3080
Sök

Audi A4 -01 Kylarproblem

2 035 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag undrar om man måste använda sig utav den röda glykolen som står i manualen eller om man kan köra på vilken glykol som helst?

I manualen står det att man måste ha den röda audiglykolen pga att den innehåller korrosionsskydd men det gör ju alla typ. har iallafall en vanlig glykol som innehåller korrosionsskydd som också lämpar sig för aluminium osv.

Kan jag köra på den?

har nämligen fått hål på någon slang och måste slänga i nåt för att felsöka och även köra lite om det inte läcker för mycket.

tacksam för hjälp =O)

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#2
Ingen som vet om man kan hälla i vanlig kylarglykol med vatten bara för att kunna köra till verkstan t ex.

Biljudsveteran sen 1984!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 juni 2010
#3
Släng hellre i rent vatten är fel typ av glykol.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 035 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#4
Så du menar att man ska ha bara vatten? Vad är fel glykol menar du?

Biljudsveteran sen 1984!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 juni 2010
#5
bosabengt skrev:
Så du menar att man ska ha bara vatten? Vad är fel glykol menar du?

Ja, det är inte skadligt om det bara handlar om en kort stund. Fel glykol är den typen som är blå eller grön. Röd glykol endast i ditt kylsystem.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

309 Inlägg
9 juni 2010
#6
te_wik skrev:
bosabengt skrev:
Så du menar att man ska ha bara vatten? Vad är fel glykol menar du?

Ja, det är inte skadligt om det bara handlar om en kort stund. Fel glykol är den typen som är blå eller grön. Röd glykol endast i ditt kylsystem.



Mvh Tommy

Instämmer..

Ska du bara till verkstan så fyll på med bara rent vatten..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Administratör
2 980 Inlägg
9 juni 2010
#7
Det bör va röd glykol G12 JA pga att den gröna G11 kan reagera negativt med G12 däremot ska det finnas G13 som är blandbar med båda....

En kopp av den svarta såsen...

2 035 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#8
Vad är det för speciellt med den röda?

Varför måste man ha den??

Biljudsveteran sen 1984!

Administratör
2 980 Inlägg
11 juni 2010
#9
Den röda är fri ifrån nitrat och fosfat jämfört med den gröna....

En kopp av den svarta såsen...

2 035 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#10
Är inte nitrat och fosfat bra för ledningarna åså eller??

Vad skulle dem ämnerna göra med kyklsystemet om man hällde i grön tex?

Går det inte med blå??

Biljudsveteran sen 1984!

Administratör
2 980 Inlägg
11 juni 2010
#11
Ja nu är jag ingen kemist, men tydligen ska det kunna bli frätskador av att blanda och det räcker för mig.

En kopp av den svarta såsen...

1 562 Inlägg
11 juni 2010
#12
är inte frysgrader ute fyll rent vatten billigast enklast.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juni 2010
#13
mange_240 skrev:
är inte frysgrader ute fyll rent vatten billigast enklast.

Rent vatten är skadligt. Man har inte i glykol endast för att det ska tåla kyla utan även för att få ett korrosionsskydd och lägre kokpunkt. Därför ska man inte köra rent vatten längre än man behöver, men för att ta sig till verkstan funkar det bra.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 juni 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 juni 2010
#14
bosabengt skrev:
Är inte nitrat och fosfat bra för ledningarna åså eller??

Vad skulle dem ämnerna göra med kyklsystemet om man hällde i grön tex?

Går det inte med blå??

Blå och grön glykol innehåller som Goffen är inne på några kemikalier som är skadliga för aluminium. Därför ska man ha den röda typen av glykol som är befriad från dessa kemikalier.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 035 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#15
Har sen jag köpte min Saab 9-5 alltid använt en vanlig blå glykol. Är det också fel?
kanske skulle ha en röd i min saab med då?

Biljudsveteran sen 1984!


Sök