Motorolja från Biltema vs mobil1

mats757
7 januari 2010 · 921 Inlägg

pidde91 skrev:
vad jag har hört så är inte biltemas olja bra om motorn har kokat o oljan då har blivigt överhettad  o smörjer sämre eller inget alls..... men jag har både kört med lidl och biltemas oljor på min 240 a-traktor som gick på både höga o låga varv o den gick hur bra som hälst

så det är nog inget fel på biltemas oljor kanske att den smörjer lite mindre men inte mkt

Hörde du samtidigt vid vilken temperatur som Biltema oljan tappade sina egenskaper? Och vid vilken temperatur det normal är när oljan blir kass? Och vilken modell av olja var det frågan om?

En överhettad olja blir sämre än vad den var från början, det är helt normalt. Vid ca 120 grader börjar egenskaperna bli sämre. Vissa oljor är lite bättre och vissa oljor lite sämre. (Vid högre rep lägre temp)
Men frågan är om man ska skylla på oljan att motorn har blivit överhettad?

Tyvärr finns det så kallade "Fina" märkes oljor som är sämre än billiga Mack-oljor.

Till 99% av alla bilåkare räcker ALLA olja som uppfyller dom kvalitetsnormer som biltillverkaren rekomenderar. Lidel, Biltema, osv...  Resten som har sk problembilar/trimmade/uppdaterade/slitna krävs kanske en bättre olja. Då gäller det att noga läsa på innan man köper olja. Att då bara köpa den dyraste oljan är verkligen att lura sig själv. Den dyraste oljan KANSKE är bäst om man har tur, men kan också vara sämre än standardoljan.

Mats

soyd
7 januari 2010 · 1 853 Inlägg

Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 januari 2010 · 946 Inlägg

camaro67 skrev:
Menar du att du går och köper dyr olja till din 940?

Ja, jag köper ju INTE från Biltema iaf! Men nej, köper inte inte så dyr olja. Kör med Castrol, deras basolja. Köpte nu senast fyra liter sådan för 219 kr. Helt OK, men hade gärna betalat mer för att slippa Biltema.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2010 · 5 398 Inlägg

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

så man är dumsnål om man kör på biltemas olja å den funkar hur bra som helst i sin motor?
varför ska man va dum å köra på en dyr olja när biltemas funkar utmärkt ?
undra vem som är dum
den som tankar olja som är billig å funkar eller den som tankar dyr olja som också funkar ?

Senast redigerat av turboforssen (7 januari 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 januari 2010 · 946 Inlägg

gamlingen skrev:
jag känner folk som alltid handlar alla bildelar på biltema som inte har några problem.. så för mej får de öppna butiker i varenda stad cool

De får öppna för mig också, men jag går inte in där i vilket fall. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 januari 2010 · 946 Inlägg

turboforssen skrev:
varför ska man va dum å köra på en dyr olja när biltemas funkar utmärkt ?

Av principskäl. Oavsett om Biltemas olja skulle funka perfekt i t ex min 940 skulle jag ändå aldrig köpa det. Biltema är lågkvalitativt skit - punkt slut!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
soyd
7 januari 2010 · 1 853 Inlägg

turboforssen skrev:

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

så man är dumsnål om man kör på biltemas olja å den funkar hur bra som helst i sin motor?
varför ska man va dum å köra på en dyr olja när biltemas funkar utmärkt ?
undra vem som är dum
den som tankar olja som är billig å funkar eller den som tankar dyr olja som också funkar ?

Jag köper Toa papper på DollarStore/ÖB/Rusta whatever för det är papper som papper, och jag ska ändå bara torka mig i arslet med det...

Jag kör inte med samma resonemang gällande motor oljan... Om jag då klassas som dum så får jag bjuda på det smile

Jag säger inte att Biltemas oljor är värdelösa... Men rekommenderar din biltillverkare dig att köra på den och alla garantier (om så finns) håller så kör på den då...

/mvh soyd

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 januari 2010 · 3 180 Inlägg

soyd skrev:

turboforssen skrev:

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

så man är dumsnål om man kör på biltemas olja å den funkar hur bra som helst i sin motor?
varför ska man va dum å köra på en dyr olja när biltemas funkar utmärkt ?
undra vem som är dum
den som tankar olja som är billig å funkar eller den som tankar dyr olja som också funkar ?

Jag köper Toa papper på DollarStore/ÖB/Rusta whatever för det är papper som papper, och jag ska ändå bara torka mig i arslet med det...

Jag kör inte med samma resonemang gällande motor oljan... Om jag då klassas som dum så får jag bjuda på det smile

Jag säger inte att Biltemas oljor är värdelösa... Men rekommenderar din biltillverkare dig att köra på den och alla garantier (om så finns) håller så kör på den då...

/mvh soyd

så länge det är rätt klassning och viskositet på oljan spelar det ingen roll om det står biltema/castrol eller nisses hemkokta på flaskan.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
mats757
7 januari 2010 · 921 Inlägg

Jag vill absolut inte säga att Biltema är en Top of The Line olja. Men den uppfyller med god marginal kraven som ställs på oljan i respektive klass.
Dom har märkes specefika oljor, till exvis Volvo, VW, BMW eller speciella klasser som A3 B3 B4.

Jag bryr mig inte om någon tycker att det är "Roligt" att köpa fashiga dunkar med märkes olja för 1000kr.
MEN att tro att bara för att man köper exempelvis Castrol så är allt frid och fröjd. Dom har också massor med oljor som INTE uppfyller specifikationer för många biltillverkare.

Biltillverkare kan rekomendera vissa oljemärken, man kan bara kräva att olja uppfyller vissa specifikationer. Renault rekomenderar som ex ELF olja. Men kräver att den ska vara av A3/B3 B4

Är det någon av ser som kallar oljan för skit som kan tala om något exempel på att det var oljans fel, under förutsättning att specifikationerna uppfyllts? Jag är beredd att ändra uppfattning. Men jag har ännu inte stött på någon som fått problem med Biltema olja.
Däremot så vet jag väldigt många MC-åkare som har haft problem med Castrol-olja.

Mats

gamlingen
7 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Det heter REKOMENDATIONER... inte tvång.. dom kan aldrig tvinga nån att använda låt säja Castrol eller vad det nu heter.. tänk om man åker på ett ställe där inte castrol finns.. så då menar du att man får skylla sej själv typ och garantierna inte gäller ? eller att slutar tillverka ett märke som rekomenderas. well well...

kolvas
7 januari 2010 · 4 001 Inlägg

det var inte speciellt många år sedan t.ex Volvo ändrade sina rekommendationer från Mobil1 till Castrol, är det för att Castrol är bättre då eller? Nä, för att Volvo fått bättre pris på motsvarande olja.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

Så du menar att du inte vågar lita på din dyra Castrololja mer än i 500 mil?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
soyd
7 januari 2010 · 1 853 Inlägg

te_wik skrev:

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

Så du menar att du inte vågar lita på din dyra Castrololja mer än i 500 mil?

Mvh Tommy

Med den påfrestning jag har på motorn i Golfen som ligger upp här så vill jag inte köra längre nej... Kan säkert köra 1000mil på den oljan men jag gör det inte...

Sedan kör jag under 1000 mil per år med den bilen. Och betalar ca 175kr litern för oljan, och det går i runt 5 liter i den...

Så servar jag den själv i verkstan hemma vilket inte kostar mig något, ett olje byte med filter och plugg mm kostar väll 1000kr

Inget konstigt med det tycker jag... smile ?

/mvh soyd

te_wik Forummoderator
7 januari 2010 · 12 813 Inlägg

soyd skrev:

te_wik skrev:

soyd skrev:
Jag vet inte men enligt mig så är enda anledning att man kör på biltemas oljor för att man är snål, och dom är mycket billigare...?

Men jag tycker inte man ska vara dum snål...

Själv kör jag på det som jag tycker är bästa, och som är det enda som VW godkänner: Castrol Edge

man slopar väll sin motor garantin (om man har någon) om man kör på Biltemas oljor och får ras... ifs så kanske Biltema kan ersätta en men känns inte så troligt ?

Sen är det klart att vissa bilar är känsligare än andra gällande oljor. Men en del går säker på va f*n som helst smile

Men vilka bil tillverkare rekommenderar att man kör på Biltemas oljor ?

Byter oljan var 500:de mil, no matter what! smile longlife olja my ass!

/mvh soyd

Så du menar att du inte vågar lita på din dyra Castrololja mer än i 500 mil?

Mvh Tommy

Med den påfrestning jag har på motorn i Golfen som ligger upp här så vill jag inte köra längre nej... Kan säkert köra 1000mil på den oljan men jag gör det inte...

Sedan kör jag under 1000 mil per år med den bilen. Och betalar ca 175kr litern för oljan, och det går i runt 5 liter i den...

Så servar jag den själv i verkstan hemma vilket inte kostar mig något, ett olje byte med filter och plugg mm kostar väll 1000kr

Inget konstigt med det tycker jag... smile ?

/mvh soyd

Nej inget konstigt med det, jag gör precis samma sak själv efter att jag renoverade motorn på audin.
Kör 500mil, sen byter jag. Jag kör på Shells 10W-40 mineral. Ville bara höra ifall fler tänker som jag.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Busgrabb Rejsa ?
7 januari 2010 · 2 959 Inlägg

te_wik skrev:

soyd skrev:

te_wik skrev:

Så du menar att du inte vågar lita på din dyra Castrololja mer än i 500 mil?

Mvh Tommy

Med den påfrestning jag har på motorn i Golfen som ligger upp här så vill jag inte köra längre nej... Kan säkert köra 1000mil på den oljan men jag gör det inte...

Sedan kör jag under 1000 mil per år med den bilen. Och betalar ca 175kr litern för oljan, och det går i runt 5 liter i den...

Så servar jag den själv i verkstan hemma vilket inte kostar mig något, ett olje byte med filter och plugg mm kostar väll 1000kr

Inget konstigt med det tycker jag... smile ?

/mvh soyd

Nej inget konstigt med det, jag gör precis samma sak själv efter att jag renoverade motorn på audin.
Kör 500mil, sen byter jag. Jag kör på Shells 10W-40 mineral. Ville bara höra ifall fler tänker som jag.



Mvh Tommy

Då är vi en till som tänker/gör så.
Kör ca 4-500 mil på oljan i Evon och även mina vässade Volvomaskiner jag haft.
Kanske inte är nödvändigt med så täta byten men det känns fan så mycket bättre tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 januari 2010 · 10 427 Inlägg

soyd skrev:
Sedan kör jag under 1000 mil per år med den bilen. Och betalar ca 175kr litern för oljan, och det går i runt 5 liter i den..

Det roliga är säkert att hälften av dom pengarna är "onödigt" påslag.
mapodo.de säljer exempelvis Castrol Edge produkter för 80-90kr/litern.
Biltemas helsyntetiska oljor kostar ~70kr litern.

**

Så det är nog knappast priset som avgör om oljan är bra eller dålig om
Castrol-oljorna "egentligen" är lika billiga som Biltema-oljorna.

Med högre prissättning är det lätt att tro att varorna är bättre (gäller ju allt, bilar, micropopcorn osv).

Edit: Tror ju givetvis själv att Castrol gör bättre grejer (och köper när det passar plånboken för stunden).
Men det är väl så man skall tycka också wink

Senast redigerat av steifan (7 januari 2010)

soyd
8 januari 2010 · 1 853 Inlägg

steifan skrev:

soyd skrev:
Sedan kör jag under 1000 mil per år med den bilen. Och betalar ca 175kr litern för oljan, och det går i runt 5 liter i den..

Det roliga är säkert att hälften av dom pengarna är "onödigt" påslag.
mapodo.de säljer exempelvis Castrol Edge produkter för 80-90kr/litern.
Biltemas helsyntetiska oljor kostar ~70kr litern.

**

Så det är nog knappast priset som avgör om oljan är bra eller dålig om
Castrol-oljorna "egentligen" är lika billiga som Biltema-oljorna.

Med högre prissättning är det lätt att tro att varorna är bättre (gäller ju allt, bilar, micropopcorn osv).

Edit: Tror ju givetvis själv att Castrol gör bättre grejer (och köper när det passar plånboken för stunden).
Men det är väl så man skall tycka också wink

Jo det är nog sant... Men tror även att det är ett så kallat "onödigt" påslag även på Biltemas oljor...
För man kan ju undra vad mapodo.de skulle ta betlat för Biltemas 1L's oljor i fall dom fick sälja dom wink ?
Jag skulle gissa på att det hamnar runt vad du får ge för 2 liter mjölk på ica smile

/mvh soyd

mats757
8 januari 2010 · 921 Inlägg

Här kommer några exempel på deras syntetiska oljor.
9 st olika modeller. Enligt rykten ska det vara vattenutspädd tjära i flaskorna. Andra rykten säger att det är exakt samma olja som Statoil. (Vilket verkar stämma ganska bra om man jämför mot Statoils sortiment.)
Hur kommer det sig att dom har så många olika sorter om det ändå bara är skitolja i flaskorna.
Vad tror ni det kostar Biltema att ha så många olika artikelnummer? Jag misstänker att dom är måna om att deras produkter uppfyller specifikationerna på flaskorna.



Helsyntetisk motorolja 0W–30, Longlife (36-2749) Longlife-olja som passar för Volvos bilmodeller där ACEA A5/B5 efterfrågas.

Helsyntetisk motorolja 0W–30, Longlife (36-926)
Helsyntetisk motorolja, passar till bl. a. Volvos senaste personbilar,  Möter följande specifikationer: ACEA A5/B5, API SL/CF. 1 l.

Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife (36-927)
Helsyntetisk motorolja främst avsedd för Saab, Opel och övriga GM. Möter följande specifikationer: GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, ACEA A3/B3/B4, API SM/CF. 1 l.

Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife (36-2751) avsedd för Saab, Opel och övriga GM.

Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife (36-2747)
För användning i nya modeller av Volkswagen, Audi, Skoda och Seat vid förlängda oljebytesintervaller.

Helsyntetisk motorolja 5W–40 (36-430)
Av lågfriktionstyp för lägre bränsleförbrukning. För 4-takts bensin-/dieselmotorer, i såväl kallt som varmt klimat.

Helsyntetisk motorolja 5W–40 (36-909)
Rekommenderas till nya och äldre personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Kan blandas med andra motoroljor. Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4.

Helsyntetisk motorolja 5W–50 (36-917)
Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3.

Helsyntetisk motorolja 5W–50 (36-2905)
Med stort arbetstemperaturområde.



Mats

grenna_man FD IT-tönt...
8 januari 2010 · 28 Inlägg

En svår fråga tycker jag. Hur vet man egentligen om en olja är dålig?! För att göra en rättvis bedömning borde man ta två identiska bilar, biltema i den ena och något annat i den andra. Sedan borde man ju köra minst 20.000 mil och se om det är någon skillnad i slitage, förbrukning, tryck mm. Jag är själv osäker på Biltema men använder det ibland och som sagt: Hur märker man om en olja är dålig om nu motorn går som den ska?

st200_timpa
8 januari 2010 ·

Hej allehopa smile
har läst delar av denna tröd och vill bara tala om för er "icke" vetande om biltemas oljor....
den levereras av statoil och ingeting annat....

så ni som undrat har ju svaret nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang