägg

läs tråden innan så vet du var du svarar på

2slow
te_wik Forummoderator
8 december 2008 · 12 813 Inlägg

Jaja, nu har jag iaf teckat en försäkring under 2-3 dagar i farsans namn..

Jävla konstigt detta, nu åker ju han på skatten å bla bla.
Tur att den inte köptes av någon okänd person..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
SKyraider VAG-COM innehavare
8 december 2008 · 83 Inlägg

vad jag förstår nu när jag läst är att du har en bil som stod på din fars namn och även var avställd. om de nu hade varit så att bilen vara på ställd så hade inte varit några problem för dig att teckna försäkring eftersom den då va i bruk. så de e helt rätt i vad de säger på vv att han måste ställa på den för att du ska kunna använda den. brukar kunna bli så att han får räkningen på skatten och en påställningsavgift men eftersom du vet vem de e så betalar du ju självklart den. de e vad jag kan säga iallfall. Mvh Emil

Saab 9-5 Kombi "Widebody Special" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang