Lugn nu alla "experter"...
Kolla så det finns spänning till spole och vidare till fördelaren när du vrider på nyckeln.
Lyft på fördelarlocket, vrid på tändningen och rör på brytarspetsen med hjälp av en mejsel. Det är antagligen där probset finns för ingen gnista på brytarna = ingen gnista på stiften. Du SKA INTE fila/putsa på brytarspetsen om du inte har en sk. "brytarfil" Du dödar effektivt brytarspetsarna genom att fila, putsa etc. Kolla så att kontaktytorna är fina och inte svarta/gropiga. Oxid på spetsarna gör att gnistan inte går, spraya 556 och torka/blås med tryckluft. Rätt avstånd 0,40.
Har du fortfarande ingen gnista kolla så inte det inte är kortis mellan brytare-fördelare. Dålig/obefintlig gnista kan även bero på kass kondensator. Checka kolet i fördelarlocket och kontaktyta på rotor men motorn kan gå även om kolet snudd på saknas eller det är mycket oxid så helt så direkt superkänsligt är inte delarna på högspänningsidan.
Dagens soppa blir dålig över en vinter, har du gnista prova med en hutt ny soppa direkt i förgasaren då bör du få livstecken. En B18 går att få start på och hålla igång helt utan förgasare genom att spilla soppan direkt ner i insuget där förgasaren annars sitter. Stift som blir rejält dränkta dör ofta helt eller slutar många gånger att ge korrekt gnista.
Har motorn gått efter den sattes ihop... Fördelaren inne på rätt varv, rätt tändföljd, rätt tändinställning???
Senast redigerat av hotrodder (18 december 2010)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab