Startproblem, tändning/bensin. Audi 80 -89

Luwke
27 oktober 2009 · 24 Inlägg

Hej!

När jag för någon dag sen skulle starta bilen så gick det inte alls. Startmotorn går men den tänder inte alls. Jag trodde då att jag hade slut bensin eftersom kvällen före låg tankmätarn nästan i botten. Så jag tankade men det gav ingen skillnad. Har nu plockat upp ett tändstift och kikat men den verkar inte tända. Har även lossnat på en av slangarna till insprutarn där en kille sa att det ska komma bensin, men det gjorde inte det. Jag har också provat att bogsera igång den.

Har ingen aning om vad felet är eftersom jag inte är så duktig på bilar.

Det är iaf en Audi 80 2.0 -89

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
27 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

går soppapumpen när du slår på tändningen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Luwke
27 oktober 2009 · 24 Inlägg

Jo den låter då som den brukar när jag vrider på.

MagneticNorth Aktad Medlem
27 oktober 2009 · 301 Inlägg

Jag hade en Audi 90 Quattro för en massa år sedan, den 10v 2.3litersmotorn hade en tändmodul som strulade för mig. På min bil satt den bakom panelen som sitter just innanför förardörren. Där du har fötterna, till vänster om du sitter i bilen. 

Min bil startade när jag borstade rent den, den hade ärgat i kontakterna.

http://www.biltrivsel.se/images/productpics/thumbnails/600-HW601.jpg
Kolla den. 
(om det nu är samma på en 2.0)


**edit** såg nu att de förmodligen var bränsleproblem.. men det får ligga kvar som tips till nästa som söker på tändmodul & audi wink

Senast redigerat av morganevelina (27 oktober 2009)

Luwke
1 november 2009 · 24 Inlägg

Kan det ha något med tändspolen att göra? Har bytt ut tändstift, tändkablar, rotorn, och fördelarlocket för drygt ett halvår sedan så dom grejerna är inte så gamla.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

har du provat byta reläerna då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Luwke
2 november 2009 · 24 Inlägg

Nä, det har jag inte. Vad är det för reläer?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 november 2009 · 3 180 Inlägg

soppapump och motorstyrningen har ett relä var, det till pumpen sitter vid säkringarna, det till motorstyrningen sitter bakom ratten. är så på 2.0 -92, men kan vara så på din med smile

Senast redigerat av NITROUS (2 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Luwke
5 november 2009 · 24 Inlägg

Nu fungerar bilen, jag bytte ut tändspolen.

Skrev det ifall någon läste tråden och ville veta vad som var fel.

Luwke
5 november 2009 · 24 Inlägg

Hmm, problem med bilen igen och jag hade bara hunnit köra ca 2mil. Den går inte på alla cylindrar, vad kan felet vara? Bytte ju nyss ut tändspolen eftersom den inte tände och den gick bra ett tag sen blev den lite sämre medans jag körde och nu är det konstig hela tiden. Ska prova starta den imorgon när det är kall och se.

MagneticNorth Aktad Medlem
6 november 2009 · 301 Inlägg

Kolla tändmodulen, enligt mitt tips... en ny tändspole skulle ju kunnat "förbättra" men inte lösa problemet med någon övrig del i tändsystemet.

te_wik Forummoderator
6 november 2009 · 12 813 Inlägg

Så den får bensin som den ska då? Eftersom du skriver att du nästan hade tom tank kvällen innan problemen började så är det inte omöjligt att du sugit upp skit i botten av tanken som kanske täppt till soppafiltret eller så. Har du kollat så den får bensin som den ska?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Luwke
6 november 2009 · 24 Inlägg

Tändmodulen följde med ny när jag köpte tändspolen. Glömde nämna det!

Men den går bättre på högre varv, borde den inte gå sämre på högre om den fick för lite bensin? Den går som sämst mellan 1000 och 2000varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang