2958
Sök

[LÖST] Kupéfläkt Saab NG900 -96 stendöd

Montör
664 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena. Har en Saab 900 från 96 med ECC/AC och allt vad det heter.

Fläkten har slutat fungera.

Har testat med annan AC-panel, hjälpte inte. Även kollat kablar och kontakter bakom paneler och sådär, allt ser bra ut och inget hjälper där heller.

"Fläktmotståndet" som det så fint kallas kan det kanske vara, men går gärna inte och köper ett nytt i onödan.

Det går 7st kablar till/från fläktmotståndet. 3st svarta jordkablar, och 4st pluskablar av något slag. I en av dem har jag strax under 11V, i de nästkommande två så går det 11.4V, och i den sista så varierar spänningen från 0.7V-5V beroende på vilken hastighet jag ställer i AC-panelen.

Börjar man med fläkthastigheten på lägsta/av så går det 0.7V där. Det gör det även i hastighet 1, och hastighet två. Därefter ökar spänningen med ungefär 0.2-0.5V per steg, för att vid sista steget öka med över 2V upp till 5V.

Borde inte spänningen vid maxläge vara runt 12V?

Någon som vet hur detta system fungerar? Vore ju mindre kul om fläktmotståndet fungerar och det är fläkten som gett upp...

HÄR ÄR EN FILM PÅ EN DEL AV FELSÖKNINGEN: http://www.garaget.org/video/lr2ijqu8e2n5

EDIT: Kan tillägga att jag har tryckt Auto+OFF för att "kalibrera" systemet. Det hjälpte inget, och displayen visade en nolla, vilket skall betyda att det inte finns några fel.

EDIT 2: Har givetvis kollat säkringen. Har även uteslutit kabelbrott, då det är ganska omöjligt att få kabelbrott i kablar som aldrig överhuvudtaget rör på sig.
Senast redigerat av berthelsen (7 januari 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Skogskonsult
214 Inlägg
6 januari 2010
#2
Kan man på nått vis tjuvkoppla fläkten så man vet att motorn är hel?

Montör
664 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#3
Aleck skrev:
Kan man på nått vis tjuvkoppla fläkten så man vet att motorn är hel?

Bra fråga. Någon som vet det? Det hade ju varit toppen. Är så sjukt mycket kontakter där under, har ingen aning om vad som går till vad egentligen.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2010
#4
Fläktmotståndet kan gå sönder på Volvo 850, om kupéfläkten går tungt och om lagringen håller på att skära.

Det går att köpa nytt på Volvo för 900kr+ eller så kan man köpa en ny transistor på Elfa och byta ut den gamle.

Vet förstås inte hur det ser ut på Saaben, men finns kanske en liknande lösning om nu du tror fläktmotståndet kan ha gått åt skogen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

91 Inlägg
6 januari 2010
#5
Du kommer åt att köra fläkten med en plus och en minuskabel om du plockar bort karossöverdelen i plast som sitter under framrutan, du får alltså ta bort vindrutetorkarna också. När du väl fått bort karossöverdelen så är det en "plastlucka" till som skall bort, sen ska det bara vara att ta bort fläkten.
Lycka till!


Montör
664 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#6
Ordningsmannen skrev:
Du kommer åt att köra fläkten med en plus och en minuskabel om du plockar bort karossöverdelen i plast som sitter under framrutan, du får alltså ta bort vindrutetorkarna också. När du väl fått bort karossöverdelen så är det en "plastlucka" till som skall bort, sen ska det bara vara att ta bort fläkten.
Lycka till!

Stort tack! Då är det ju ganska enkelt för mig att testa om det är själva fläkten eller om det är motståndet!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
664 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#7
Update: Gjorde som Ordningsmannen skrev och tog loss kåpor och torkare. Tog sedan loss kontakten till fläkten och såg att pluspolen var lite ärgad. Fixade det, och mätte sedan spänningen. Vad jag än ställer för fläkthastighet inuti bilen så ligger den på ~8.8V. Tanken är väl att spänningen skall ändras antar jag, hehe.

Dessutom bör den väl vid maxhastighet ligga på ~11.5-12.5V?

Satte tillbaka kontakten på fläkten efter att jag fixat ärgandet på pluspolen och det funkade fortfarande inte. Skall testa att manuellt mata 12V på fläkten nu, återkommer senare.

EDIT: Har precis matat fläkten med +12VDC rakt från batteriet och den funkade galant. Motståndet/regulatorn som gett upp med andra ord. Problemet löst, tack för hjälpen alla!
Senast redigerat av berthelsen (7 januari 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök