Har en Cheva Van G20 med 6.2D och TH700R4 låda från 1985.
(Gäller TH700 R4 mellan årsmodell 1983-1987)
TH700R4 lådan styrs av en vajer (i USA kallad TV-kabel) , elkabeln till lådan är enbart till lockup funktionen.
Den har ingen vacumstyrning.
Har haft problem med att den växlat upp för sent
Justerade TV-vajern enligt de instruktioner som finns. Dvs att man vid full gas spänner TV-vajern max.
Resultatet blev att den fortfarande växlade upp för tidigt (typ 1-2 vid 40!, 2-3 vid 60!).
När vi efter testet kollade sträckningen av TV-vajern, visade det sig att den kunde slackas något och då ändå vara spännd till max vid fullgas, vilket då gav ett slack på 1-2 mm vid tomgång.
Resultatet efter den lilla justeringen blev toppen! Nu växlar den 1-2 vid 25 och 2-3 vid 45.
Har oxså haft problem ett par gånger att den inte växlat upp , har alltså bara haft backen och 1an.
Läste om fler som haft detta problem och kan bland annat vara att kolven som TV-vajern reglerar helt enkelt kärvar av nån anledning. Detta kan lösas (om man har tur) genom att låta motorn gå på tomgång och rycka snabbt några gånger i TV-vajern. Annars kan den bytas med lådan på plats.
Fyll gärna på tråden med era problem med denna typ av automatlåda.
Senast redigerat av camaromannen (3 maj 2010)