drazen_gti skrev:
sirmiro skrev:
Martin 9-3 skrev:
Bilen besiktigas på 10 minuter av 2 personer. Det krävs en del utrustning och sen löner och alla dess utgifter och pappersarbete så 300:- är nog inte något att klaga på. Svårt att se möjligheterna till priskrig på mindre orter...
Sen får man oftast tid när man vill, annars är det bara åka dit och prata så klämmer de in bilen en snabbis iaf.
Tycker det funkar bra som det gör nu.
Sen känns det väl fel att bilprovningen inte ska driva sig själv? 1pers - 10-20min jobb/bil = 300kr. Om de klarar 3bilar - 900kr, om de klarar 6bilar 1800kr. Kanske kan driva Bilprovningen till att vara mer kostnadseffektiva?
Sen att olika ställen ska släppa ut livsfarliga bilar tror jag inte. Vem vill stå som ansvarig när en olycka skett pga bilen som fuskats igenom? Att de däremot kan släppa på små obetydliga märkningar och effekt på bilar som de vet går med besmotor etc kan ju hända, men det är ju bara sunt förnuft. Att bromsarna är bättre än original på en helbilsgodkänd bil gör den säkrare inte omvänt...
Ju snabbare man jobbar destu slarvigare blir det. Stressen kan göra att dom missar uppenbara fel, eller att dom skadar sig på jobbet... Vad är obetydliga märkningar? Det är ju relativt, jag kanske tycker att dom inte ska bry sig om jag turbokonverterat, nån annan tycker att man ska kontrollera alla glödlampor! Sen så måste du ändå fatta att om du smäller på större, starkare bättre bromsar så får du påfrestningar på chassi och hjulupphängning som vissa bilar inte alls är gjorda för. Det ska till andra grejer runt hela bilen och har man gjort massa uppgraderingar så är det inte samma bil längre, dvs den procedur dom använder till att kolla en personbil kan inte användas på en moddad bil, skit samma om det är bättre eller sämre...
Men snälla... Tänk rationellt.
Visst gör stress sämre jobb, men det gör lättja med. En lagom stress gör att man är mer skärpt och utför sitt arbete på bästa sätt. Men det är ju bara vetenskapligt bevisat.
Jag finner ingen nytta att granska en bil efter några j***a e-märkningar, speciellt inte när bilarna är krocktestade i USA, japan, kina eller på något annat ställe utan dessa e(uropa) märkningar och är minst lika bra.
Att sen förbättra saker, vad får det att bli sämre?
Och givetvis bör de se att det sitter fast med annat än stripes, men jag syftade på saker som är seriöst gjort.
Speciellt kritisk blir jag när jag lagligt får byta ut krockbalken till en likadan, jag får pilla med airbags, jag får plocka ur och i stolar och jag får byta större delen av chassit, bara det är med originaldelar. Så om man då byter till delar där man inte snålar på pengar (som fabrikanterna gör) så vad är felet?
Men det är inte detta diskussionen handlar om, vill någon svara på detta (dvs ombyggnad av bil vs helbilsgodkännande) gör det vi en ny tråd eller PM så vi inte förstör denna tråd.