2652
Sök

Besiktningsmonopolet slopas...

807 Inlägg
10 juli 2009
#41
Det är som att låta en räv vakta hönshuset! Det kommer verkligen bli pannkaka av detta, det kommer fuskas så jäkla mycket(allt går att köpa till rätt pris) och så fort det kommer in en lättlurad person till besiktining på nån verkstad så kommer det bli nedslag på diverse grejer. Glöm inte att det är samma verkstäder som har varit på uppdrag granskning osv som ska göra besiktningen.  Jag håller mig till bilprovningen, dom bryr sig om min säkerhet och inte om sin egen ficka!

I'd rather die like a man, than live like a coward

Fisketokig
2 997 Inlägg
10 juli 2009
#42
Bilen besiktigas på 10 minuter av 2 personer. Det krävs en del utrustning och sen löner och alla dess utgifter och pappersarbete så 300:- är nog inte något att klaga på. Svårt att se möjligheterna till priskrig på mindre orter...

Sen får man oftast tid när man vill, annars är det bara åka dit och prata så klämmer de in bilen en snabbis iaf.

Tycker det funkar bra som det gör nu.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

8 885 Inlägg
10 juli 2009
#43
drazen_gti skrev:
Det är som att låta en räv vakta hönshuset! Det kommer verkligen bli pannkaka av detta, det kommer fuskas så jäkla mycket(allt går att köpa till rätt pris) och så fort det kommer in en lättlurad person till besiktining på nån verkstad så kommer det bli nedslag på diverse grejer. Glöm inte att det är samma verkstäder som har varit på uppdrag granskning osv som ska göra besiktningen.  Jag håller mig till bilprovningen, dom bryr sig om min säkerhet och inte om sin egen ficka!

Håller med dig, ser även problemet med att verkstäderna "hittar" lite mera fel på bilarna när det går sämre och får mera intäkter på att "byta"delar och släcka 2:or. Ser faktiskt inga som helst fördelar med att privatisera SBP.
Tycker att det är bra som det är nu med ackrediterade verksäder som kan "släcka" 2:or men kontrollen ska stanna på staten.

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
10 juli 2009
#44
Jag skulle då ALDRIG låta samma verkstad laga bilen som gjorde besiktningen. Sånt skulle inte bli tillåtet.. snacka om bäddat för fusk.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 juli 2009
#45
Martin 9-3 skrev:
Bilen besiktigas på 10 minuter av 2 personer. Det krävs en del utrustning och sen löner och alla dess utgifter och pappersarbete så 300:- är nog inte något att klaga på. Svårt att se möjligheterna till priskrig på mindre orter...

Sen får man oftast tid när man vill, annars är det bara åka dit och prata så klämmer de in bilen en snabbis iaf.

Tycker det funkar bra som det gör nu.

Eller så får man ägna en hel dag åt att ringa deras kundtjänst då stationerna inte vill göra en besiktning för att de vill gå hem en timma innan de ska stänga. Och de som sitter på stationerna vill inte tillåta dropin även om man accepterar att vänta en hel dag utanför. Allt de kan göra är att boka en tid 1månad framåt. Jag fick ringa ca 5-10gånger till deras kundtjänst på en dag för att få en tid på kortare tid än 1månad. Då hade jag haft regbesiktning några dagar innan, där de inte gjort den vanliga.

Sen känns det väl fel att bilprovningen inte ska driva sig själv? 1pers - 10-20min jobb/bil = 300kr. Om de klarar 3bilar - 900kr, om de klarar 6bilar 1800kr. Kanske kan driva Bilprovningen till att vara mer kostnadseffektiva?


Sen att olika ställen ska släppa ut livsfarliga bilar tror jag inte. Vem vill stå som ansvarig när en olycka skett pga bilen som fuskats igenom? Att de däremot kan släppa på små obetydliga märkningar och effekt på bilar som de vet går med besmotor etc kan ju hända, men det är ju bara sunt förnuft. Att bromsarna är bättre än original på en helbilsgodkänd bil gör den säkrare inte omvänt...


807 Inlägg
10 juli 2009
#46
sirmiro skrev:
Martin 9-3 skrev:
Bilen besiktigas på 10 minuter av 2 personer. Det krävs en del utrustning och sen löner och alla dess utgifter och pappersarbete så 300:- är nog inte något att klaga på. Svårt att se möjligheterna till priskrig på mindre orter...

Sen får man oftast tid när man vill, annars är det bara åka dit och prata så klämmer de in bilen en snabbis iaf.

Tycker det funkar bra som det gör nu.

Sen känns det väl fel att bilprovningen inte ska driva sig själv? 1pers - 10-20min jobb/bil = 300kr. Om de klarar 3bilar - 900kr, om de klarar 6bilar 1800kr. Kanske kan driva Bilprovningen till att vara mer kostnadseffektiva?


Sen att olika ställen ska släppa ut livsfarliga bilar tror jag inte. Vem vill stå som ansvarig när en olycka skett pga bilen som fuskats igenom? Att de däremot kan släppa på små obetydliga märkningar och effekt på bilar som de vet går med besmotor etc kan ju hända, men det är ju bara sunt förnuft. Att bromsarna är bättre än original på en helbilsgodkänd bil gör den säkrare inte omvänt...

Ju snabbare man jobbar destu slarvigare blir det. Stressen kan göra att dom missar uppenbara fel, eller att dom skadar sig på jobbet... Vad är obetydliga märkningar? Det är ju relativt, jag kanske tycker att dom inte ska bry sig om jag turbokonverterat, nån annan tycker att man ska kontrollera alla glödlampor! Sen så måste du ändå fatta att om du smäller på större, starkare bättre bromsar så får du påfrestningar på chassi och hjulupphängning som vissa bilar inte alls är gjorda för. Det ska till andra grejer runt hela bilen och har man gjort massa uppgraderingar så är det inte samma bil längre, dvs den procedur dom använder till att kolla en personbil kan inte användas på en moddad bil, skit samma om det är bättre eller sämre...

I'd rather die like a man, than live like a coward

76 Inlägg
10 juli 2009
#47
Har pratat med Pappa som just nu går utbildning för att bli besiktningstekniker.
Datumet som media har gått ut med är bara just nu en proposition. Det är inget som är beslutat än.
Sen så ang priset. Dom aktörer som väntar på att få komma in har sagt att om dom ska vara här så måste priset upp minst det dubbla. Så ni som hoppas på lägre pris, tyvärr.
Det är fortfarande mycket som ska bestämmas innan något beslut kan tas om när dom ska öppna upp monopolet.

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2009
#48
enpatte skrev:
Helt rätt att vi skippar dessa kommunistmonopol(apoteket och bilprovningen).
Sverige och de gamla kommuniststaterna nordkorea och kuba är de sista i världen som fortfarande har apoteksmonopol.
Det säger väl allt.

http://rlv.zcache.com/if_it_aint_broke_dont_fix_it_button-p145466957959966882tmn2_210.jpg

winkcool


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 juli 2009
#49
drazen_gti skrev:
sirmiro skrev:
Martin 9-3 skrev:
Bilen besiktigas på 10 minuter av 2 personer. Det krävs en del utrustning och sen löner och alla dess utgifter och pappersarbete så 300:- är nog inte något att klaga på. Svårt att se möjligheterna till priskrig på mindre orter...

Sen får man oftast tid när man vill, annars är det bara åka dit och prata så klämmer de in bilen en snabbis iaf.

Tycker det funkar bra som det gör nu.

Sen känns det väl fel att bilprovningen inte ska driva sig själv? 1pers - 10-20min jobb/bil = 300kr. Om de klarar 3bilar - 900kr, om de klarar 6bilar 1800kr. Kanske kan driva Bilprovningen till att vara mer kostnadseffektiva?


Sen att olika ställen ska släppa ut livsfarliga bilar tror jag inte. Vem vill stå som ansvarig när en olycka skett pga bilen som fuskats igenom? Att de däremot kan släppa på små obetydliga märkningar och effekt på bilar som de vet går med besmotor etc kan ju hända, men det är ju bara sunt förnuft. Att bromsarna är bättre än original på en helbilsgodkänd bil gör den säkrare inte omvänt...

Ju snabbare man jobbar destu slarvigare blir det. Stressen kan göra att dom missar uppenbara fel, eller att dom skadar sig på jobbet... Vad är obetydliga märkningar? Det är ju relativt, jag kanske tycker att dom inte ska bry sig om jag turbokonverterat, nån annan tycker att man ska kontrollera alla glödlampor! Sen så måste du ändå fatta att om du smäller på större, starkare bättre bromsar så får du påfrestningar på chassi och hjulupphängning som vissa bilar inte alls är gjorda för. Det ska till andra grejer runt hela bilen och har man gjort massa uppgraderingar så är det inte samma bil längre, dvs den procedur dom använder till att kolla en personbil kan inte användas på en moddad bil, skit samma om det är bättre eller sämre...

Men snälla... Tänk rationellt.
Visst gör stress sämre jobb, men det gör lättja med. En lagom stress gör att man är mer skärpt och utför sitt arbete på bästa sätt. Men det är ju bara vetenskapligt bevisat.
Jag finner ingen nytta att granska en bil efter några j***a e-märkningar, speciellt inte när bilarna är krocktestade i USA, japan, kina eller på något annat ställe utan dessa e(uropa) märkningar och är minst lika bra.
Att sen förbättra saker, vad får det att bli sämre?
Och givetvis bör de se att det sitter fast med annat än stripes, men jag syftade på saker som är seriöst gjort.
Speciellt kritisk blir jag när jag lagligt får byta ut krockbalken till en likadan, jag får pilla med airbags, jag får plocka ur och i stolar och jag får byta större delen av chassit, bara det är med originaldelar. Så om man då byter till delar där man inte snålar på pengar (som fabrikanterna gör) så vad är felet?
Men det är inte detta diskussionen handlar om, vill någon svara på detta (dvs ombyggnad av bil vs helbilsgodkännande) gör det vi en ny tråd eller PM så vi inte förstör denna tråd.


1 754 Inlägg
10 juli 2009
#50
Bä. Jag ser hellre att Bilprovningen ändrar på lagarna.

Jag kan inget om allt.

2 924 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#51
daniel_83 skrev:
Har pratat med Pappa som just nu går utbildning för att bli besiktningstekniker.
Datumet som media har gått ut med är bara just nu en proposition. Det är inget som är beslutat än.
Sen så ang priset. Dom aktörer som väntar på att få komma in har sagt att om dom ska vara här så måste priset upp minst det dubbla. Så ni som hoppas på lägre pris, tyvärr.
Det är fortfarande mycket som ska bestämmas innan något beslut kan tas om när dom ska öppna upp monopolet.

Hmm... Beslutet togs av regeringen igår, se här;
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/a … 438797.e24



Jag vet inte vad jag ska tycka om det här men det känns mest negativt...

Tillgängligheten tycker jag är okej idag för man kan ju ofta välja mellan ett par olika närliggande stationer och sen om man har registrerat sig enkelt på SBPs nya tjänst; Mina Fordon så är ju den nya SMS-bevakningen kanon tillsammans med de tidbokningar man kan göra direkt på websidan.

Givetvis är det alltid högtryck på Bilprovning på våren så det kanske lite taktiskt att komma med detta nu...?

~ Life is short, have FUN! ~

956 Inlägg
10 juli 2009
#53
Jag har inte orkat läsa så mycket, men detta innebär allså:

* Högre pris på besiktning.
* Mera stationer.
* Det kommer finnas företag som besiktar bilar, inte bara bilprovningen?


Sök