4027
Sök

Styrbox till tändning 88 års 740 Med 230f

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Nu har jag bytt allt som går att byta på grabbens 740. MEN  Den tål inte gasen om man gasar snabbt. Då dör den. För att stoppa med en orderntlig glödtändning. Har fått en felkod Den går för magert ELLER för fett.
Eftersom jag bytt snart allt utom styrboxen till tändningen så funderar jag på var den sitter....
Senast redigerat av islurren1 (24 januari 2010)

357 Inlägg
24 januari 2010
#2
islurren1 skrev:
Nu har jag bytt allt sog går att bysa på grabbens 740. MEN  Den tål inte gasen om man gasar snabbt. Då dör den. För att stoppa med en orderntlig glödtändning. Har fått en felkod Den går för magert ELLER för fett.
Eftersom jag bytt snart allt utom styrboxen till tändningen så funderar jag på var den sitter....

Den sitter under ratten ovanför gaspedalen.


islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#3
Tack för det! Då ska jag byta den å kolla! Sen har jag bytt allt som går att byta utom tempgivarna i toppen och pumpen i tanken....

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#4
Varför inte prova byta tempgivare först?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
Varför inte prova byta tempgivare först?

Ja varför? För dålig på å meka kanske lol
Trångt å bökigt och inget sinne för felsökning kanske. Då blir det gärna i fel ordning...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#6
islurren1 skrev:
NITROUS skrev:
Varför inte prova byta tempgivare först?

Ja varför? För dålig på å meka kanske lol
Trångt å bökigt och inget sinne för felsökning kanske. Då blir det gärna i fel ordning...

trångt och bökigt kan jag inte hålla med om, en 17(?) nyckel bara så är det inga problem att få bort den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#7
Sitter den inte under insuget till 4:ans cyl då bland alla slangar och kablar? Eller e jag på fel givare?
gasspjälls givaren har jag inte bytt heller förresten! Kan den ha me saken att göra tro?

357 Inlägg
24 januari 2010
#8
islurren1 skrev:
NITROUS skrev:
Varför inte prova byta tempgivare först?

Ja varför? För dålig på å meka kanske lol
Trångt å bökigt och inget sinne för felsökning kanske. Då blir det gärna i fel ordning...

Tändboxen är inte direkt lättare att komma åt.
Byt du tempgivaren först, det är mycket mer troligt att det är det som är felet.


islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#9
OK!! Ska göra det! Tack för all hjälp! Mer ideer tas gärna emot tongue

Lista på vad jag bytt...
* luftmassemätare
* luftfillter
* bränslebox
* btrl
* tryckpump
* bränslefilter
* tändstift
* tändmodul
* reläet vid expantionskärlet
* bränslepumpsreläet
* tempgivaren till styrningen

KOLLAT
Kamaxel inställning
säkringar
kablar och anslutningar
Senast redigerat av islurren1 (24 januari 2010)

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#10
Då har man bytt tempgivaren till styrningen. Ingen skillnad! Startar inte... Ska sätta i motorvärmaren så kanske den hostar igång.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#11
bytte du rätt då? finns två stycken, en till boxen och en till instrumentet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
bytte du rätt då? finns två stycken, en till boxen och en till instrumentet.

Bytte den bakre under insuget mellan 3:an å 4:ans insug tvä flatstift i kontakten..
Begagnad visserligen men den funka när jag plockade ur motorn.
MEN samma symptom fortfartande alltså..
Senast redigerat av islurren1 (24 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#13
var den till samma styrsystem då? är gasspjällskontakten rätt inställd? hur ser stiften ut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#14
NITROUS skrev:
var den till samma styrsystem då? är gasspjällskontakten rätt inställd? hur ser stiften ut?

Samma nummer på tempgivaren! Gasspjällskontakten vet jag inget om. Kan den flytta sig? Har kollat felkodsgrejjen och den visade att gasspjällskontakten funkade men men..
Stiften har jag inte haft ur än idag!Dom e nya. körde ca 7 km med dom igår. Ibland gick den som fn. för att sen dö nästa gång jag gasade..
Ska kolla stiften nu...tongue

islurren1
24 januari 2010
Trådstartare
#15
islurren1 skrev:
NITROUS skrev:
var den till samma styrsystem då? är gasspjällskontakten rätt inställd? hur ser stiften ut?

Samma nummer på tempgivaren! Gasspjällskontakten vet jag inget om. Kan den flytta sig? Har kollat felkodsgrejjen och den visade att gasspjällskontakten funkade men men..
Stiften har jag inte haft ur än idag!Dom e nya. körde ca 7 km med dom igår. Ibland gick den som fn. för att sen dö nästa gång jag gasade..
Ska kolla stiften nu...tongue

Har kollat stiften nu! Blöta och sotiga. Men stark och fin gnista. STARTAR FORTFARANDE INTE:(

198 Inlägg
25 januari 2010
#16
mät upp bränsletryck.. mitt tips..

volvo turbo

198 Inlägg
25 januari 2010
#17
mät upp bränsletryck.. mitt tips..

volvo turbo

islurren1
31 januari 2010
Trådstartare
#18
Nu kom jag på att alla 4 spridarna började spruta bränsla konstant när jag kör på starten mef fuelrailen och spridarna upplyfta ut toppen. Ska väll inte öppna hela tiden på en 230f motor från 1988 Eller?
Har läst om det på nått ställe här men hittar inte tråden igen...
Senast redigerat av islurren1 (31 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 januari 2010
#19
islurren1 skrev:
Nu kom jag på att alla 4 spridarna började spruta bränsla konstant när jag kör på starten mef fuelrailen och spridarna upplyfta ut toppen. Ska väll inte öppna hela tiden på en 230f motor från 1988 Eller?
Har läst om det på nått ställe här men hittar inte tråden igen...

nej den ska inte spruta hela tiden.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
31 januari 2010
Trådstartare
#20
Tänkte väll det! Då gäller det bara att komma på varför dom gör det.  Styrboxen och relät vid expantionskärlet  har jag ju prövat från 745:an jag kör dagligen. Men grabbens bil kanske redan var så sur så den inte startade med mina delar för det. Eftersom jag prövade med den som sitter i min 745:a som körs dagligen satte jag ju tillbax den i den bilen när grabbens bil inte startade me mina grejjer...
Men styrboxen kan alltså orsaka konstant sprutande?
Vad kan de va mer som orsakar det?


Sök