3600
Sök

Bränsle/ladd problem saab og 900s ltt

283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har en saab 900s og. När jag ställer upp laddtrycket går bilen skitfint, men så fort bilen blir varm så spikar den, när den är orginal så går den hur br som hälst, men vill endå åt det lilla extra. Kan det va att jag behöver kyla luften tex?eller mer bränsle, isf hur fixar jag det lättast?

Skulle uppskatta råd o hjälp neutraltongue

Black Deevill

290 Inlägg
2 februari 2009
#2
öka bränsletrycket
justera tändning

283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#3
dr-aero skrev:
öka bränsletrycket
justera tändning

Vart ändrar jag soppa trycket på den? =/ måste jag chippa den eller?

Black Deevill

290 Inlägg
2 februari 2009
#4
vad e de för års mod?

283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#5
dr-aero skrev:
vad e de för års mod?

90a är de .

Black Deevill

290 Inlägg
2 februari 2009
#6
finns iaf 3 sätt : annan pump, en justerbar btr eller bontrim = sätt en hylsa i lagom storlek på btren och klämm ihop den med en stor polygrip:)

283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#7
dr-aero skrev:
finns iaf 3 sätt : annan pump, en justerbar btr eller bonntrim = sätt en hylsa i lagom storlek på btren och klämma ihop den med en stor polygrip:)

okej tongue kan ju prova bonntrim:D men vart ungefär är det den sitter, motorrummet eller ?

Black Deevill

290 Inlägg
2 februari 2009
#8
den sitter på insuget, skruvad i spridarröret med stor mutter.
prova itället å stryp returen (inte helt) med en bromsslangstång.

283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#9
dr-aero skrev:
den sitter på insuget, skruvad i spridarröret med stor mutter.
prova itället å stryp returen (inte helt) med en bromsslangstång.

okej, då vet jag vart det är exakt, gör man det resulterar att den vill mata mer soppa in i insprutet ist för att mata tillbaka det, borde gå att bara ta en slangklämma och spänna åt på slangen så det inte går att mata samma tryck igenom. eller har jag fel ? tongue

Black Deevill

35 Inlägg
2 februari 2009
#10
Börja med att skaffa en riktig IC bara det ska nog lösa en del av dina problem...


283 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#11
MrCash skrev:
Börja med att skaffa en riktig IC bara det ska nog lösa en del av dina problem...

jag kan tänka mig det med, med tanke på att det är när bilen blir varm den spikar. Jag ska sätta på stora 9000ic på den inom kort.

Black Deevill

1 019 Inlägg
3 februari 2009
#12
BlackDeevill skrev:
När jag ställer upp laddtrycket går bilen skitfint, men så fort bilen blir varm så spikar den

Hur vet du att den spikar?


35 Inlägg
3 februari 2009
#13
Det brukar höras rätt bra på en OG 900a när det spikar..


283 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#14
Garfield skrev:
BlackDeevill skrev:
När jag ställer upp laddtrycket går bilen skitfint, men så fort bilen blir varm så spikar den

Hur vet du att den spikar?

Jag känner av det jävlit ordentligt. bilen börjar rycka o liknande.

Black Deevill

283 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#15
MrCash skrev:
Det brukar höras rätt bra på en OG 900a när det spikar..

det känns enormt mycket med hmm

Black Deevill

234 Inlägg
3 februari 2009
#16
Jag håller med Mrcash. Intercooler är inte fel på dessa bilar. Sedan skulle väll inte ett större avgassystem skada för det byggs upp rätt mycket värme med orginal avgas om man börjar ladda på lite.

/Eric.


283 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#17
Dahlhjelm skrev:
Jag håller med Mrcash. Intercooler är inte fel på dessa bilar. Sedan skulle väll inte ett större avgassystem skada för det byggs upp rätt mycket värme med orginal avgas om man börjar ladda på lite.

/Eric.

jo det är sant, har ju läst en del om batteri böjen.är lite inne på o göra en 3 tums batteriböj och sedan gå över till 2½ längre ner.tongue

Black Deevill

1 019 Inlägg
3 februari 2009
#18
BlackDeevill skrev:
Garfield skrev:
BlackDeevill skrev:
När jag ställer upp laddtrycket går bilen skitfint, men så fort bilen blir varm så spikar den

Hur vet du att den spikar?

Jag känner av det jävlit ordentligt. bilen börjar rycka o liknande.

Hmm, har du chippat den? Just -90 har en flödesspärr som brukar bryta runt 0,6 bar. Jag tycker annars det låter som den misständer, inte spikar.


283 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#19
Garfield skrev:
BlackDeevill skrev:
Garfield skrev:

Hur vet du att den spikar?

Jag känner av det jävlit ordentligt. bilen börjar rycka o liknande.

Hmm, har du chippat den? Just -90 har en flödesspärr som brukar bryta runt 0,6 bar. Jag tycker annars det låter som den misständer, inte spikar.

icke ngt chip, misständer gör den inte häller, den tänder rätt, det är om jag kanske ska tidigare ställa den lite, men det tror jag inte behövs. anar mer flödespärren då, går den justera på ngt sätt, eller fixa så den ger mer soppa? för jag kan tänka mig att det är det som är felet när jag får upp för högt ladd. vill få upp det lite till iaf..

Black Deevill

234 Inlägg
3 februari 2009
#20
BlackDeevill skrev:
Dahlhjelm skrev:
Jag håller med Mrcash. Intercooler är inte fel på dessa bilar. Sedan skulle väll inte ett större avgassystem skada för det byggs upp rätt mycket värme med orginal avgas om man börjar ladda på lite.

/Eric.

jo det är sant, har ju läst en del om batteri böjen.är lite inne på o göra en 3 tums batteriböj och sedan gå över till 2½ längre ner.tongue

Jepp, Ska du gå ner i diameter längre bak så gör det 1m efter turbon eller mer.

90-91 har flödesspärr i databoxen. Först sitter det en tryckvakt som slår ifrån om man laddar mer än 0.6 bar. Denna går att koppla bort. Då kan man ladda 0.9 och då känner luftmassemätaren av det och slår av soppan. Detta kommer man ifrån genom att köpa ett chip från Chip mats tex eller Speedparts.


/Eric.



Sök