24 november 2009
Trådstartare
Tack för ett par bra svar. Som sagt, kalla systemet vad ni vill, EGR, puls-air, whatthefuck. Det ser förjävligt ut och snor effekt från motorn, så därför vill jag ha bort det.
Min fråga var ju egentligen vad besiktningen säger om saken, och det verkar ju som om det är hyffsat lugnt. Visserligen har jag nog sålt iväg bilen när det är besiktningsdags igen, så då är det nästa ägares problem.
Moparboy: Jag tvekar faktiskt på att systemet har någon uppgift utöver att vara miljösnäll. Det kan ju knappast vara BÄTTRE för motorn att den får andas sina avgaser? Vill du käka din egen avföring? (Ok, lite dum liknelse kanske). Jag personligen har hellre en racekatt (eller ingen katt för den delen) på bilen och skrotad EGR, än ingen katt och monterad EGR.
Skit samma, jag rycker skiten. Tack för hjälpen gubbar!
EDIT: Moparboy: Hur menar du att ett fullt mekaniskt system skulle kunna skilja på vad som är en "sur vevhusgas" och en vanlig vevhusgas? Och hur kan det komma vevhusgaser ur avgasportarna? Vet inte hur det är på V8-maskinerna, men på Volvos motorer sitter det, som på alla andra motorer jag grejat med, en separat vevhusventilation, som visserligen leds in i motorn igen. Blandar du ihop det lite?
Senast redigerat av berthelsen (24 november 2009)
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.