2960
Sök

V40-förbrukning

15 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Min V40 2.0 som går 10 mil per dag (landsväg, 70/90/110) drar enligt mig på tok för mycket.
0,85-0,90 de senaste tankarna (egentlig förbrukning, inte färddator, har ingen).

Vad kan detta bero på?  Jag har ingen "hetsig körstil", håller hastigheten hyfsat och kör nästan hela vägen med cruisen inkopplad...

Senaste besiktningen fick jag veta att den har höga utsläppsvärden och att någon muff läckte, (lambda-lampan tänds ofta när bilen blivit varm). Kan detta påverka förbrukningen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2009
Vinterdäck, vinterväglag kan öka förbrukningen, bl.a.
Men det låter som om du har ett motorfel utöver det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2009
Yep låter som nåt är galet, farsan ligger runt 0.6 med sin S40, 1.8 iof men inte så jävla stor skillnad, när han kört till o från Kiruna härifrån och de e ju en bit de

684 Inlägg
8 januari 2009
Vår V40 2,0T drar i snitt enligt färddatorn 0,95, vilket jag tycker är mycket. Inte snällaste körstilen av en person i familjen men en dock mycket av en liten 2,0 liters 4 med turbo. Dock Automatlåda, men endå.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

2 638 Inlägg
8 januari 2009
Min s40 går att köra på 0,82l/mil, då är det pendlarmil på 3mil enkel resa. Men som någon sa, vinterväglag och vinterdäck gör sitt till med tycker ändå att dina värden låter lite väl höga.

337 Inlägg
8 januari 2009
Min förra V40 T4 BSR steg 1 drog typ 1l/mil. Å då mosades det med jämna mellanrum tongue
Detta va ju iofs på sommaren..

Vill du få ner bensinförbrukningen lite så skit i att köra med farthållaren. Den gasar mkt i uppförsbackar för att hålla hastighet å släpper inte av helt (motorbrumsar) nedför. smile

MVH Erik

71 Inlägg
8 januari 2009
Åk till någon som kan kolla felkoderna så kommer du nog få ett svar på vad som är fel.

Muttley
8 januari 2009
så satans mycket är de ju inte, om de är turbo? Min drar 0.8 ungefär och den är helt frisk, nu när de är vinter drar den mer men de är ju logiskt, svinkallt för den och vinterdäck.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2009
fatta de som att de e icke-turbon på 2.0 och landsvägskörning ska de inte ligga så högt

15 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Det handlar alltså inte om 2.0T utan den vanliga 2.0'an.
Mina beräkningar gjordes innan vinteväglaget kom, körde länge med sommardäck så inte heller detta spelar in.

Däckstryck däremot har jag ej kontrollerat, spelar det stor roll?

Egenföretagare
999 Inlägg
8 januari 2009
Solari skrev:
Senaste besiktningen fick jag veta att den har höga utsläppsvärden och att någon muff läckte, (lambda-lampan tänds ofta när bilen blivit varm). Kan detta påverka förbrukningen?

Där har du problemet, kolla upp felkoder.
Vilken muff läcker? Sitter den före lambda-sonden så drar den in tjuvluft där och när sonden mäter tror den att bilen går snålt och fetar upp bränsleblandningen.

Muttley
8 januari 2009
Solari skrev:
Det handlar alltså inte om 2.0T utan den vanliga 2.0'an.
Mina beräkningar gjordes innan vinteväglaget kom, körde länge med sommardäck så inte heller detta spelar in.

Däckstryck däremot har jag ej kontrollerat, spelar det stor roll?

Mycket kan spela roll, kolla den muffen som läckte. kolla däcktryck. när serva du motorn senast? bytta filter och liknande?.
Om du inte servat på länge så gör det en gång ordentligt. Men den där muffen om den fortfarande läcker så ska du kolla upp den och åtgärda den tycker jag.

15 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Tack för bra svar!

Sök