2865
Sök

Kolfiber Airbox M3

(Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
164 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Tjena, jag är sjukt sugen på att ge mig på att göra en så kallad Airbox i kolfiber till min M3:a.. Då har jag något att pyssla med i vinter.

Hur man gjuter i kolfiber har jag förstått mig på hyfsat bra.. Det jag är osäker på hur man får till en "låda"?

För det första: Är det någon som har gjort eller som VET hur man gör så nämn det innan ni svarar så jag vet om det är rena teorier ni kommer med eller verkliga erfarenheter.

Tacksam för alla svar och tips och allt vad ni nu kommer med.

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders

612 Inlägg
18 september 2010
Ska den vara gjord av kolfiber bara, eller ska den vara snygg också? Relativt enkelt att göra grejer av kolfiber, att få utseendet som många verkar gilla är en helt annan femma...

För att få till lådformen behöver du använda en plugg eller gjutform (beroende på tillverkningsteknik) att lägga väven på/i, som har den form som din färdiga box ska ha sedan.

164 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Jo det har jag begripit. Men hur får jag ut formen från kolfibret sen? eller måste man såga upp det och sedan limma igen det, eller gör man 2st halvor som man limmar ihop?
Går det att "limma" med kolfiber igen efter det är uppsågat??

612 Inlägg
19 september 2010
Flera alternativ finns:
*Använd en plugg av material som enkelt kan avlägsnas genom de öppningar som ska göras. Det kan t.ex. betyda att man använder frigolit som kan lösas upp genom att hälla in aceton, eller bara smulas sönder och slitas ut.
*Gjut två delar som sätts ihop med skruv eller liknande - ofta lämpligt om man ska ha ett luftfilter inuti burken.
*Gjut i en bit, kapa itu. Går plasta ihop med kolfiberremsor & epoxy, men nu snackar vi inte grejer som görs för att se snygga ut, det gäller när det ska vara enkelt. Mycket tidskrävande att få ytan på kolfiber som inte legat mot en plan gjutform att se snygg ut (detta gäller alla varianter där burken plastas utanpå en plugg!), att dessutom få det fint med remsor som lappar ihop olika delar... inte värt jobbet.

164 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Okej, då har jag lite mer koll på det. Vilket hade du föredragit att göra?

612 Inlägg
19 september 2010
Svårt att säga utan att veta hur grejerna ser ut eller vilka krav du har, men rent generellt är det enklare att göra två halvor när det gäller stora grejer. Jobbigt att jobba på uppsidan utan att sabotera det man är färdig med och har vänt neråt på grejer gjorda i ett stycke...

Sök