2371
Sök

745 -88 B23F, Drick Alldeles för mycket bensin

2 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena, Nu har min 745 börjat krångla lagom till snön börjar komma sad

Den har börjat sörpla alldeles för mycket bensin, vi pratar om upp till 4 liter milen vid NORMAL körning.

Har bytt stift men förbrukningen är densamma.

Ganska samtidigt som den börjar dricka för mycket har också värmen i bilen blivit mycket sämre får endast ut knappt ljummen luft från fläkten. Men temp mätaren innuti bilen visar att motorn håller normal temp.

Den ryker alldeles för mycket , och luktar bensin från den.  Har dock aldrig sett något läckage under den.

Någon som varit med om samma problem, eller någon som kan komma med några tips om vad man ska börja kolla upp/ byta?

Mvh Marcus

1 798 Inlägg
23 december 2009
#2
Låter ju som att den går för fett dvs får för mkt bensin ryker den svart?

Annars kan man ju kolla lambdasond o luft masse mätaren

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

2 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#3
Hehe jo, den prognosen är helt faställd tongue.    Inte hela tiden , Men när man gasat upp den lite har de hänt att den hostat upp ett lite mörkare moln, Men bara vid enstaka tillfällen, Annars har väll avgaserna "Normal" färg

Men om det skulle vara lamdan skulle inte lampan börjat lysa då?  Luft masse mätaren skulle det klart kunna vara..  funderar även på tempgivaren.. att den sprutar in bensin som om motorn vore kall hela tiden, Men tycker nästan att 4 liter är lite maffigt för det?

1 798 Inlägg
23 december 2009
#4
Jo de har du rätt i att lampan bör lysa då tänkte inte på de. Går bilen som den ska annars då?

Om du tar ur kontakten till lmm går den likadant då för gör den de är de ju någe fel på den

men de me tempgivare är ju inte en dum ide

går de inte o kolla felkoder kan ju va enklare än o byta en massa saker först

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

patrik89
23 december 2009
#5
Prova ta bort kontakten för kallstarten samt kolla om den drar tjuvluft

238 Inlägg
25 december 2009
#6
min far hade en bil engång som fördelaren var kass på, den gick från ca 1 l/milen till 3.5l/milen, kanske kan va något sånt? tongue


21 Inlägg
25 december 2009
#7
låter som den går fett.lampan brukar ju börja lysa om lambdasonden ballat ur.men kan ibland inte lysa också.prova att ta ut säkring nr 1 och vrid på tändningen en gång.sen slå av..sätt i säkringen så har du nollat boxen..tror de ska funka så på 740..940 går de bra på iaf.värt ett försök .annars lmm kan du prova att ta bort kontakten på.och se om den går in i nödprogram

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 december 2009
#8
Hmm detta ska jag iaf testa. MIn är också lite törsig så får bli ett försök smile så säkring nr 1 blir de...

petta18t skrev:
låter som den går fett.lampan brukar ju börja lysa om lambdasonden ballat ur.men kan ibland inte lysa också.prova att ta ut säkring nr 1 och vrid på tändningen en gång.sen slå av..sätt i säkringen så har du nollat boxen..tror de ska funka så på 740..940 går de bra på iaf.värt ett försök .annars lmm kan du prova att ta bort kontakten på.och se om den går in i nödprogram

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

6 617 Inlägg
25 december 2009
#9
Kolla så det inte finns några läckage i avgassystemet..det kan göra väldigt mycket.

De/Dem


Sök