twin_cam skrev:
Bä säger jag...
Besiktningen tycker jag bör skötas av ETT företag, statligt eller ej, men ETT företag.
Finns väll inget då som hindrar att kunden åker mellan flera stationer, och till slut hittar en som släpper igenom dennes trafikfarliga bil...
Åker jag in med min bil, vill jag att en OBEROENDE instans ska kontrollera den, finns ju en anledning att de som arbetar på bilprovningen inte får laga andra än sin egen och närmaste familjens bilar. Jag vill veta vilka FEL det är på bilen, utan att någon verkstad är inblandad i bedömningen, som ser en vinstpotential i min bil.
Sen såg jag i en kommentar att det riskerar att bli som elen, dyrare, kanske int ehelt dumt...
Besiktning = Måste = Kan va hur dyrt som helst, folk måste ändå betala, för att få använda sin bil.
Kommentarer som att avskaffa bilprovningen helt anser jag bara vara sorgliga...
Alla byter inte självmant trasiga saker på bilen, som jag hoppas alla andra inkl. jag gör...
Men om det styrs upp i en hårt kontrollerad verksamhet, ungefär som sprittillstånd, så kan det fungera. t.ex anställda får inte greja med andra bilar, ägarna får inte också inneha bilverkstad etc...