3300
Sök

volvo 244dl -78 sugturbo.. lackad!!! BILD UPDATE!!!

Volvo 244 sugturbo

106 727 Visningar
Uppdaterades senast 18 juli 2020
579 Inlägg
23 november 2010
#101
Ja du dom där värmeventilerna är inte roliga å byta äckligt trångt å lite små knepig å komma åt ibland

Trevligt med elfläkt, vart fick du tag på den om man får fråga??


900 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#102
har fler bilder men går ej ladda upp dem nu helt plötsligt får la bli imorrn el nåt!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

900 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#103
P--JawZ--K skrev:
Ja du dom där värmeventilerna är inte roliga å byta äckligt trångt å lite små knepig å komma åt ibland

Trevligt med elfläkt, vart fick du tag på den om man får fråga??

mmm precis.. från saab 9000!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

579 Inlägg
23 november 2010
#104
A ok tack då vet jag smile


579 Inlägg
23 november 2010
#105
Angående dä där med vattenkylningen te turbon, så kan du ju ta å sätta i en nippel i nån av urtagen på toppen. Antingen vid den som sitter under termostaten lr den vid cylinder nr 4 insugs kanal, å sen dra en slang te turbon istället för T-korset.


900 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#106
P--JawZ--K skrev:
Angående dä där med vattenkylningen te turbon, så kan du ju ta å sätta i en nippel i nån av urtagen på toppen. Antingen vid den som sitter under termostaten lr den vid cylinder nr 4 insugs kanal, å sen dra en slang te turbon istället för T-korset.

mmm har tänkt på de men tydligen behövs ej vattenkylningen så får se hur ja gör!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

579 Inlägg
23 november 2010
#107
Ok men dä ä bara å låta kugghjulen i hövet å fortsätta arbeta med andra ord då wink


900 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#108
P--JawZ--K skrev:
Ok men dä ä bara å låta kugghjulen i hövet å fortsätta arbeta med andra ord då wink

precis

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Abstraktmänniska
131 Inlägg
24 november 2010
#109
Det tar sig sa pyromanen!

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

Skrap
2 098 Inlägg
24 november 2010
#110
Ser fint ut! häfligt med gammla volvo wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

850 Inlägg
24 november 2010
#111
detta projekt ska följas!big_smile

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

900 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#112
tackar för alla trevliga kommentarer..  ida har man lackat blocket o lite pill..

lite bilder::

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022445_ee8k5p.jpg
gammal förgasare som fått sätta livet te o ska agera spjäll så man kan använda allt original.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022447_lv41pr.jpgblästarade o grundade ventilkåpan!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022446_u6a9zp.jpg   nån som vet om de går o ta vatten ut o sen in här??? väldigt tacksam för svar!!
Senast redigerat av sydstatare (24 november 2010)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 november 2010
#113
sydstatare skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022446_u6a9zp.jpg   nån som vet om de går o ta vatten ut o sen in här??? väldigt tacksam för svar!!

varför inte ta vatten från kylarslangarna ?????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

900 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#114
turboforssen skrev:
sydstatare skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022446_u6a9zp.jpg   nån som vet om de går o ta vatten ut o sen in här??? väldigt tacksam för svar!!

varför inte ta vatten från kylarslangarna ?????

finns bara två ju. en te termostataen o en från pumpen...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 november 2010
#115
Funkar inge vidare i dom anslutningarna du tänk dig, lär inte bli någon vidare cirkulation då och vattnet lär inte vara kallt då heller.

Tror du ska koppla parallellt med den nedre kylarslangen. Om du stryper av huvudslangen liite lagom så får du ett bra flöde genom turbon med nysvalkat vatten. Det är inte svårare än att du tillverkar t-kors i metall och sätter dit, en precis vid pumpen, och en vid kylaren, sedan så sätter du i en liten plugg som motsvarar den area som du har på slangen genom turbon eller kanske en aning mindre, för att vattnet ska flöda genom turbon också.


900 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#116
Bensinskallen skrev:
Funkar inge vidare i dom anslutningarna du tänk dig, lär inte bli någon vidare cirkulation då och vattnet lär inte vara kallt då heller.

Tror du ska koppla parallellt med den nedre kylarslangen. Om du stryper av huvudslangen liite lagom så får du ett bra flöde genom turbon med nysvalkat vatten. Det är inte svårare än att du tillverkar t-kors i metall och sätter dit, en precis vid pumpen, och en vid kylaren, sedan så sätter du i en liten plugg som motsvarar den area som du har på slangen genom turbon eller kanske en aning mindre, för att vattnet ska flöda genom turbon också.

ok tackar. men en dum fråga kanske: i nedre slangen går alltså vattnet från kylaren till pumpen?? ja tänkte nog tvärtom då kanske. men om ja gör som du skrivigt finns de inte en risk för vattnet att i stortsätt bara stå still antingen i turbon eller slangen..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

900 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#117
ne pumpen pumpar ju ut i kylaren mena ja.. kom ju på de att ja ljög de finns visst en slang te under expansionkärlet. de får bli "retur" te vattnet o trycket tar ja på röret som går bak te värmepaketet. de måste väl funka???!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

402 Inlägg
25 november 2010
#118
sydstatare skrev:
ne pumpen pumpar ju ut i kylaren mena ja.. kom ju på de att ja ljög de finns visst en slang te under expansionkärlet. de får bli "retur" te vattnet o trycket tar ja på röret som går bak te värmepaketet. de måste väl funka???!!

Ballt bygge, men varför inte ta vanliga turbokylslangar? Då slipper du göra något ingrepp alls.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 november 2010
#119
sydstatare skrev:
ne pumpen pumpar ju ut i kylaren mena ja.. kom ju på de att ja ljög de finns visst en slang te under expansionkärlet. de får bli "retur" te vattnet o trycket tar ja på röret som går bak te värmepaketet. de måste väl funka???!!

Nedre slangen går från kylaren till motorn.

Till din idé: Nja, vilket rör tänker du på då? Om du tänker på röret under grenröret så är det returen från värmepaketet, alltså inget "tryck" där. Kopplar du in dig på slangen som går från motorn så är det ändå ingen bra idé, eftersom den vätskan redan är varm.

Beror ju lite på hur hårt du ska köra, tar du vatten på ett ställe där det redan blivit uppvärmt får du ju upp turbon i temp snabbare vid kallstart, men mycket sämre kylning när det är varmt.


900 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#120
Hedlisch skrev:
sydstatare skrev:
ne pumpen pumpar ju ut i kylaren mena ja.. kom ju på de att ja ljög de finns visst en slang te under expansionkärlet. de får bli "retur" te vattnet o trycket tar ja på röret som går bak te värmepaketet. de måste väl funka???!!

Ballt bygge, men varför inte ta vanliga turbokylslangar? Då slipper du göra något ingrepp alls.

blir att göra som de e på turbona. alltså koppla in sig på nedre sen retur på den lilla under expansionskärlet..

lite bilder::

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022648_ly4ew8.jpg
började riva toppen ida!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022651_hhk4jr.jpg
lite ordning o reda måste de va.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022646_24t7rp.jpg
fått på större retur o ¨även en tryck..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022657_xzl19p.jpg
va tvungen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022659_535hqo.jpg
testade hur de skulle se ut. men får se om ja använder detta..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022663_dpv5eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98893/1022664_6uwxp7.jpg
pluggade pulsairen ida me..

o så har ja beställt alla packningar o kolvringar o lite diverse grejer!! så bara o vänta o pilla me annat under tiden!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!


Sök