3388
Sök

problem med inkoppling (elen) av m3-speglar (elstyrda)

12 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
hejsan
har precis satt på kromade m3speglar på bilen men får ingen pli på elen eftersom dem är elstyrda så jag undrar om det är någon annan som kopplat in sådan i bilen för då skulle jag behöva lite hjälp iaf med vad som arr vad i speglen

tack på förhand

mvh robin

3 059 Inlägg
18 december 2008
Hmm.. det brukar sitta färdiga kontakter på dom.. en variant av speglar för 3 kablar osse finns det en för 4 kablar.
Har du ingen kontakt eller nått på dom? Man brukar kunna köpa dom just för det bilmärke man vill ha dom på..

12 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
hejsan
ne de är enbart 6st lösa kablar jag köpte speglarna på ridetech:P så de är ju blinkers i dem så skulle gissa på att 3 tråd är för dem. men dem andra har jag ingen anning om:S men kanske kan köpa en kontakt å trycka i stiften så.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 december 2008
Har inte riktigt kablarna i huvudet, men du kan tydligt se att de sitter i grupper om tre.

Har för mig att blinkersens kablar är blå, vit och svart och spegelns röd, vit och svart.

Om jag inte är helt fle ute så ligger spegelmotorerna med X-led röd - svart och Y-led vit - svart
Elmotorerna är reverserbara så dom ska polvändas för att gå åt andra hållet.

Kan kolla exakt i morgon om du vill.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

12 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
det vorre riktigt snällt:) men de stämmer att dem ligger tre å tre men sitter det någon positionsljus i blinkers me eller?

mvh robin

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 december 2008
Japp. Ena kabeln, blå har jag för mig är till pos-ljuset och den vita till blinkersen.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

12 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
okej:) å svart nolla/jord då? men kan du kolla upp dem övriga så har du ett stort plus här:)
mvh robin

12 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
har du kollat upp hur de skulle kopplas?
mvh robin

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 december 2008
Nu har jag kollat exakt hur de skall vara kopplade.

Till spegelstyrningen har du tre kablar; Svart, Vit och röd.

De hänger ihop som att motor A är kopplad genom Röd och vit och motor B är kopplad genom Vit och svart.

Detta ger att vita kabeln är gemensam för de båda motorerna.

För funktion:

Om du vill att spegeln ska röra sig vänster, vita kabeln kopplad till + och röda kabeln -, för att få spegeln att röra sig höger polvänd, d.v.s röd kabel + och vit kabel -.

Om du vill att spegeln ska röra sig uppåt, Svarta kabeln mot + och vita mot - samt polvänd för att den ska röra sig neråt, d.v.s vita mot + samt svarta mot -.

Vad det gäller blinkersen har är det bara att prova sig fram då det är dioder och inte kan ta skada av felkoppling. Jag är näst intill säker på att svarta är jord och blå samt vit är p-ljus resp blinkers.

Mvh Magnus

12 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
du ska ha ett riktigt stort tack.

mvh robin

Sök