Har sett lite problem på sistone med läckandes SR20 motorer.
Det gäller folk som kör ståltoppackning och ARP bult.
Kör man ståltoppackning med orginal bult är det ingen fara - då kan man bortse från detta inlägg.
Men på ARP bultarna står det att bulten skall dras med 95nm om man använder ARP moly fett. Använder man 10-30w olja ska de dras lösare (nånting runt 67nm har ja för mig)
Detta har lett till att man fått läckage i form av att avgaser har pressats ut i vattnet osv (på mer än en bil) och det gått varmt (vattentempen stuckit - vissa har spräckt block osv).
Somliga har trott det berott på toppackningarna men det var ja nästan säker på från början att det inte var efterssom ja inte sett problemen förut när jag kört med orginalbultar o efterssom de finns många som kör just orginalbultar utan att ha problem anade jag att de kunde ha med ARP bultarna att göra.
De som kör orginalbult till toppen drar dessa hårdare och då blir det inga bekymmer!
Först runt 56nm om ja minns rätt sedan vinkeldrar 90grader x2. Jag har läst att 90 grader skall motsvara ca 50nm vilket innebär total vrid på ca 156nm. Sen är ju orginal bult sträckbult så det blir ju inte riktigt lika hårt.
Så ja tänkte bäst ja skriver innan fler får vara med om detta o behöva byta delar/rasa motorer!
Vad man bör göra är att dra ARP bultarna hårdare om man nu vill köra med dessa. 122nm-130nm är att föredra om det skall hålla tätt.
Detta är beprövat av andra!
Själv skall ja återgå till orginalbult och slippa problem.
Dedär ARP har nog mest teoretiskt uträknade produkter som ej är testade - iaf inte på våra maskiner. Många jänkebilar kör ju det men där e de säkert testat innan.