3005
Sök

Hur mycka ska olje tempen ligga på en b230ft?

14 april 2010
Trådstartare
#1
Som de står i rubriken så undrar jag hur mycke olje tempen ska ligga på en b230ft?? om det är nån som vet på ett ungefär vad den ska ligga på ?? tacksam för svar:)

Mvh:Windeborn

Herr
1 722 Inlägg
14 april 2010
#2
Jag tror inte oljetempen är specifik på just den volvon, men bästa temperaturen en olja ska ha är ju runt 90grader. då smörjer den som bäst.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

14 april 2010
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Jag tror inte oljetempen är specifik på just den volvon, men bästa temperaturen en olja ska ha är ju runt 90grader. då smörjer den som bäst.

okej för kopplade in min olje tempmätare och den ligger på 110 grader och jag tyckte de var lite mycke

102 Inlägg
17 april 2010
#4
jag har ca 80 grader vid denna årstiden. får inte den högre alls.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 april 2010
#5
i stan ligger min temp på ca 100, landsvägskörning mellan 60-80 beroende på ute temp.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 april 2010
#6
volvo_940R skrev:
LocKtar skrev:
Jag tror inte oljetempen är specifik på just den volvon, men bästa temperaturen en olja ska ha är ju runt 90grader. då smörjer den som bäst.

okej för kopplade in min olje tempmätare och den ligger på 110 grader och jag tyckte de var lite mycke

helt normalt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

18 april 2010
Trådstartare
#7
okej för var ute igår och tryckte lite och då gick den upp på 120-130 grader :S

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 april 2010
#8
dags att montera oljekylare då tycker jag..

309 Inlägg
18 april 2010
#9
Om jag står på tomgång eller kör intensivt med min en längre stund så går den upp mot 75-80 grader. Annars när jag kör lugnt o fint så går den ner från den "höga temperaturen" till typ 60 grader och till slut står det "cold" på färddatorn.. Är det något som inte stämmer då?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 april 2010
#10
_Nas_ skrev:
Om jag står på tomgång eller kör intensivt med min en längre stund så går den upp mot 75-80 grader. Annars när jag kör lugnt o fint så går den ner från den "höga temperaturen" till typ 60 grader och till slut står det "cold" på färddatorn.. Är det något som inte stämmer då?

du pratar inte kylarvatten du nu eller?
isåfall har du förmodligen fel på termostaten.

1 210 Inlägg
18 april 2010
#11
tal0n skrev:
_Nas_ skrev:
Om jag står på tomgång eller kör intensivt med min en längre stund så går den upp mot 75-80 grader. Annars när jag kör lugnt o fint så går den ner från den "höga temperaturen" till typ 60 grader och till slut står det "cold" på färddatorn.. Är det något som inte stämmer då?

du pratar inte kylarvatten du nu eller?
isåfall har du förmodligen fel på termostaten.

Hehe big_smile
Senast redigerat av Ekis! (18 april 2010)

309 Inlägg
18 april 2010
#12
nej jag menar oljetemperaturen.. Besiktade bilen nyligen, och den gick igenom med fina avgasvärden. Kylarvätsketemperaturen kan ligga på 84 grader medan på oljan står det "cold" när jag kör som vanligt..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

1 210 Inlägg
18 april 2010
#13
_Nas_ skrev:
nej jag menar oljetemperaturen.. Besiktade bilen nyligen, och den gick igenom med fina avgasvärden. Kylarvätsketemperaturen kan ligga på 84 grader medan på oljan står det "cold" när jag kör som vanligt..

De intressanta är ju vad färddatorn anser vara cold i din bil?  de kanske är just så som de ska va?...

Cold kan ju vara allt ifrån 80-110 grader..

förstår du vart jag vill komma? smile

309 Inlägg
18 april 2010
#14
Ekis! skrev:
_Nas_ skrev:
nej jag menar oljetemperaturen.. Besiktade bilen nyligen, och den gick igenom med fina avgasvärden. Kylarvätsketemperaturen kan ligga på 84 grader medan på oljan står det "cold" när jag kör som vanligt..

De intressanta är ju vad färddatorn anser vara cold i din bil?  de kanske är just så som de ska va?...

Cold kan ju vara allt ifrån 80-110 grader..

förstår du vart jag vill komma? smile

Ja, nu hänger jag med. Sorry tongue.

Asså grejen är att cold på min bil är under 60 grader. För att när jag kör intensivt eller står på tomgång så går den från "cold" och börjar visa 60 grader och så stiger den ju längre jag står på tomgång eller ju intensivare jag kör. Men när jag kör lugnt så går den ner från 70-75 (om den nu hade stigit så mycket exempelvis) ner till 60, och därefter så står det cold igen.. Så jag uppfattar det som att "cold" är under 60 grader på min bil, för oljan då..

För kylarvätskan så står det "cold" när motorn är under 40 grader. När den stiger över det så visas exakta temperaturen. (Fast detta kanske inte var relevant).

Att köra turbo är beroendeframkallande...

1 210 Inlägg
18 april 2010
#15
_Nas_ skrev:
Ekis! skrev:
_Nas_ skrev:
nej jag menar oljetemperaturen.. Besiktade bilen nyligen, och den gick igenom med fina avgasvärden. Kylarvätsketemperaturen kan ligga på 84 grader medan på oljan står det "cold" när jag kör som vanligt..

De intressanta är ju vad färddatorn anser vara cold i din bil?  de kanske är just så som de ska va?...

Cold kan ju vara allt ifrån 80-110 grader..

förstår du vart jag vill komma? smile

Ja, nu hänger jag med. Sorry tongue.

Asså grejen är att cold på min bil är under 60 grader. För att när jag kör intensivt eller står på tomgång så går den från "cold" och börjar visa 60 grader och så stiger den ju längre jag står på tomgång eller ju intensivare jag kör. Men när jag kör lugnt så går den ner från 70-75 (om den nu hade stigit så mycket exempelvis) ner till 60, och därefter så står det cold igen.. Så jag uppfattar det som att "cold" är under 60 grader på min bil, för oljan då..

För kylarvätskan så står det "cold" när motorn är under 40 grader. När den stiger över det så visas exakta temperaturen. (Fast detta kanske inte var relevant).

Hm Oki tycker 60 grader är för kallt då.. 90-110 grader är väll mera vanligt enligt mitt tycke då.. men lättast är ju om du tar kontakt med volvo och rådgör.. smile

309 Inlägg
18 april 2010
#16
Ekis! skrev:
_Nas_ skrev:
Ekis! skrev:

De intressanta är ju vad färddatorn anser vara cold i din bil?  de kanske är just så som de ska va?...

Cold kan ju vara allt ifrån 80-110 grader..

förstår du vart jag vill komma? smile

Ja, nu hänger jag med. Sorry tongue.

Asså grejen är att cold på min bil är under 60 grader. För att när jag kör intensivt eller står på tomgång så går den från "cold" och börjar visa 60 grader och så stiger den ju längre jag står på tomgång eller ju intensivare jag kör. Men när jag kör lugnt så går den ner från 70-75 (om den nu hade stigit så mycket exempelvis) ner till 60, och därefter så står det cold igen.. Så jag uppfattar det som att "cold" är under 60 grader på min bil, för oljan då..

För kylarvätskan så står det "cold" när motorn är under 40 grader. När den stiger över det så visas exakta temperaturen. (Fast detta kanske inte var relevant).

Hm Oki tycker 60 grader är för kallt då.. 90-110 grader är väll mera vanligt enligt mitt tycke då.. men lättast är ju om du tar kontakt med volvo och rådgör.. smile

Asså? Så den ska ha såpass hög temperatur? Det visste jag inte. Får ta och titta lite närmare på det då. Olja och kylarvätskan skall ha liknande temperaturer då antar jag, eller?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

1 210 Inlägg
18 april 2010
#17
_Nas_ skrev:
Ekis! skrev:
_Nas_ skrev:
Ja, nu hänger jag med. Sorry tongue.

Asså grejen är att cold på min bil är under 60 grader. För att när jag kör intensivt eller står på tomgång så går den från "cold" och börjar visa 60 grader och så stiger den ju längre jag står på tomgång eller ju intensivare jag kör. Men när jag kör lugnt så går den ner från 70-75 (om den nu hade stigit så mycket exempelvis) ner till 60, och därefter så står det cold igen.. Så jag uppfattar det som att "cold" är under 60 grader på min bil, för oljan då..

För kylarvätskan så står det "cold" när motorn är under 40 grader. När den stiger över det så visas exakta temperaturen. (Fast detta kanske inte var relevant).

Hm Oki tycker 60 grader är för kallt då.. 90-110 grader är väll mera vanligt enligt mitt tycke då.. men lättast är ju om du tar kontakt med volvo och rådgör.. smile

Asså? Så den ska ha såpass hög temperatur? Det visste jag inte. Får ta och titta lite närmare på det då. Olja och kylarvätskan skall ha liknande temperaturer då antar jag, eller?

Ja jag är novis på detta men 90 grader hade jag på peugeot 405 mi16.. de var normal temp på den.. men som jag sa prata med volvo dom vet säkert.. smile

googlade lite på de.. och normal temp är runt 70-90 grader kan bli mera med turbo bil.. inte över 120-140 då är de för varmt och smörjegenskaper börjar försvinna... smile
Senast redigerat av Ekis! (18 april 2010)

309 Inlägg
18 april 2010
#18
Ekis! skrev:
_Nas_ skrev:
Ekis! skrev:

Hm Oki tycker 60 grader är för kallt då.. 90-110 grader är väll mera vanligt enligt mitt tycke då.. men lättast är ju om du tar kontakt med volvo och rådgör.. smile

Asså? Så den ska ha såpass hög temperatur? Det visste jag inte. Får ta och titta lite närmare på det då. Olja och kylarvätskan skall ha liknande temperaturer då antar jag, eller?

Ja jag är novis på detta men 90 grader hade jag på peugeot 405 mi16.. de var normal temp på den.. men som jag sa prata med volvo dom vet säkert.. smile

googlade lite på de.. och normal temp är runt 70-90 grader kan bli mera med turbo bil.. inte över 120-140 då är de för varmt och smörjegenskaper börjar försvinna... smile

Ska höra med dom nästa vecka faktiskt. Har själv undrat varför den alltid är "cold". Jävla skumma bil tongue.. Tack för infon iaf smile. Ha en trevlig natt, sängen kallar på mig nu tongue

Att köra turbo är beroendeframkallande...

18 april 2010
Trådstartare
#19
tal0n skrev:
dags att montera oljekylare då tycker jag..

där sitter oljekylare orginal på dom, men de e inte den som spökar?? eller de e bara att jag behöver köra på en annan olja?? tongue

Trafikledare
563 Inlägg
18 april 2010
#20
Tempen skiljer väldigt mycket beroende på vad man har för olja.. För mig verkar det som Quaker State fungerar bäst..

Valvoline va inte alls bra, ialf inte i min bil. Hög temp och dåligt tryck..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!


Sök