3631
Sök

Amazon b18 motor tänder ej, hur ska jag fixa problemet.

138 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
ska köpa en amazon imorgon, en fin motor på 2000 mil(b18) men den vill inte tända, bensin kommer det och den går runt men somsagt.. den vill ej tända sad hur ska jag orda dethär på bästa sätt smile
mvh Alex.big_smile
EDIT: den har stått stilla i 4-5 år smile
Senast redigerat av hyperspace (14 december 2010)

Självmord är det enda alternativet.

Forummoderator
26 397 Inlägg
14 december 2010
#2
Lägg gärna till att han inte har startat på 4-5 år, som du skrev i förra tråden..

Provat spruta startgas i insuget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

138 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#3
hahaha justet tack wink
nej har ej det men det är ju något att försöka. men om man siktar på en långvarig lösning så kan man ju bortse från startgas tongue

Självmord är det enda alternativet.

371 Inlägg
14 december 2010
#4
Kolla så du har ström fram till spolen. Samt att du kan plocka isär fördelaren och kolla kontaktytorna och kolla spelet på brytarspetsar.


138 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#5
men hur ser jag om kontaktytorna är hela och så, och spelet på brytarspetsarna

Självmord är det enda alternativet.

Vingåkers Bo
70 Inlägg
14 december 2010
#6
med en bensin som är så gammal, så kan de vara så att den inte vill starta, i med ny bensin istället kolla så brytarna öppnar som dom ska, kolla rotor fördelare, olja och sånt tongue


Smålänning
7 887 Inlägg
14 december 2010
#7
Skruva ur ett stift föst och kolla om det gnistar, gör det det så kolla om stiften blir blöta. Blir dom det, byt bensin. GÅr den itne ändå så bort med luftfiltret. Går den inte då är den komplös.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

138 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#8
bensin ska väll inte kunna "out of date"? motorn är helt ny men jag vet inte hur det är med fördelaren.. ska kolla om det är gnista på dem, det är så att för för 4a år sedan en morgon ville den inte starta, motorn går somsagt runt. så det är inte så att den stått o blivit dålig smile (lite side of fakta). men hur ser jag att kontakterna/spelet är i sin ordning i fördelaren?

Självmord är det enda alternativet.

Likbärgare
375 Inlägg
15 december 2010
#9
Lyft av fördelarlocket och skrapa kolen med kniv, Gör samma med rotorn, Dra ut sladden mellan tändspole och fördelarlock, Slipa kontaktytorna.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2010
#10
hyperspace skrev:
bensin ska väll inte kunna "out of date"?

Jo den blir kass redan efter ett halvår. Just en B18 går faktiskt inte så bra på hästpiss som alla påstår, utan den är känslig för att det är hyfsad bensin i tanken.

Jag borde lägga till att den däremot borde tända, hosta. Det låter som om du inte får gnista.
Senast redigerat av caromania (15 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

138 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#11
caromania skrev:
hyperspace skrev:
bensin ska väll inte kunna "out of date"?

Jo den blir kass redan efter ett halvår. Just en B18 går faktiskt inte så bra på hästpiss som alla påstår, utan den är känslig för att det är hyfsad bensin i tanken.

Jag borde lägga till att den däremot borde tända, hosta. Det låter som om du inte får gnista.

ok tackar smile bra att veta tongue ja den tänder inte, vet inte om man kan direkt höra det men jag tror jag hörde att det kom gnistor från tändstiften då och då.

Självmord är det enda alternativet.

Smålänning
7 887 Inlägg
15 december 2010
#12
Du hör garanterat inte om det komemr gnistor, framförallt inte i en B18 wink

Bara upp med ett stift och håll gängan mot motorn och vri på starten, kommer det gnista är det fel på soppan om det blåser ur tändstiftshålet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

138 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#13
twin_cam skrev:
Du hör garanterat inte om det komemr gnistor, framförallt inte i en B18 wink

Bara upp med ett stift och håll gängan mot motorn och vri på starten, kommer det gnista är det fel på soppan om det blåser ur tändstiftshålet.

ok tackar big_smile jag ska testa att göra det imorgon smile

Självmord är det enda alternativet.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 december 2010
#14
En favorit på amazoner som har stått länge är oxid i förgasaren. Hade tvärstopp i min som stått 10 år, flottörventilen hade fastnat ordentligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

138 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#15
RD_87 skrev:
En favorit på amazoner som har stått länge är oxid i förgasaren. Hade tvärstopp i min som stått 10 år, flottörventilen hade fastnat ordentligt.

ska kolla det med! smile kom gärna med fler förslag! big_smile

Självmord är det enda alternativet.

22 Inlägg
18 december 2010
#16
kolla så du har gnista,
kolla så fördelarlock och tändkablar är hela.
kolla brytarspetsar så dom har ett spel på 0.40-0.45
byt kondensator


612 Inlägg
18 december 2010
#17
RD_87 skrev:
En favorit på amazoner som har stått länge är oxid i förgasaren. Hade tvärstopp i min som stått 10 år, flottörventilen hade fastnat ordentligt.

Avlagringar från bensinen ställer till det också. Jag har behövt använda borrmaskin (!) för att få bort avlagringar som täppte igen kanaler i en förgasare efter några års stillestånd, "mildare våld" räckte helt enkelt inte till.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 december 2010
#18
Lugn nu alla "experter"...
Kolla så det finns spänning till spole och vidare till fördelaren när du vrider på nyckeln.
Lyft på fördelarlocket, vrid på tändningen och rör på brytarspetsen med hjälp av en mejsel. Det är antagligen där probset finns för ingen gnista på brytarna = ingen gnista på stiften. Du SKA INTE fila/putsa på brytarspetsen om du inte har en sk. "brytarfil" Du dödar effektivt brytarspetsarna genom att fila, putsa etc. Kolla så att kontaktytorna är fina och inte svarta/gropiga. Oxid på spetsarna gör att gnistan inte går, spraya 556 och torka/blås med tryckluft. Rätt avstånd 0,40.
Har du fortfarande ingen gnista kolla så inte det inte är kortis mellan brytare-fördelare. Dålig/obefintlig gnista kan även bero på kass kondensator. Checka kolet i fördelarlocket och kontaktyta på rotor men motorn kan gå även om kolet snudd på saknas eller det är mycket oxid så helt så direkt superkänsligt är inte delarna på högspänningsidan.

Dagens soppa blir dålig över en vinter, har du gnista prova med en hutt ny soppa direkt i förgasaren då bör du få livstecken. En B18 går att få start på och hålla igång helt utan förgasare genom att spilla soppan direkt ner i insuget där förgasaren annars sitter. Stift som blir rejält dränkta dör ofta helt eller slutar många gånger att ge korrekt gnista.

Har motorn gått efter den sattes ihop... Fördelaren inne på rätt varv, rätt tändföljd, rätt tändinställning???
Senast redigerat av hotrodder (18 december 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök