Volvo v70 2.5t AWD automat, drivnings problem. -99a

Kulpahjul
1 augusti 2010 · 205 Inlägg

Hej.

Inte så bra på detta med awd.
Det är en 99a. Driver den på alla 4a hela tiden? Elr måste jag välja något speciellt läge på automat växellådan?
Testade med Driven på halt gräs men den varvade upp och gick rakt fram så släppte av direkt.
Testade även Winter läget, då tycktes den bara slira på kopplingen eller vad man ska säga. Läst många trådar om Halex och visco men hur ska jag veta vad jag har osv.

Tacksam för svar

Mvh Adam

Trying is the first step towards failure
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2010 · 26 174 Inlägg

Viscon funkar så här: normalt sett är den framhjulsdriven, men när framhjulen slirar så börjar även bakhjulen att hjälpa till.
Så nej, den driver inte på alla fyra konstant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Stefan Varberg Supraman
2 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Så här är de
Viscosystemet som volvo använde hade under normal drift kraftfördelning 95% fram och 5% bak.
Sen när varvtalet mellan fram och bakaxel skiljer så stelnar oljan och då skickas max 50% av vridmomentet till bakhjulen.
Bakaxeln är spärrad upp till 40 km/h, viscon låser upp vid inbromsning för att bilen ska bli stadigare.
Svagheten i systemet är kraftöverföringshylsan som överför kraften från växellådan till vinkelväxeln, det finns förstärkta att montera för att slippa byta ut hela vinkelväxeln.
När hylsan går sönder så förstörs nämligen splinsen som denna hakar i på vinkelväxeln.
W läget på växellådan innebär att lådan startar på en högre växel, detta kan kännas som att den är slö och slirar i lådan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Kulpahjul
2 augusti 2010 · 205 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Så här är de
Viscosystemet som volvo använde hade under normal drift kraftfördelning 95% fram och 5% bak.
Sen när varvtalet mellan fram och bakaxel skiljer så stelnar oljan och då skickas max 50% av vridmomentet till bakhjulen.
Bakaxeln är spärrad upp till 40 km/h, viscon låser upp vid inbromsning för att bilen ska bli stadigare.
Svagheten i systemet är kraftöverföringshylsan som överför kraften från växellådan till vinkelväxeln, det finns förstärkta att montera för att slippa byta ut hela vinkelväxeln.
När hylsan går sönder så förstörs nämligen splinsen som denna hakar i på vinkelväxeln.
W läget på växellådan innebär att lådan startar på en högre växel, detta kan kännas som att den är slö och slirar i lådan.

Okej, nu börjarjag hänga med lite. La i ettan på lådan och försökte snurra på kardan med avstäng motor. Ett håll snurra den bara helt fritt, inget stopp alls, men åt andra hållet spärra den helt. Bra eller dåligt?
Så det ni föreslår är ut på en hal gräs plan och gasa fullt och se om han kastar bak ändan? smile

Trying is the first step towards failure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang