3770
Sök

DOHC topp på SOHC block? passar?

9 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Hejsan! Äger en CRX 88:a med D16A6 SOHC motor, tänkte byta motor till en D16Z5 DOHC och undrar om det går att sätta z5 toppen direkt på A6 blocket? har kollat topppackningen på z5 och jämnfört med A6 packningen. Inge större skillnader. Har även nya topplocksbultar som passar.

Går detta? är detta riskabelt (risk för toppen att pajja?)  och lagligt? Kan DOHC toppen lira med SOHC block?

fick ideen då det var en kille på hondatech forumet som hade en z5 head på A6 block, länken :
http://www.honda-tech.com/showthread.ph … ight=D16Z5

Tacksam för vettiga svar //

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juni 2009
Det är teoretiskt möjligt men praktiskt ganska omöjligt att göra. Jag vet att det hänt vid 1 tillfälle. Kanske 2 iom din länk eller så är det den motorn. Jag vet inte vad som skiljer men det fanns en projekttråd om detta på något forum i England eller USA och det var ett h-vete då det innebar en massa förändringar av själva "hårdvaran" dvs killen behövde nytillverka en massa delar för att få det att lira. Mekanisk utmaning kanske men idioti vg kostnad.

Du har 3 relativt enkla alternativ:

Byt till en D16z5

Gör en Mini-me, dvs sätt på en topp från en D16z6 sohc vtec.

Ha kvar din D16a6 och trimma den.

Vad har du för planer? 150-160hk är inga problem, men siktar du på mer så bör du fundera på att byta bil till en nyare med B16 eller en vti med B18.
Senast redigerat av caromania (25 juni 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

9 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Det är teoretiskt möjligt men praktiskt ganska omöjligt att göra. Jag vet att det hänt vid 1 tillfälle. Kanske 2 iom din länk eller så är det den motorn. Jag vet inte vad som skiljer men det fanns en projekttråd om detta på något forum i England eller USA och det var ett h-vete då det innebar en massa förändringar av själva "hårdvaran" dvs killen behövde nytillverka en massa delar för att få det att lira. Mekanisk utmaning kanske men idioti vg kostnad.

Du har 3 relativt enkla alternativ:

Byt till en D16z5

Gör en Mini-me, dvs sätt på en topp från en D16z2 sohc vtec.

Ha kvar din D16a6 och trimma den.

Vad har du för planer? 150-160hk är inga problem, men siktar du på mer så bör du fundera på att byta bil till en nyare med B16 eller en vti med B18.

Mina planer är att swapa min trasiga d16a6 motor (toppen samt packningen är trasig) till en D16Z5 motor, Vet att jag kommer få modda då ecun och kabelhärvan inte passar till Z5 motorn. Men har det inköpt redan.

aja tänkte det skulle vara enklare att sätta z5 toppen direkt på a6 blocket men då kanske det är lättare att byta ut hela motorn tongue

tack för svar
mvh
Senast redigerat av sprayer (25 juni 2009)

Sök