Bilmekaniker, lön?

Catoxxo
2 april 2013 · 324 Inlägg

P-K skrev:
dvaaajjj

Jag är också intresserad av info om detta, löner osv. Går också första året på gymnasiet, fordon personbil.

CarpeDiem German Engineering
2 april 2013 · 9 083 Inlägg
Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
bronco_z
2 april 2013 · 604 Inlägg

P-K skrev:
Bullar upp här som en nyfiken liten skolpojke smile

Går första året fordonsprogram inriktning personbil. sneglar lite kring detta.

Om vi säger att dem som lämnar in bilen betalar 1000kr/timme. Får mekanikern 1/10 av det så har han en hyfsad lön. Vart tar de andra 90% vägen? En mekaniker behöver ju i stort sett bara verktyg, arbetsplats och tid för att kunna arbeta. Att ha det gående kan ju knappas kosta 900kr/timme..

Vad kan man tänka på efter skolan när man ska söka jobb för att få så bra betalt som möjligt?

På din lön kommer div kostnader som motsvarar en hundring till, arbetsgivaravgift etc.
På det skall du ha kläder, försäkring och kanske gå på kurs eller julbord.
Lokalhyra, ström, värme.
Övriga verktyg såsom felsökningsdator avgas mätare etc har ofta en hyrkostnad. En gastub till svetsen kostar ca 5000/år.
Någon skall skaka fram reservdelar till dig och den vill också ha lön kläder och julbord. Och sen skall någon dra in jobben och ta betalt.
Sen är det nån elak jävel som knycker 200 spänn av kundens 1000 lapp. Tror han heter anders borg.
Så nog finns det kostnader.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
mb_pucken
2 april 2013 · 5 093 Inlägg

P-K skrev:
Bullar upp här som en nyfiken liten skolpojke smile

Går första året fordonsprogram inriktning personbil. sneglar lite kring detta.

Om vi säger att dem som lämnar in bilen betalar 1000kr/timme. Får mekanikern 1/10 av det så har han en hyfsad lön. Vart tar de andra 90% vägen? En mekaniker behöver ju i stort sett bara verktyg, arbetsplats och tid för att kunna arbeta. Att ha det gående kan ju knappas kosta 900kr/timme..

Vad kan man tänka på efter skolan när man ska söka jobb för att få så bra betalt som möjligt?

att inte bli bilmek;)
det är inte bra betalt men det beror även på vart i landet du jobbar. sen rekomenderar jag att ta första bästa jobbet och slita några år tills du har en 3-4 års erfarenhet och se till att få lära dig något annat som rutbyte eller ac jobb och få behörigheter på detta. jobba gärna åt märkesverkstad. fina utbildningar du får på köpet där. vet att vi på vag går både el, felsök, och canbus innan vi anses som mekaniker. ännu en kostnad som kunden betalar. varie kurs kostar ca 80000kr i kostnader och förlorad arbetstid. dom har du nytta av om du ska söka jobb.
när du fått gått alla kurser och fått mycke erfarenhet så kan du börja söka nya jobb och på så vis förhandla upp din lön antingen mot en ny arbetsplats eller din gamla. dom vill inte förlora en bra mek.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
viccoA
2 april 2013 · 3 112 Inlägg

P-K skrev:
Bullar upp här som en nyfiken liten skolpojke smile

Går första året fordonsprogram inriktning personbil. sneglar lite kring detta.

Om vi säger att dem som lämnar in bilen betalar 1000kr/timme. Får mekanikern 1/10 av det så har han en hyfsad lön. Vart tar de andra 90% vägen? En mekaniker behöver ju i stort sett bara verktyg, arbetsplats och tid för att kunna arbeta. Att ha det gående kan ju knappas kosta 900kr/timme..

Vad kan man tänka på efter skolan när man ska söka jobb för att få så bra betalt som möjligt?

100kr i timmen är 16.000 i månaden före skatt. Inte så många tycker det är en hyffsad lön utan vill gärna ligga lite högre än så.

Wicca
2 april 2013 · 886 Inlägg

bronco_z skrev:

P-K skrev:
Bullar upp här som en nyfiken liten skolpojke smile

Går första året fordonsprogram inriktning personbil. sneglar lite kring detta.

Om vi säger att dem som lämnar in bilen betalar 1000kr/timme. Får mekanikern 1/10 av det så har han en hyfsad lön. Vart tar de andra 90% vägen? En mekaniker behöver ju i stort sett bara verktyg, arbetsplats och tid för att kunna arbeta. Att ha det gående kan ju knappas kosta 900kr/timme..

Vad kan man tänka på efter skolan när man ska söka jobb för att få så bra betalt som möjligt?

På din lön kommer div kostnader som motsvarar en hundring till, arbetsgivaravgift etc.
På det skall du ha kläder, försäkring och kanske gå på kurs eller julbord.
Lokalhyra, ström, värme.
Övriga verktyg såsom felsökningsdator avgas mätare etc har ofta en hyrkostnad. En gastub till svetsen kostar ca 5000/år.
Någon skall skaka fram reservdelar till dig och den vill också ha lön kläder och julbord. Och sen skall någon dra in jobben och ta betalt.
Sen är det nån elak jävel som knycker 200 spänn av kundens 1000 lapp. Tror han heter anders borg.
Så nog finns det kostnader.

Det där stämmer ganska bra, men du glömde en viktig sak:
Ägaren till företaget skall göra vinst på verksamheten(alltså bilmekarna i första hand).

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
SgtCrilly Hemmainstruktör
2 april 2013 · 641 Inlägg

Jobbat som mekaniker i 9 år nu, fullbetald å får ut lite över 20k efter skatt.

Har för mig att jag kostar företaget ca. 540kr i timmen, så det e inte lite kringkostnader utöver lön. Detta är utan lokal, verktyg osv inräknat.

Inga konstigheter med en tusenlapp i timmdebitering då när man börjar lägga på kostnader för lokal, verktyg, administration osv.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
2 april 2013 · 501 Inlägg

Crilly skrev:
Jobbat som mekaniker i 9 år nu, fullbetald å får ut lite över 20k efter skatt.

Har för mig att jag kostar företaget ca. 540kr i timmen, så det e inte lite kringkostnader utöver lön. Detta är utan lokal, verktyg osv inräknat.

Inga konstigheter med en tusenlapp i timmdebitering då när man börjar lägga på kostnader för lokal, verktyg, administration osv.

min första tanke är ju då större lokaler= bättre betalt? ju fler man är i en lokal ju billigare blir ju driften per anställd i stort sett?

aja. om man nu vill ha ett jobb med mer betalt, vad börj man göra då? vill jobba inom personbil...

Stil>Funktion
xXSammy
2 april 2013 · 6 598 Inlägg

P-K skrev:

Crilly skrev:
Jobbat som mekaniker i 9 år nu, fullbetald å får ut lite över 20k efter skatt.

Har för mig att jag kostar företaget ca. 540kr i timmen, så det e inte lite kringkostnader utöver lön. Detta är utan lokal, verktyg osv inräknat.

Inga konstigheter med en tusenlapp i timmdebitering då när man börjar lägga på kostnader för lokal, verktyg, administration osv.

min första tanke är ju då större lokaler= bättre betalt? ju fler man är i en lokal ju billigare blir ju driften per anställd i stort sett?

aja. om man nu vill ha ett jobb med mer betalt, vad börj man göra då? vill jobba inom personbil...

Attityd! Ju mer du kan desto mer vill arbetsgivaren ha dig kvar, att gå på kurser är då bra.

De/Dem
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
2 april 2013 · 501 Inlägg

Malheus skrev:

P-K skrev:

Crilly skrev:
Jobbat som mekaniker i 9 år nu, fullbetald å får ut lite över 20k efter skatt.

Har för mig att jag kostar företaget ca. 540kr i timmen, så det e inte lite kringkostnader utöver lön. Detta är utan lokal, verktyg osv inräknat.

Inga konstigheter med en tusenlapp i timmdebitering då när man börjar lägga på kostnader för lokal, verktyg, administration osv.

min första tanke är ju då större lokaler= bättre betalt? ju fler man är i en lokal ju billigare blir ju driften per anställd i stort sett?

aja. om man nu vill ha ett jobb med mer betalt, vad börj man göra då? vill jobba inom personbil...

Attityd! Ju mer du kan desto mer vill arbetsgivaren ha dig kvar, att gå på kurser är då bra.

haha har B i fordonskunskap (praktiskt) och får ofta ta imot kunder och liknande så ser ju lovande ut så sett smile trivs även otroligt bra när jag är i verkstan smile

kan inte det här med jobb då jag endast sommarjobbat en sommar och då fixade komunen allt. hur fungerar det med övertid och sånt? får man jobba över hur mycket man vill? smile

Stil>Funktion
xXSammy
2 april 2013 · 6 598 Inlägg

P-K skrev:

Malheus skrev:

P-K skrev:
min första tanke är ju då större lokaler= bättre betalt? ju fler man är i en lokal ju billigare blir ju driften per anställd i stort sett?

aja. om man nu vill ha ett jobb med mer betalt, vad börj man göra då? vill jobba inom personbil...

Attityd! Ju mer du kan desto mer vill arbetsgivaren ha dig kvar, att gå på kurser är då bra.

haha har B i fordonskunskap (praktiskt) och får ofta ta imot kunder och liknande så ser ju lovande ut så sett smile trivs även otroligt bra när jag är i verkstan smile

kan inte det här med jobb då jag endast sommarjobbat en sommar och då fixade komunen allt. hur fungerar det med övertid och sånt? får man jobba över hur mycket man vill? smile

Max 200h övertid per år.

De/Dem
KinazzZ
2 april 2013 · 235 Inlägg

Jag tjänar 16.500 före som servicetekniker. Får ut 13.000 ca. 5 års erfarenhet i höst. Men man ska inte räkna med att tjäna massa cash på det. Min lön är enligt metalls krav i förhållande till erfarenhet. Bara läsa avtalet.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Catoxxo
2 april 2013 · 324 Inlägg

KinazzZ skrev:
Jag tjänar 16.500 före som servicetekniker. Får ut 13.000 ca. 5 års erfarenhet i höst. Men man ska inte räkna med att tjäna massa cash på det. Min lön är enligt metalls krav i förhållande till erfarenhet. Bara läsa avtalet.

Det låter ju skitdåligt? hmm

j4nn3
2 april 2013 · 116 Inlägg

21000 grund + ackord (ca +7-9000kr till vid bra månader). Räcker gott och väl än så länge, 22 år. Jobbat 3,5 år snart smile.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
2 april 2013 · 1 201 Inlägg

Egen verkstad, 25000:- månaden timdeb 494:- Men mycket fasta priser. Då väger erfarenheten in hur mycket man drar in.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
KinazzZ
2 april 2013 · 235 Inlägg

Catoxxo skrev:

KinazzZ skrev:
Jag tjänar 16.500 före som servicetekniker. Får ut 13.000 ca. 5 års erfarenhet i höst. Men man ska inte räkna med att tjäna massa cash på det. Min lön är enligt metalls krav i förhållande till erfarenhet. Bara läsa avtalet.

Det låter ju skitdåligt? hmm

Ja de är ju det, men ja ser de positiva att överhuvudtaget ha ett jobb i dagens läge. Spec när det är de enda ja har intresse för. Men de börjar närma sig löneförhöjning nu så vi får la se vad det blir då. En fördel är väl att ja har månadslön så oavsett om ja får sopa golv i ett par veckor så tjänar ja samma :p

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Polara
2 april 2013 · 430 Inlägg

Tycker personligen man tjäna rätt kass som mek...efter skolan sökte jag på en lokal firma som servar vw/audi/skoda där var lönen 11700kr netto/mån, det var ju knappast aktuellt! smile

Blev anställd på en firma i gbg som serva allt men mest subaru 22000 netto/mån något bättre...

Sedan startade jag egen ansluten verkstad då drog man in runt 30000 netto/mån efter alla j...a avgifter å kostnader...men mycke jobb å låååånga dagar!

Jobbar idag som chaufför istället, jobbar lagom mycket, har skapligt med fritid och ligger från 25000 netto och uppåt beroende på övertid... wink

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 april 2013 · 10 427 Inlägg

KinazzZ skrev:
Jag tjänar 16.500 före som servicetekniker. Får ut 13.000 ca. 5 års erfarenhet i höst. Men man ska inte räkna med att tjäna massa cash på det. Min lön är enligt metalls krav i förhållande till erfarenhet. Bara läsa avtalet.

Vilket avtal? Enligt IF Metall Teknikavtalet gäller detta:

Lägsta lön per månad
För arbetstagare som fyllt 18 år är lägsta månadslön 17 517 kr fr.o.m. 1 feb-
ruari 2012. För särskilt kvalifi
cerade arbeten är lägsta månadslön 19 349 kr
fr.o.m. 1 februari 2012

http://www.teknikforetagen.se/Documents … 2_2013.pdf

Svårt att tänka mig att något vettigt avtal har lägstalöner på under 17000.

twin_cam Smålänning
3 april 2013 · 7 877 Inlägg

Plockar sönder bilar.
Har 17900 före, men mycket förmåner som betald mat, fri tillgång till verkstaden och snuskigt bra rabatt på beg. bildelar smile

En sätt att få upp lönenivån är att vara kundvänlig, dom släpper inte gärna en mekaniker som är en kundmagnet, och låg backjobbsfrekvens.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PhiCas
4 april 2013 ·

jobbade som bilmekaniker direkt efter gymnasiet var då 18 år och hade 19850:- före, efter provanställningens slut ökade detta med 500:- + bonus som kan vara hög om man ligger i lite, jobbade på märkesverkstad i Stockholm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang