sirmiro skrev:
DJ_V8_BMW skrev:
Även fast tex en Golf, 740 eller 300hk bil klara att gå med en olja som är billig eller dyr som har samma kvalitets klass, så behöver inte en Volvo S60 T5 klara det utan haveri. Dessa motorer är väldigt känsliga för haveri i oljesystemet. Motorerna slits inte pga en "felaktig olja" smörjer sämre utan dom blir täta i oljekanalerna = lågt oljetryck och slitage.
Två liknande oljor, en dyr och en billig olja smörjer säkert lika bra under dom 2000milen serviceintervallen är, vilket även forskning visar. Men något som kanske inte forskningen visar är hur dessa motorer ser ut efter 8år och 15000mil +. T5 motorn är konstruerad med Castrols oljor, och än så länge har jag inte haft något haveri på dessa motorer som har gått med denna oljan hela sitt liv som är rätt servade. Även mobils oljor verkar fungera då många auktoriserade Volvo verkstäder använder denna olja.
Dom haverier som jag har haft är på bilar som har slarvat med service intervallen, gått på "felaktig olja" eller att dom har bytt till en annan typ av olja efter 20000mil som löser upp koxen och smutsen från den gamla oljan som sedan sätter igen oljesystemet.
Även fast oljan är lik på kvalitets koderna behöver den inte innehålla samma ämnen. Dom kan bli raka motsatsen om man håller på att byter typ mellan intervallerna.
Jag påstår inte att Biltema har dålig olja men man ska nog tänka sig för innan man häller i den, för vad kommer att hända med motorn om efter 10000mil?
Den som kan svara på det när det gäller dessa motorer är den som har gjort det. Jag känner bara en, men för honom gick det inget bra.Men han kanske bara hade otur?!
Detta är mina erfarenhet som Volvo mekaniker.Biltillverkarna anger vilken typ av olja som ska nyttjas i bilen, tex efter normen ACEA A3. Då ska bilen klara av alla oljor som följer de specifikationerna. Kräv annan olja sätter de en annan norm. Att de nyttjar det och inte säger "denna bil ska bara köras på "kalles olja nr54" är att de inte kan garantera att den produkten finns efter 5år. De kan heller inte säga att en bil bara kan ha en viss olja då olika klimat och körstilar kan kräva olika oljor. Sibirien och sahara har inte samma värderingar om egenskaper vid kall motor.
Att motorn inte rasat med en olja som är rekommenderad och som följer normerna är inte märkligt, det vore snarare märkligt annars.
Titta på allt runt om med när det gäller den rasade motorn, bytte han olja enligt intervallen, körde motorn korrekt etc? Jag är ensam i denna tråd att ha ett fall där en tekniker visat att motorns fel berodde på oljan, allt annat kan härledas till körning eller fördomar i stil med "Jag turbokonverterade min bil och laddade 2bar, sen hällde jag i Biltemaolja och den gick sönder." (Ja, överdrivet men ni ser principen.)
Sen när vi diskuterar det med olja så ska vi inte glömma det viktigaste. Oljefiltret.
Vi har oljor idag som klarar otroliga serviceintervall, men filtren har inte gått lika fort fram. Och om man då har olja från ett lyxmärke och filter från ett budgetföretag, vilken nytta gör då den otroliga oljan när filtret är slut 1000mil senare?
Och vilket filter som är bäst? Jag har inte den blekaste, men jag lär mig gärna.
Jag talar om egen erfarenhet om en viss motorkonstruktion som tråd skaparen bil har. Som i vissa fall har fått problem med oljesystemet som skapas av pga oljan. Ett problem som kanske inte så vanligt förkommande, men risken finns och kommer bli vanligare i framtiden ju äldre motorerna blir.
Detta problem finns knappt på en 850 (förutom ventiltryckarna), S40 (förutom 1,8i GDI) eller D5 (bildas väldigt sällan kox i diesel inte ens i en Passat TDI på 51000mil) utan just denna årsmodell och motor (gäller alla 5-cylindiga bensin from -99).
Jag säger inte att man ska köpa dyraste oljan för det skiter väl jag i, jag tjänar inte bättre för det. Men jag kan rekommendera en olja (tex Castrol SLX) som jag vet fungerar på denna motor utav egna erfarenheter utan vara rik, oljekännare eller professor.
Sedan kan jag också varna för vad andras misstag (riskerna), som har samma motorkonstruktion i sin bil som inte blev så bra.
Sedan när det gäller oljefilterna på dessa motorer har dom pappersfilter (mycket enkel konstruktion) vilket inte är så "tryckberoende" som många plåtfilter är som genom åren har ställt till det för många då dom tex har använt ett billigt filter och oljetrycket försvunnit. Så original är nog alltid bäst?!
En tanke när det gäller priserna tror jag mycke bror på forskning också. Som castrol som bla tar fram oljor till BMW och Volvo lägger pengar på tester och forskning för att få fram den bästa oljan till rätt bil. Sedan finns det dom som "kopierar" oljan så gott dom kan utan större forskning säljer den billigare.
Samma sak är det med original reservdelar och pirat. Original konstruerar och pirat kopiera. Olika pris men samma kvalitet och garantier.
Kanske inte försvara det dyra priset helt. men det var bara en tanke jag hade.....