Motorolja från Biltema vs mobil1

DJ_V8_BMW
10 november 2009 · 210 Inlägg

sirmiro skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Även fast tex en Golf, 740 eller 300hk bil klara att gå med en olja som är billig eller dyr som har samma kvalitets klass, så behöver inte en Volvo S60 T5 klara det utan haveri. Dessa motorer är väldigt känsliga för haveri i oljesystemet. Motorerna slits inte pga en "felaktig olja" smörjer sämre utan dom blir täta i oljekanalerna = lågt oljetryck och slitage. 

Två liknande oljor, en dyr och en billig olja smörjer säkert lika bra under dom 2000milen serviceintervallen är, vilket även forskning visar. Men något som kanske inte forskningen visar är hur dessa motorer ser ut efter 8år och 15000mil +. T5 motorn är konstruerad med Castrols oljor, och än så länge har jag inte haft något haveri på dessa motorer som har gått med denna oljan hela sitt liv som är rätt servade. Även mobils oljor verkar fungera då många auktoriserade Volvo verkstäder använder denna olja.   

Dom haverier som jag har haft är på bilar som har slarvat med service intervallen, gått på "felaktig olja" eller att dom har bytt till en annan typ av olja efter 20000mil som löser upp koxen och smutsen från den gamla oljan som sedan sätter igen oljesystemet.

Även fast oljan är lik på kvalitets koderna behöver den inte innehålla samma ämnen. Dom kan bli raka motsatsen om man håller på att byter typ mellan intervallerna.

Jag påstår inte att Biltema har dålig olja men man ska nog tänka sig för innan man häller i den, för vad kommer att hända med motorn om efter 10000mil?
Den som kan svara på det när det gäller dessa motorer är den som har gjort det. Jag känner bara en, men för honom gick det inget bra. hmm Men han kanske bara hade otur?!

Detta är mina erfarenhet som Volvo mekaniker.

Biltillverkarna anger vilken typ av olja som ska nyttjas i bilen, tex efter normen ACEA A3. Då ska bilen klara av alla oljor som följer de specifikationerna. Kräv annan olja sätter de en annan norm. Att de nyttjar det och inte säger "denna bil ska bara köras på "kalles olja nr54" är att de inte kan garantera att den produkten finns efter 5år. De kan heller inte säga att en bil bara kan ha en viss olja då olika klimat och körstilar kan kräva olika oljor. Sibirien och sahara har inte samma värderingar om egenskaper vid kall motor.
Att motorn inte rasat med en olja som är rekommenderad och som följer normerna är inte märkligt, det vore snarare märkligt annars.
Titta på allt runt om med när det gäller den rasade motorn, bytte han olja enligt intervallen, körde motorn korrekt etc? Jag är ensam i denna tråd att ha ett fall där en tekniker visat att motorns fel berodde på oljan, allt annat kan härledas till körning eller fördomar i stil med "Jag turbokonverterade min bil och laddade 2bar, sen hällde jag i Biltemaolja och den gick sönder." (Ja, överdrivet men ni ser principen.)

Sen när vi diskuterar det med olja så ska vi inte glömma det viktigaste. Oljefiltret.
Vi har oljor idag som klarar otroliga serviceintervall, men filtren har inte gått lika fort fram. Och om man då har olja från ett lyxmärke och filter från ett budgetföretag, vilken nytta gör då den otroliga oljan när filtret är slut 1000mil senare?
Och vilket filter som är bäst? Jag har inte den blekaste, men jag lär mig gärna.

Jag talar om egen erfarenhet om en viss motorkonstruktion som tråd skaparen bil har. Som i vissa fall har fått problem med oljesystemet som skapas av pga oljan. Ett problem som kanske inte så vanligt förkommande, men risken finns och kommer bli vanligare i framtiden ju äldre motorerna blir.

Detta problem finns knappt på en 850  (förutom ventiltryckarna), S40 (förutom 1,8i GDI) eller D5 (bildas väldigt sällan kox i diesel inte ens i en Passat TDI på 51000mil) utan just denna årsmodell och motor (gäller alla 5-cylindiga bensin from -99).

Jag säger inte att man ska köpa dyraste oljan för det skiter väl jag i, jag tjänar inte bättre för det. wink Men jag kan rekommendera en olja (tex Castrol SLX) som jag vet fungerar på denna motor utav egna erfarenheter utan vara rik, oljekännare eller professor.
Sedan kan jag också varna för vad andras misstag (riskerna), som har samma motorkonstruktion i sin bil som inte blev så bra.

Sedan när det gäller oljefilterna på dessa motorer har dom pappersfilter (mycket enkel konstruktion) vilket inte är så "tryckberoende" som många plåtfilter är som genom åren har ställt till det för många då dom tex har använt ett billigt filter och oljetrycket försvunnit. Så original är nog alltid bäst?!
   
En tanke när det gäller priserna tror jag mycke bror på forskning också. Som castrol som bla tar fram oljor till BMW och Volvo lägger pengar på tester och forskning för att få fram den bästa oljan till rätt bil. Sedan finns det dom som "kopierar" oljan så gott dom kan utan större forskning säljer den billigare.
Samma sak är det med original reservdelar och pirat. Original konstruerar och pirat kopiera. Olika pris men samma kvalitet och garantier.
Kanske inte försvara det dyra priset helt. men det var bara en tanke jag hade.....

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Mölle-fbg
10 november 2009 · 20 Inlägg

Får instämma med föregående talare!! då jag flertalet gr haft problem med att bilar tickar slammrar och för ett alllmänt oväsen!! efter arbetet jobb då!smile (är bil mek sedan 10år!!sad ) och efter byte till ett filter av ett känt märke som bosch mann mm då har problemen försvunnit:) ett filter på ad mekonomen eller tom org är inte dyrt visst jag har rabat men ett ca pris på 50-70kr är la rimligt!??? vet inte vad biltema tar men en tia hit eller dit;)

BMW 635 csi "hajen" (1984)
Volvo 855 se 2,5 "bruksholken" (1996)
mats757
11 november 2009 · 921 Inlägg

Jag hittar inte länken, men....
Läste en sida om oljefiltertest. Testet var häpnadsväckande.
Många av dom "Fina erkända" oljefiltren klarade testen bra.
MEN, det fanns "billiga skit märken" som också låg i topp i testet.
Samt att orginalfilter som låg i botten av testet.

Det var framför allt partikelstorleken man mätte i filtreringen.

Sammanfattningsvis. Man kunde inte på någotvis vara garanterad av priset.

Mats

jocke_gronberg
11 november 2009 · 4 586 Inlägg

barrre skrev:

sirmiro skrev:
"Jag turbokonverterade min bil och laddade 2bar, sen hällde jag i Biltemaolja och den gick sönder." (Ja, överdrivet men ni ser principen.)

Sen när vi diskuterar det med olja så ska vi inte glömma det viktigaste. Oljefiltret.
Vi har oljor idag som klarar otroliga serviceintervall, men filtren har inte gått lika fort fram. Och om man då har olja från ett lyxmärke och filter från ett budgetföretag, vilken nytta gör då den otroliga oljan när filtret är slut 1000mil senare?
Och vilket filter som är bäst? Jag har inte den blekaste, men jag lär mig gärna.

Underbar jämförelse där! smile
Oftast är det inte oljan som rasar bilen, utan något annat!

Ang oljefilter så har jag jämfört ett biltema-filter med ett mann-filter (till volvo rödblock), och biltema filtret hade inte ens 50% lika mycket filteryta som bosch-filtret.
Kan vara värt att tänka på! Häldre billig olja och bra filter, än dyr olja och dåligt filter!
Synd att det inte finns klassningar på oljefilter också! wink

håller med

det är sällan folk skyller på oljan vid ras

sirmiro Double-Unicorn Rider
11 november 2009 · 2 486 Inlägg

Nyttjade google lite.

Titta plats 3. wink
http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html
Visserligen några år gammalt, men ger lite inlägg i vår diskussion. wink

Tyvärr var detta det enda test av oljefilter jag hittade, men andra får gärna lägga till info. (MED länkar.)

Visst har det förändrats, men jag tvivlar på att något filter har blivit sämre.


Så åter och åter igen. De billiga sakerna visar sig vara bra, i detta fall mycket bra.


Sen är det vanligt att folk säger att det rasat pga biltemaolja, eller att missljuden kom pga oljan osv. Mekaniker som säger att motorer inte klarar olja som inte har en flashig dunk. Jag hoppas ni snart kan tro på det jag och alla andra som tänkt till säger - olja är olja och med en viss norm och viskositet så är det otroligt likvärdiga produkter.

Och jag ber åter på konkreta exempel med precis hur en motor skötts, modifieringar mm där motorfel kunnat härledas direkt till oljan.

gamlingen
11 november 2009 · 5 198 Inlägg

Den motor som rasta pga oljebyte till biltema skulle nog ha rasat ändå..den är ju oxå klassifierad likväl som annan olja,, följer man den å motorn rasar pga oljan,ja då borde oljeleverantörn va skyldig att ersätta, för då är det ju fel på den. klassifieringen finns ju inte där för intet.

GolfIIIVr6
11 november 2009 · 187 Inlägg

Vill bara påpeka för herr DJ_V8_BMW att kvalitetskoderna Aka Klassningen står ju för just det.

Att den håller för de krav som i detta fallet volvo ställer.

Simiro har ju en rätt stor poäng när han säger att biltema inte har en egenoljekälla någonstans.
De gör ju som de andra tillverkarna, köper oljan från ett "raffinaderi"<-stavning?

Volvo penta(inte samma som personbilar) köper sin olja av mobil, Mobil handlar en del av sin olja hos nynäs petroleum, Där även biltema köper lite olja smile

Biltema säljer en olja 5w-50 helsyntet.. som är exakt samma som en av mobils oljor.

http://vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=911 … b6b8f888fb

Snajdarn Lights out.
11 november 2009 · 124 Inlägg

Även om det nu skulle finnas risk för ras pga av biltema olja kan jag gärna leva med det än att betala Castrols priser och veta att deras olja är dyr för att det står castrol på bilar i tävlingssamanhang etc.

Biltemas olja håller måttet, punkt slut.

Den självutnämnda professorn (DJ_V8_BMW) borde sluta lyssna så mkt på insnöade arbetskamrater på bilverkstaden.

Senast redigerat av Snajdarn (11 november 2009)

DJ_V8_BMW
11 november 2009 · 210 Inlägg

Snajdarn skrev:
Även om det nu skulle finnas risk för ras pga av biltema olja kan jag gärna leva med det än att betala Castrols priser och veta att deras olja är dyr för att det står castrol på bilar i tävlingssamanhang etc.

Biltemas olja håller måttet, punkt slut.

Den självutnämnda professorn (DJ_V8_BMW) borde sluta lyssna så mkt på insnöade arbetskamrater på bilverkstaden.

Ursäkta men jag har bara sagt att jag inte är någon professor på olja. Jag är en volvo mekaniker som är utbildad på både dess motorer och olja. Men hade jag inte kunnat något om ämnet hade jag inte uttalat mig, vill bara hjälpa någon som behöver råd om sin specifika bil.

Jag påstår inte att biltema är sämre än tex mobil eller castrol. Men även fast oljorna har samma kvalitetskod och viskositet så behöver dom inte bestå av samma ämnen och tillsatser. Det som blir problemet är att vissa oljors tillsatser löser upp den den gamla oljans synder (avlagringar i oljesystemets väggar).
Detta gäller inte bara "billiga" oljor utan även dom "dyra" kan också lösa upp smutsen. Att hälla castrols longtech olja som anpassad till volvos 3000mils intervaller, en dyrare olja med högre kvalitetsklass kan
betyda döden för dessa motorer då den gamla smutsen från 15000mil kommer att lösas upp. Detta är inget som jag påstår utan en varning från både volvo och castrol. Och jag tror nog dom hade velat sälja den dyrare oljan om dom hade vågat, men risken är för stor.
Hade motorn gått på biltmas olja hela sitt liv hade nog inte problemet visat sig. Utan problemet blir oftast efter man bytt olja.

Några exempel bilar jag har jobbat med som genom åren med detta problem, fast fler finns!

  Volvo V70 classic -00 14000mil. Inget oljetryck pga täta oljekanaler. Kund gjort service själv med felaktig olja efter 10000mil. Åtg: byte motor.

  Volvo XC70 2.5T -04 13000mil. Inget oljetryck pga kox i motor. Hoppat över en service vid 10000mil.
Åtg: byte motor.

  Volvo V70XC -00 15000mil. Inget oljetryck. Bil fullservad men tidigare kund har väntat 2år mellan servisar. Åtg: byte motor.     

  Volvo S60 T5 -01 14000mil. Inget oljetryck. Ej gjort service vid 4000mil (synden kan straffa sig längre fram) och använt okänd olja på övriga servisar. Åtg: byte motor.

   Volvo V70N 2.4S -01 25000mil. Tät vevhusventilation. Bil tidigare gått som taxi (=ofta servad och täta intervaller) fram till ca 17000mil. Efter det servad med biltemas olja var 1000mil. Åtg byte oljefälla + "rengörning" av oljesystem (än så länge).

Varför man har bytt motor i dom flesta fallen är pga lagren ofta mister smörjningen långt innan varningslampan tänds för lågt oljetryck = haveri.

Om ni vill veta mer finns det en del andra volvo forum som kan beskriva problemen med denna motor, om man inte bara vill lyssna på mig. tongue

Att köpa en beg T5 motor är betydligt mycket dyrare än att än det du sparar på att köpa billig olja som man inte vet vad den innehåller.

Nu har jag kanske upprepat mig en massa, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. smile

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (12 november 2009)

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 november 2009 · 2 486 Inlägg

Och hur var dessa bilar körda?

Hårt? Knappt blivit varma? Folk som gasat till direkt innan de stängt av med turbobil?

Visst kan det bli tätt på många ställen, men de partiklar som kan komma in i oljan ska fastna i oljefiltret, det är det det sitter där för. Om det inte samlar upp olika orenheter behövs det väl inte? För det finns väl ingen som tror att det bara ska ta hand om saker vi tappar ner i oljan när vi fyller på?

Och vad var "fel" olja som du skrev? En olja som inte uppfyllt de normer bilen krävt?
Ser vi de som "missat" en serviceintervall är det lite av det vi sitter och säger, köp en billigare olja och serva oftare så är det mycket bättre än att köpa en dyr olja som klarar massor av mil, då filtret inte klarar det och oljan mattas konstant från det att den hälls i.

Sen att en verkstad direkt säger att motorn ska bytas är inget jag är förvånad över. ett stenskott på en framskärm så vill de ju byta ut halva bilen. Och folk betalar... Att verkstan säger att det ska vara en viss olja och att det måste bytas där. Men hallå. Vad är skillnaden om en kille på en verkstad med ett fint diplom byter olja eller jag i en gdshall? Ojlan ska ur, filtret bytas och ny olja ska i, till rätt nivå.

Sen vet jag en bilfirma här i stan som nyttjar biltema som sin primära olja med säger till kund att det är en "märkesolja". Märkesverkstad. Vilken - nej jag tänker inte hänga någon. smile

myran Foto/Bilnörd
12 november 2009 · 1 541 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

Snajdarn skrev:
Även om det nu skulle finnas risk för ras pga av biltema olja kan jag gärna leva med det än att betala Castrols priser och veta att deras olja är dyr för att det står castrol på bilar i tävlingssamanhang etc.

Biltemas olja håller måttet, punkt slut.

Den självutnämnda professorn (DJ_V8_BMW) borde sluta lyssna så mkt på insnöade arbetskamrater på bilverkstaden.

Ursäkta men jag har bara sagt att jag inte är någon professor på olja. Jag är en volvo mekaniker som är utbildad på både dess motorer och olja. Men hade jag inte kunnat något om ämnet hade jag inte uttalat mig, vill bara hjälpa någon som behöver råd om sin specifika bil.

Jag påstår inte att biltema är sämre än tex mobil eller castrol. Men även fast oljorna har samma kvalitetskod och viskositet så behöver dom inte bestå av samma ämnen och tillsatser. Det som blir problemet är att vissa oljors tillsatser löser upp den den gamla oljans synder (avlagringar i oljesystemets väggar).
Detta gäller inte bara "billiga" oljor utan även dom "dyra" kan också lösa upp smutsen. Att hälla castrols longtech olja som anpassad till volvos 3000mils intervaller, en dyrare olja med högre kvalitetsklass kan
betyda döden för dessa motorer då den gamla smutsen från 15000mil kommer att lösas upp. Detta är inget som jag påstår utan en varning från både volvo och castrol. Och jag tror nog dom hade velat sälja den dyrare oljan om dom hade vågat, men risken är för stor.
Hade motorn gått på biltmas olja hela sitt liv hade nog inte problemet visat sig. Utan problemet blir oftast efter man bytt olja.

Några exempel bilar jag har jobbat med som genom åren med detta problem, fast fler finns!

  Volvo V70 classic -00 14000mil. Inget oljetryck pga täta oljekanaler. Kund gjort service själv med felaktig olja efter 10000mil. Åtg: byte motor.

  Volvo XC70 2.5T -04 13000mil. Inget oljetryck pga kox i motor. Hoppat över en service vid 10000mil.
Åtg: byte motor.

  Volvo V70XC -00 15000mil. Inget oljetryck. Bil fullservad men tidigare kund har väntat 2år mellan servisar. Åtg: byte motor.     

  Volvo S60 T5 -01 14000mil. Inget oljetryck. Ej gjort service vid 4000mil (synden kan straffa sig längre fram) och använt okänd olja på övriga servisar. Åtg: byte motor.

   Volvo V70N 2.4S -01 25000mil. Tät vevhusventilation. Bil tidigare gått som taxi (=ofta servad och täta intervaller) fram till ca 17000mil. Efter det servad med biltemas olja var 1000mil. Åtg byte oljefälla + "rengörning" av oljesystem (än så länge).

Varför man har bytt motor i dom flesta fallen är pga laggren ofta mister smörjningen långt innan varningslampan tänds för lågt oljetryck = haveri.

Om ni vill veta mer finns det en del andra volvo forum som kan beskriva problemen med denna motor, om man inte bara vill lyssna på mig. tongue

Att köpa en beg T5 motor är betydligt mycket dyrare än att än det du sparar på att köpa billig olja som man inte vet vad den innehåller.

Nu har jag kanske upprepat mig en massa, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. smile

"kunde gjort service"

Tycker det ser mera ut som det slarvats med oljebytena. Tror det är det huvudsakliga felet och inte själva oljan.

Och sen felaktig olja. Det som förstör mera är nog att folk köper olja med fel viskositet snarare än fel märke.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Xuri One Man Clan
12 november 2009 · 4 287 Inlägg

ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller..en olja behöver egentligen bara uppfylla kraven för vad som står på flaskan, viskositet osv tills dess att korken öppnats...

men jag köper ju hellre biltillverkarens rekommenderade olja för då vet jag att den ska funka så långt som de är angivet i serviceboken. 

man får vad man betalar för så enkelt är de.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
sirmiro Double-Unicorn Rider
12 november 2009 · 2 486 Inlägg

Xuri skrev:
ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller..en olja behöver egentligen bara uppfylla kraven för vad som står på flaskan, viskositet osv tills dess att korken öppnats...

men jag köper ju hellre biltillverkarens rekommenderade olja för då vet jag att den ska funka så långt som de är angivet i serviceboken. 

man får vad man betalar för så enkelt är de.

Läser ni inte ens vad som skrivs?

"Man får vad man betalar för..."
Hur många gånger ska jag skriva att det handlar om reklam och andra utgifter som driver upp priset, inte produkten?

Ja, klassningen gäller i dunken, sen kan ingen garantera att den inte förorenats, men för att få en viss klassning så måste den genomgå en hel del tester. Och som jag och andra som läst på skrivit 30 gånger i denna tråd så är det samma sak med "märkesolja". Det finns INGET som säger att det är bättre med en dyr olja än en billig, förutom reklamen.

Fakta från de som jobbar som mekaniker är lite spännande, då de oftast fått lära sig från partiska datablad, eller videoklipp. Samma sak på fordonsutbildningar, de får information från olika bolag. De får ytterst sällan information från de som klassar oljan. Utan de lär sig vara partiska.
De test som görs är för att visa olika tröghet i olika viskositet.


Så sluta nu att säga att pengar visar vad man får och börja tänka själva. Eller ta fram tydlig OPARTISK information som motbevisar att olja med samma klassning är olika bra om de kostar olika mycket. Testet med oljefilter visade att många av de "fina" märkena var sämre än t.ex. "biltema", samma sak i alla olika test som görs med olika varor. Lågprissakerna fungerar ruskigt bra när det är oberoende test. Så vad säger att oljan skulle vara annorlunda?

kallabaz
12 november 2009 · 362 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:

kallabaz skrev:
Granngården har ju en riktigt fin olja, ska tydligen vara samma som mobil1. Agrol tror jag attt den heter, billig.

"ska tydligen" haha;)

Tycker att din kommentar var väldigt onödig, men efter att ha läst resten av tråden med dina tråkande kommentarer så kan jag ta den.

Tydligen skrev jag eftersom killen som jobbade på Granngården i Jönköping där jag då var, verkade väldigt kunnig och om oljorna, och detta var det han sa.

Xuri One Man Clan
12 november 2009 · 4 287 Inlägg

sirmiro skrev:

Xuri skrev:
ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller..en olja behöver egentligen bara uppfylla kraven för vad som står på flaskan, viskositet osv tills dess att korken öppnats...

men jag köper ju hellre biltillverkarens rekommenderade olja för då vet jag att den ska funka så långt som de är angivet i serviceboken. 

man får vad man betalar för så enkelt är de.

Läser ni inte ens vad som skrivs?

"Man får vad man betalar för..."
Hur många gånger ska jag skriva att det handlar om reklam och andra utgifter som driver upp priset, inte produkten?

Ja, klassningen gäller i dunken, sen kan ingen garantera att den inte förorenats, men för att få en viss klassning så måste den genomgå en hel del tester. Och som jag och andra som läst på skrivit 30 gånger i denna tråd så är det samma sak med "märkesolja". Det finns INGET som säger att det är bättre med en dyr olja än en billig, förutom reklamen.

Fakta från de som jobbar som mekaniker är lite spännande, då de oftast fått lära sig från partiska datablad, eller videoklipp. Samma sak på fordonsutbildningar, de får information från olika bolag. De får ytterst sällan information från de som klassar oljan. Utan de lär sig vara partiska.
De test som görs är för att visa olika tröghet i olika viskositet.


Så sluta nu att säga att pengar visar vad man får och börja tänka själva. Eller ta fram tydlig OPARTISK information som motbevisar att olja med samma klassning är olika bra om de kostar olika mycket. Testet med oljefilter visade att många av de "fina" märkena var sämre än t.ex. "biltema", samma sak i alla olika test som görs med olika varor. Lågprissakerna fungerar ruskigt bra när det är oberoende test. Så vad säger att oljan skulle vara annorlunda?

de du skriver i ditt inlägg skrev jag i mitt, jag skrev ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller. de jag menar är att köper man den rekommenderade oljan så vet man ju att biltillverkare kan garantera hur länge de kommer hålla...ingen av biltillverkarna rekommenderar biltemas oljor vid service vad jag vet, även om oljor även tex bromsdelar görs i typ samma fabriker man döps olika.

om man säger så här då, "du vet vad du betalar för" ?

angående priset så vet jag vad reklamtilläggen kostar och alla andra "tillägg".. jag jobbade som volvo mek förut å då rekommenderade vi castrol som vi sålde ur bulktank för 137kr/litern.. samma olja kan jag om jag tappar den på 20-40liters dunk betala 40-45 kr litern för på samma ställe...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
kolvas
12 november 2009 · 4 001 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

Snajdarn skrev:
Även om det nu skulle finnas risk för ras pga av biltema olja kan jag gärna leva med det än att betala Castrols priser och veta att deras olja är dyr för att det står castrol på bilar i tävlingssamanhang etc.

Biltemas olja håller måttet, punkt slut.

Den självutnämnda professorn (DJ_V8_BMW) borde sluta lyssna så mkt på insnöade arbetskamrater på bilverkstaden.

Ursäkta men jag har bara sagt att jag inte är någon professor på olja. Jag är en volvo mekaniker som är utbildad på både dess motorer och olja. Men hade jag inte kunnat något om ämnet hade jag inte uttalat mig, vill bara hjälpa någon som behöver råd om sin specifika bil.

Jag påstår inte att biltema är sämre än tex mobil eller castrol. Men även fast oljorna har samma kvalitetskod och viskositet så behöver dom inte bestå av samma ämnen och tillsatser. Det som blir problemet är att vissa oljors tillsatser löser upp den den gamla oljans synder (avlagringar i oljesystemets väggar).
Detta gäller inte bara "billiga" oljor utan även dom "dyra" kan också lösa upp smutsen. Att hälla castrols longtech olja som anpassad till volvos 3000mils intervaller, en dyrare olja med högre kvalitetsklass kan
betyda döden för dessa motorer då den gamla smutsen från 15000mil kommer att lösas upp. Detta är inget som jag påstår utan en varning från både volvo och castrol. Och jag tror nog dom hade velat sälja den dyrare oljan om dom hade vågat, men risken är för stor.
Hade motorn gått på biltmas olja hela sitt liv hade nog inte problemet visat sig. Utan problemet blir oftast efter man bytt olja.

Min V70 Tdi har gått över 79k mil, den gick som taxi fram till ca 47k och vad som användes för olja då har jag inte en aning om, efter det så var den hos en som pendlade till tyskland, han körde på Mobil 1 & Castrol-olja, jag har haft bilen sedan 66k och jag har använt Quaker State, Castrol, Mobil 1, både hel & halvsyntet och jag har aldrig fått några problem att avlagringar löses upp så jag tror knappast att det beror på oljan i sig utan på slarv med oljebyten & dåliga filter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
sirmiro Double-Unicorn Rider
12 november 2009 · 2 486 Inlägg

Xuri skrev:
de du skriver i ditt inlägg skrev jag i mitt, jag skrev ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller. de jag menar är att köper man den rekommenderade oljan så vet man ju att biltillverkare kan garantera hur länge de kommer hålla...ingen av biltillverkarna rekommenderar biltemas oljor vid service vad jag vet, även om oljor även tex bromsdelar görs i typ samma fabriker man döps olika.

om man säger så här då, "du vet vad du betalar för" ?

angående priset så vet jag vad reklamtilläggen kostar och alla andra "tillägg".. jag jobbade som volvo mek förut å då rekommenderade vi castrol som vi sålde ur bulktank för 137kr/litern.. samma olja kan jag om jag tappar den på 20-40liters dunk betala 40-45 kr litern för på samma ställe...

Jag kan inte hålla med helt i det du säger, men vi har i alla fall kommit ifrån att priset ger en bra vara.

Sen att en biltillverkare inte skriver in ett specifikt varuhus tycker jag borde vara självklart, men även där smyger sig reklam in. Biltillverkare har samarbete med oljetillverkare. Tänk bara hur många bilar som fylls med alla vätskor varje dag på fabriken. Då har jag sett vissa som skrivit in ett visst märke i instruktionsboken.
Senast jag såg det frågade jag om den oljan och fick en mekonomenanställd att le stort och förklara at den inte tillverkats på 5år och att de hade en annan som fått ta dess plats.
En kompis berättade om en person som hade kommit in till märkesverkstan och frågat om de nyttjade det märke som stod i boken "för annars skulle motorn ta skada", de hade småskrattat lite och förklarat att de använde ett annat märke på oljan och att det fungerade utmärkt.

Så sa någon reklam? Det finns överallt, även i instruktionsboken. Men läser man vilka krav som ska uppfyllas så kan man hälla i allt som uppfyller detta.

Xuri One Man Clan
12 november 2009 · 4 287 Inlägg

sirmiro skrev:

Xuri skrev:
de du skriver i ditt inlägg skrev jag i mitt, jag skrev ska man hård dra de så, biltemas olja kan vara bättre än en olja för 200kr litern, MEN ingenting garanterar hur länge biltemas olja håller måtttet... de gör inte castrols heller. de jag menar är att köper man den rekommenderade oljan så vet man ju att biltillverkare kan garantera hur länge de kommer hålla...ingen av biltillverkarna rekommenderar biltemas oljor vid service vad jag vet, även om oljor även tex bromsdelar görs i typ samma fabriker man döps olika.

om man säger så här då, "du vet vad du betalar för" ?

angående priset så vet jag vad reklamtilläggen kostar och alla andra "tillägg".. jag jobbade som volvo mek förut å då rekommenderade vi castrol som vi sålde ur bulktank för 137kr/litern.. samma olja kan jag om jag tappar den på 20-40liters dunk betala 40-45 kr litern för på samma ställe...

Jag kan inte hålla med helt i det du säger, men vi har i alla fall kommit ifrån att priset ger en bra vara.

Sen att en biltillverkare inte skriver in ett specifikt varuhus tycker jag borde vara självklart, men även där smyger sig reklam in. Biltillverkare har samarbete med oljetillverkare. Tänk bara hur många bilar som fylls med alla vätskor varje dag på fabriken. Då har jag sett vissa som skrivit in ett visst märke i instruktionsboken.
Senast jag såg det frågade jag om den oljan och fick en mekonomenanställd att le stort och förklara at den inte tillverkats på 5år och att de hade en annan som fått ta dess plats.
En kompis berättade om en person som hade kommit in till märkesverkstan och frågat om de nyttjade det märke som stod i boken "för annars skulle motorn ta skada", de hade småskrattat lite och förklarat att de använde ett annat märke på oljan och att det fungerade utmärkt.

Så sa någon reklam? Det finns överallt, även i instruktionsboken. Men läser man vilka krav som ska uppfyllas så kan man hälla i allt som uppfyller detta.

vet, volvo körde mobil olja förut men gick väl över till castrol för de blev billigare å i deras serviceböcker så står de att man ska använda CASTROL...  på verkstan jag var så hade dom även tävlingar..dom som sålde mest castrol fick priser osv å vi lär inte varit enda verkstan i sverige som hade denna tävling så många lär blivit pålurade fel olja eller dyl.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
mats757
12 november 2009 · 921 Inlägg

Xuri skrev:

Det ligger mycket i det du säger. Har själv jobbat på Volvo och blivit upplärd att Mobil är världens bästa olja.

Mats

Mölle-fbg
12 november 2009 · 20 Inlägg

Först undrar jag bara lite om vem som gjort testet längre upp på sidan!!??  säger att ett toyota filter är 5gr dyrare än tex biltema vad fan betalar han för sina filter!? i min värld så blir det att ett biltema filter kanske kostar ca20 kr eller mindre gör dom de!!??? och jag har väldigt svårt att tro att en verkstad som köper fat eller kubik med olja och får ett liter pris på ca 30 kr de är vad jag betalade på jobbet!! går till biltema och köper olja på 4liters dunk till ett dyrare pris eller biltema kanske kommer med en lastbil och pallar med dunkar till verkstaden och ger bättre pris! svårt att tro men de är de ju mycket som är!!wink själv tror jag det är skitsnack från någon fjortis praktikant!smile med mina rabatter så blir de ca samma priser på olja och filter från ad center , mekonomen eller biltema! det är slut leverantören som känar grova $ på att folk köper någon liter här och där vi yrkesfolk köper 20liters fat eller mera och slutnotan blir som sagt liknande biltemas priser!! eller billigare:) mvh MÖLLE

Volvo 855 se 2,5 "bruksholken" (1996)
BMW 635 csi "hajen" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang