Vinterförvaring av -99ans Audi S4a, plocka ur batteriet?

Mobergarn
12 december 2008 · 25 Inlägg

Har som sagt ställt undan S4an över vintern i ett kallgarage och tanken va väl den att ha batteriet stå på underhållsladdning sittandes kvar i bilen men nu är de ju så att jag bor i lägenhet å garaget tillhör den så de enda uttaget ja har är för motorvärmare med klocka, blir lite körigt om man ska kuta ner varannan timme å vrida upp klockan wink

Så min fråga är helt enkelt:
Gör de nåt om man tar ur batteriet över vintern? Har nämligen hört lite skräck-historier om att bilar blivit knasiga efter just att man tagit ur batteriet vid undanställning :-S

Volvo V70 D3 "Momentum" (2011)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 december 2008 · 5 650 Inlägg

händer inge anorlunda förutom tex felkods grejjer och sånt försvinner ur systemet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
12 december 2008 · 2 252 Inlägg

Mobergarn skrev:
Har som sagt ställt undan S4an över vintern i ett kallgarage och tanken va väl den att ha batteriet stå på underhållsladdning sittandes kvar i bilen men nu är de ju så att jag bor i lägenhet å garaget tillhör den så de enda uttaget ja har är för motorvärmare med klocka, blir lite körigt om man ska kuta ner varannan timme å vrida upp klockan wink

Så min fråga är helt enkelt:
Gör de nåt om man tar ur batteriet över vintern? Har nämligen hört lite skräck-historier om att bilar blivit knasiga efter just att man tagit ur batteriet vid undanställning :-S

nej händer inte ett piss förutom att boxen blir nollad, den går lika fint efteråt

men med batteriet gör du såhär: se till att de är nog mkt vätska i det, lång ladda det sen i typ 2dygn, sen lägger du de i Frysen, för batterier mår bra av de om dom är fulladdade, du vet man brukar ju lägga små batterier i kylen, de blir samma effekt bara att de är lite kallare, och sen innan du ska ta fram bilen så tar du ut batteriet ur frysen 2dagar före o låter de tina smile (ett batteri fryser inte om de är fulladdat och mår bra)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Corvair65 Stolt pappa
12 december 2008 · 161 Inlägg

Batterier mår INTE bra av att frysas. Inte blybatterier i vart fall. Tvärtom sänker man livslängden om man har otur. Ställ batteriet mörkt och svalt, runt +10 så mår det bäst.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
12 december 2008 · 2 252 Inlägg

Corvair65 skrev:
Batterier mår INTE bra av att frysas. Inte blybatterier i vart fall. Tvärtom sänker man livslängden om man har otur. Ställ batteriet mörkt och svalt, runt +10 så mår det bäst.

Är batteriet FRÄSHT o bra laddat så mår de inte alls dåligt av att stå i frysen ! om syrehalten är nog hög så fryser inte syran, bara blyet i batteriet som blir kallt och därför  måste tinas 2dagar för att få de bra temp innan du stoppar de i bilen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mobergarn
12 december 2008 · 25 Inlägg

Har precis köpt en laddare me underhållsladdning så man skulle ju kunna låta den stå å gå i nå hörn, eller så laddar man upp battteriet å ställer in de

Volvo V70 D3 "Momentum" (2011)
Drönirettab
12 december 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom det är kallare än rumstemperatur i kallgaraget så kan du mycket väl ladda upp batteriet helt fullt och låta det stå i kallgaraget, hellre det än att ha batteriet inomhus i värmen.

Smajly
12 december 2008 · 3 059 Inlägg

Mobergarn skrev:
Har som sagt ställt undan S4an över vintern i ett kallgarage och tanken va väl den att ha batteriet stå på underhållsladdning sittandes kvar i bilen men nu är de ju så att jag bor i lägenhet å garaget tillhör den så de enda uttaget ja har är för motorvärmare med klocka, blir lite körigt om man ska kuta ner varannan timme å vrida upp klockan wink

Så min fråga är helt enkelt:
Gör de nåt om man tar ur batteriet över vintern? Har nämligen hört lite skräck-historier om att bilar blivit knasiga efter just att man tagit ur batteriet vid undanställning :-S

Låt de sitta i bilen.. starta bilen nån gång i månaden och kör en stund.. Batteriet laddas inte ur på en vecka om du tror det. Då e de fel på din bil.
Varför bry sig så mycket om batteriet att man ska ta med det hem under vinterhalvåret men bara låta bilen stå o bega igen..

Drönirettab
12 december 2008 · 21 761 Inlägg

Corvair65 skrev:
Batterier mår INTE bra av att frysas. Inte blybatterier i vart fall. Tvärtom sänker man livslängden om man har otur. Ställ batteriet mörkt och svalt, runt +10 så mår det bäst.

Mörkt och svalt håller jag med om, men som The_Mechanic skriver så går det bra att förvara batteriet i minustemperaturer eftersom ett fulladdat batteri inte fryser förrän vid ca -67 grader. Självurladdningen halveras för varje 10 graders temperatursänkning, det gör att batteriet tex kan lagras i fyra gånger så lång tid vid 0 grader än vid +20 grader för samma självurladdningsprocent.

Här kan man dock säga att ur praktisk synpunkt så är 0 grader en ganska bra kompromiss med tanke på att självurladdningen är fyra gånger lägre och att det inte finns risk för att batteriet fryser sönder ifall det inte har blivit helt fulladdat.

Moderna batterier har redan en ganska låg självurladdning, då "räcker" det egentligen med 0 graders förvaringstemperatur om man ska lagra batteriet i tex 4-5 månader. Men, som sagt, det går alltså bra att förvara ett bilbatteri i frystemperatur utan problem.....under förutsättning att det är fulladdat. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang