Audi 80 Instrumentbelysning slocknat

Smedsgård
18 januari 2010 · 50 Inlägg

Har problem med min Audi 80

Belysningen i "Mätarhuset" vid fläktreglagen och vid det andra mätarhuset med voltmätare mm vid växelspaken. Belysningen bara dog....

Att alla lampor skulle gå på en gång....nja..:-)

Har kolla säkringarna, har dokc bara ent Tysk bok om bilen.

Har någon nåt tips?
Tacksam för svar

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
21 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Kavli Motborgare
21 januari 2010 · 1 099 Inlägg

te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Smedsgård
21 januari 2010 · 50 Inlägg

Kavli skrev:

te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
21 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:

Kavli skrev:

te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??

Mätte du om kretsen är hel där då?
Joo det borde väl gå att koppla förbi den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smedsgård
22 januari 2010 · 50 Inlägg

te_wik skrev:

Smedsgård skrev:

Kavli skrev:

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??

Mätte du om kretsen är hel där då?
Joo det borde väl gå att koppla förbi den.


Mvh Tommy

kan nada om el....

får be min bror....

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

har lite funderingar...

Om bilen är avstängd....och man "blinkar" då tänds parkerinslyser på respektive sida...dvs "blinkar" ja åt väsnter lyser vänster lyser och "blinkar" ja öhger så lyser det på höger sida....

Funderar på om det kan vara spakcentralen....

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:
har lite funderingar...

Om bilen är avstängd....och man "blinkar" då tänds parkerinslyser på respektive sida...dvs "blinkar" ja åt väsnter lyser vänster lyser och "blinkar" ja öhger så lyser det på höger sida....

Funderar på om det kan vara spakcentralen....

Det är som det ska vara. Det är en funktion, inte ett fel wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

ok..va ska man ha de till? :-)

hmm..va kan de då va för skit....

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

den digitala klockan funkar...men när an sätter på halvljus så tonas den ner...samma om jag sätter på fläkten på fullt ös

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:
ok..va ska man ha de till? :-)

hmm..va kan de då va för skit....

Om du står parkerad så ska du kunna ha igång p-ljusen utan att ha på instrumentbelysningen osv.
Är du parkerad på höger sida om vägen tex så är det smart att ha på parkeringsljuset, och för att spara batteri så kan man välja endast vänster positionsljus lyser smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:
den digitala klockan funkar...men när an sätter på halvljus så tonas den ner...samma om jag sätter på fläkten på fullt ös

De har de gjort på varenda audi jag ägt tongue En klassiker som säkerligen beror på något fel i de värdelösa kretskorten till instrumenteringen.

Men du kan ju alltid mäta så generatorn laddar som den ska.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

generator funkar..

allt funkar i hela bilen förrutom lyser i mätarhusen

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:
generator funkar..

allt funkar i hela bilen förrutom lyser i mätarhusen

Okay nå det är bara att ta lös instrumenteringen och börja felsöka kretsarna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
te_wik Forummoderator
8 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Smedsgård skrev:
går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?

Jag antar att kablarna måste komma från kabelstammen som går in/ut från instrumenteringen då belysningen till extramätarna är kopplade till samma reostat.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Smedsgård
8 februari 2010 · 50 Inlägg

te_wik skrev:

Smedsgård skrev:
går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?

Jag antar att kablarna måste komma från kabelstammen som går in/ut från instrumenteringen då belysningen till extramätarna är kopplade till samma reostat.


Mvh Tommy

de låter mest troligt.....

då är de väl fel i mätarhuset...

trippmätaren funkar inte heller....

blir trött på gamla bilar

Audi A3 "2.0 Tdi" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang