Tog bilen till verkstan idag. Kom dit tyvärr ganska sent så mekanikern hann inte göra så jättemycket tyvärr. Han hann dock kolla avgasvärdena och alla dessa var fina. Både CO och CO2500 låg på värdet noll. HC värdet låg på 38 och Lambdan låg på 1,006 (vilket ska vara fint??? )
Jag kan inte förstå varför lambdasondslampan lyser när lambdavärdet är bra?? Kan den lysa av någon annan orsak?
EDIT: Jag försökte att spela in ljudet som kommer från turbon med min skitmobil. Man kan nog inte höra så mycket, men när man har varvat och släpper på gasen så låter det ett skumt ljud som jag aldrig har hört förr. Kanske är det för att turbon bara laddar ibland? Eller ojämt som gör att lambdalampan lyser? Jag hoppas på hjälp från er nu.
Om ni kan lyssna på ljudet och kanske säga vad det låter som och vad problemet skulle kunna vara så skulle jag vara väldigt tacksam.
http://www.youtube.com/watch?v=6THxdq_6jNwVet inte hur tydligt man hör, men ljudet uppstår när man släpper på gasen. Låter lite som ett rassel (vid sekunderna 12, 19, 37 och sekund 40 i videoklippet)
EDIT igen: Lyssnade själv på videon nu och hörde att ljudet för hemskt, ber om ursäkt för det..
Nu undrar jag bara vad det kan vara för fel som gör att lambdalampan lyser i och med att lambdavärdet låg på 1,006
Kan det vara turbon ändå??