Volvo 850 startar inte! BEHÖVER HJÄLP!

jimpa00
24 december 2008 · 309 Inlägg

Hejsan.. Jag skulle behöva lite hjälp med min 850, då den inte startar!

Har INTE motortvättat den..

Körde med bilen dagen innan den inte startade och gick hur bra som helst. Och nu så startar den inte, dock så går motorn runt, gnista på stiften finns, bensin kommer fram, startmotorn funkar.

Så vad kan det vara för fel?! Hjälp!yikes


Tack på förhand!
/ Jimpa

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30
BMW M3 E36 "Old School" (1995)
skjortan Down n`out
24 december 2008 · 514 Inlägg

har hört att vevaxel givarn kan ge sej på 850 modellen..brukar va så då tror ja..men inte säker.

Down n`out
volvo_karlsson Däckmissbrukare
24 december 2008 · 87 Inlägg

körde du bara en kort sväng innan så kan lyftarna ha ställt sig öppna, kör man en kort sväng med dom motoerna så hinner den inte bygga tillräckligt med oljetryck och då ställer den alla lyftare öppna,
är det en automat så är det bara att mala och mala, man kan plocka ur stifft och lite sånt så den går lättre runt,
är det en manuell så pröva att dra igång den.

Senast redigerat av volvo_karlsson (24 december 2008)

volvo_karlsson - Pysen
Christian S
24 december 2008 · 4 816 Inlägg

Lundback skrev:
har hört att vevaxel givarn kan ge sej på 850 modellen..brukar va så då tror ja..men inte säker.

kan vara den men det är bra mycket vanligare att kamaxelgivaren pajar och då startar inte bilen heller för den måste ha den signalen för att starta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
E3_Henrik Teknik Informatör
24 december 2008 · 371 Inlägg

men om antingen kamaxeln givaren eller vevaxel givaren är kass så ska han inte ha gnista på stiften.
försök köra på starten och se om den får oljetryck för det är inte ovanligt att lyftarna tappar trycket och då tar det en bra stund innan dem får olja i sig igen.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Purrre Personbils tekniker
24 december 2008 · 238 Inlägg

låter motorn helt tom på komp så står ventinerna öppna,  mycket vanligt. så på med ett extra batteri och nöta på till den startar smile

NeonX
24 december 2008 ·

Min röst går på kamaxelgivaren, den rök för mig med, stämmer exakt överens me va du skrivigt som felsökning

Mr_V
24 december 2008 · 243 Inlägg

min 850 hade både bränsle och gnista, skulle ha igång den när det var kallt men det gick inte - efter mycket felsökande så var det tempgivaren. den trodde att motorn var varm så jag fick ingen kallstart.

Crille88
26 december 2008 · 1 353 Inlägg

det finns en dosa framme i motorrummet jämte spolarvätske påfyllningen. där kan man läsa ut felkoder i bilen så slipper du spekulera.  SÖK för att hitta instruktioner för att blinka fram koden och sen söker du här, eller går in på TPC för att hitta lista o tolka koden..
lägger ändå min röst på att de e vevaxellägesgivaren. samma sak hände mig. var inne på ett företag i 5 minuter o när ja kommer ut o ska köra därifrån så startar inte min bil.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Ravi Tekniker
26 december 2008 · 624 Inlägg

Kolla cam givare

piison
22 januari 2009 · 26 Inlägg

Hade liknande problem med min 850 för ett tag sen. Då var det en kabel från spridarreläet som hade ärgat av. Så du kan ju mäta om du har ström på spridarna. Om du inte har det så kolla reläet o kablarna från det. Sitter över kylarn om du inte redan visste det smile

dbjanoz
23 januari 2009 · 1 785 Inlägg

jimpa00 skrev:
Hejsan.. Jag skulle behöva lite hjälp med min 850, då den inte startar!

Har INTE motortvättat den..

Körde med bilen dagen innan den inte startade och gick hur bra som helst. Och nu så startar den inte, dock så går motorn runt, gnista på stiften finns, bensin kommer fram, startmotorn funkar.

Så vad kan det vara för fel?! Hjälp!yikes


Tack på förhand!
/ Jimpa

Kolla tändläget

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xuri One Man Clan
23 januari 2009 · 4 287 Inlägg

jimpa00 skrev:
Hejsan.. Jag skulle behöva lite hjälp med min 850, då den inte startar!

Har INTE motortvättat den..

Körde med bilen dagen innan den inte startade och gick hur bra som helst. Och nu så startar den inte, dock så går motorn runt, gnista på stiften finns, bensin kommer fram, startmotorn funkar.

Så vad kan det vara för fel?! Hjälp!yikes


Tack på förhand!
/ Jimpa

Har du gnista å den får soppa så kan de ju bara fela i motorn :p

De händer att dom hydraliska tryckarna te ventilerna tappar oljetrycke å då startar inte bilen....
har varit ute för de flera gånger...å de enda som gäller då är att man kör på starten LÄNGE ibland kan man behöva köra nån minut eller 2 sen hostar den eventuellt igång på 1 cylinder i taget ....först när alla tryckare har fått olja så går den riktigt....

De dumma är bara att har den tappat trycket så släpp inte nyckeln eller sluta köra motorn förrens den går redigt för den tappar trycket igen! om ni konstaterat att den har tappat trycket så är de bara å slänga på batteriladdare/booste å köra å köra...man måste få upp den i varv ...börjar den gå på en cylinder kan lite startgas hjälpa till att få upp varvtalet å att den sedan lättare tänder på dom andra cylindrarna

Tänk även på att hela tiden du kör den på starten får den soppa så den surar sig lätt....


Orsak på vissa bilar händer detta ALDRIG...å på endel upplevs de en gång...andra kan de hända flera
brukar oftast om de uppkommer hända efter små korta turer  där motorn inte hunnit bli varm

ring närmaste volvo verkstad å fråga om symptom osv när den tappar oljetrycket så får du kanske lite tips...låtsas att du ska lämna in den :p

För har du sås å tändning är ju de enda som saknas kompression å den går du miste om när du tappar oljetrycket...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
850_GLT
24 maj 2009 · 947 Inlägg

Har ett liknande problem jag med att den inte startar. Förra ägaren bytte motor och den går bara runt men tänder ej. Läcker även mkt olja då man kör runt motorn.

Volvo V70 (2012)
Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang