Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

kamme
8 januari 2009 · 4 Inlägg

Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

Biggi
8 januari 2009 · 352 Inlägg

volvo 850 är ju inte bakhjulsdriven. satsa på en gammal bmw 320 istället, det är jävligt roliga bilar

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"
Ford Fiesta ST "Sveriges finaste FiestaST" (2008)
IceEyes Varningar: För många..
8 januari 2009 · 2 552 Inlägg

Hade en Merca 190 förra vintern och det var en trevlig och stryktålig bil, dessutom ganska skön att köra. Men vad du än gör så skippa 1,8 liters motorn för den är sjukt trist även om den är snål. Satsa hellre på en 2,3a eller 2,6a så får du lite körglädje på köpet smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
-Mackan- Fire And Silk
8 januari 2009 · 2 254 Inlägg

Jag tycker att en 190 är en kanon förstabil i alla fall om man jämn för med en 740, då en Mercedes 190 billigare på alla plan, förutom försäkring där de ligger i ungefär samma. Jag började med en 740 vilket jag ångrade väldigt snabbt, tung bil som tar mycket bränsle. Mercan som jag har nu är betydligt lättare och drar mycket mindre bränsle, det står till exempel i instruktionsboken att den skall dra 0.66L/Mil, och jag är inte långt ifrån de siffrorna. smile


EDIT: Jag har 2.0L motorn och jag tycker den är väldigt pigg för sina 118hk, och jag kör inte 24/7 echodriving. Men jag svära på att 2,6 eller om du har både tur och pengar kanske även 16v är ännu roligare att köra. Mercedes Benz 190 = Mycket bil för pengarna.

Senast redigerat av -Mackan- (8 januari 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Only-volvo
8 januari 2009 · 685 Inlägg

kamme skrev:
Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

Jag rekommenderar volvo 740. Hållbara och driftsäkra bilar som bara går och går. Andra fördelar är ju att dom är tacksamma att mecka med, samt att det finns delar överallt. Har själv en gle som jag är helnöjd med.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
bremnes
8 januari 2009 · 133 Inlägg

Min första riktiga bil hehe var en MB 190E 2.0 har aldrig varit så nöjd med en bil som den håll dock koll på "pluggarna" i balkarna på sidorna så det inte står vatten där och kolla dörrarna undertill för rost.
Annars e det en bra o kul o billig bil.

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)
kamme
8 januari 2009 · 4 Inlägg

nej, men tycker 850 verkar som bra å relativt pigga/billiga bilar så tog med den. okey, e dom "pålitliga"? Hört att 190:erna håller bra...

Edit: Oj, han inte med, när de kom så många svar big_smile

Okey, de drar inte mer alltså? låter ju riktigt bra. lutar mer och mer åt 190 wink.

Tack för svaren!

Senast redigerat av kamme (8 januari 2009)

HPaddict DailyFresh Drifter
8 januari 2009 · 2 466 Inlägg

mercedes 190 är en väldigt bra första bil, mycket komfort för att va så billig. går väldigt tyst och fint, och roliga att köra om man kommer över 2.3 eller en 16vare wink

rekommenderar de starkt smile riktigt snygga också wink

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Merca 190 eller Bmw E30. Bakhjulsdrivna och roliga med kvalitet. Mercan är väl den lite mer bakåtlutade och trygga bilen om du förstår vad jag menar, och det är kanske att föredra när det gäller förstabil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
M103
8 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Klart grabben ska köra Merca. big_smile

190an kan absolut vara en bra förstabil. Rejält byggda och sköna att köra. De är påminner ju väldigt mycket om större E-klassen w124 från samma period, bara mer kompakta men samma känsla i materialen.

1,8, 2,0 är de vanligaste. Jag har själv kört 2 liters motorn med förgasare och den funkade klockrent. Det är inga sportbilar alls så vill du ha snabbhet så får du kolla någon annanstans men de är helt ok och drar inte så mycket. 2,6an är ju trevlig som bara den men då drar det lite mer soppa också. Jag skulle satsa på manuell låda. Och ta inget rostigt exemplar, det finns fortfarande gott om fräscha 190or som varit gubbkörda.

Här har du siffror och förbrukning på de olika motorerna.

http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Ett tips är ju att surfa in på http://www.mbsca.com/ där det bla finns ett trevligt forum
för Mercedes-fantaster.

190 är ju den snyggaste 80-talaren om inte annat smile (iaf med lite plast på).
Exempel på en renoverad 2.3-16V:
http://img363.imageshack.us/img363/9771/forum8bm8.jpg
*wankwankwank*

Är 2,3 8v-motorn nåt att hänga i granen då? smile

Senast redigerat av steifan (8 januari 2009)

81an
8 januari 2009 · 566 Inlägg

jag har haft ett gäng 190 och det är roliga bilar..särskillt 2.6. Mycket bil för pengarna.

M103
8 januari 2009 · 1 570 Inlägg

2.3an gör väl det lite smidigare med omkörningar och sånt kan jag tänka mig. Men 0-100 på en 10,5 typ och 132hk. Inga räcers kanske. smile

Det jag gillade med min första (basmodell) var att det var så jäkla lite finesser och elektronik, det vart aldrig strul med någonting och ändå åkte man hur skönt som helst. 850n har varit mycket dyrare för mig att underhålla än min första MB.

Senast redigerat av henrikh (8 januari 2009)

Navkapsel
8 januari 2009 · 4 637 Inlägg

kamme skrev:
Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

740 är det bästa alternativet. Billig i drift (beroende på motor), väldigt krocksäker för sin ålder, lättmekad, billiga delar som finns överallt, toppenbra resultat enligt svensk bilprovning. Jag har läst flera begagnattester som kallar 740/940 som bästa köp om man vill ha en stor begagnad bil för en liten peng. Senaste tiden har likvärdiga men modernare 940 av äldre årsmodell gott ner i pris till typ samma nivå som 740. Eller varför inte en nyare 240 som liknar en 740 när det gäller låda, motor m m.

Volvo 360 är törstig för storleken, charmig på sitt eget sätt, lättmekad, dålig krocksäkerhet och är klenare uppbyggd än t ex 940/740. Dock håller dessa bättre kvalitet än 400-serien. Ska du styla bilen skulle 360 vara det tuffaste, modigaste och mest udda valet.

Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940.  Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Volvo 850 är lite modernare än de andra av Volvobilarna, gissar även att de är modernare än 190. Den är krocksäker, har inte lika bra besiktningsreultat som 740/940 och har dyrare delar än till 740, 940, 360 och är mer svårmekad. 850 är framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 januari 2009)

Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

En 300E 4-matic eller 525IX är inte helt dumt heller, stora bilar ifs. Finns 325IX också men merca har väl ingen liten som krafsar på alla 4 va? (bortsett från de nya då...)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2009 · 10 427 Inlägg
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
-Mackan- Fire And Silk
8 januari 2009 · 2 254 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940. Den enklaste 190 är något törstigare än t ex en 740 med B230F. Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.
Det finns flertalet reservdelar att tillgå på biltema till just W201, och priserna är inte dyrare på mekonomen till en 190 än vad de är till en 740.

Senast redigerat av -Mackan- (8 januari 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Navkapsel
8 januari 2009 · 4 637 Inlägg

-Mackan- skrev:

EmilHammarlund skrev:
Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940. Den enklaste 190 är något törstigare än t ex en 740 med B230F. Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 januari 2009)

-Mackan- Fire And Silk
8 januari 2009 · 2 254 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

-Mackan- skrev:

EmilHammarlund skrev:
Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940. Den enklaste 190 är något törstigare än t ex en 740 med B230F. Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

Det står att den skall göra det, i instruktionsboken, men det är nog bara önsketänkande.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
korffen produktions/svets och automationstekniker
8 januari 2009 · 44 Inlägg

har haft dom flesta bilarna du nämnt men dom roligaste och mest prisvärda jag haft är i alla fall mb190 och en volvo 240 var jkligt nöjd med dessa två. har fortfarande kvar 240in. men det e ju lite smaksak. man skall kanske ha reserdelar mm i åtanke vid köp av förstabil. då man kanske behöver ha dessa ganska lättåtkomligt. tongue om du förstår vad jag menar. men jag tycker mercan e en riktigt bra bil. mycket följsam. men min var dock sänkt och gick som en gocart på vägen. så jag rekomenderar denna starkt. har du frågor angående denna bil e det bara att skriva i gästboken.


/korffen

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
===========Volvo RacingTeam============
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Det spelar ingen roll vilken bil det är du kör, det är storleken på armen som hänger utanför som e det viktiga...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang