21 december 2010
Trådstartare
Hej,
Hade tänkt att återuppta mina bilköpartankar efter att vardagen ser lite annorlunda ut nu för tiden. Jag är nog inne på en bil som är rätt sportig men som ändå funkar som vardagsbil. Efter att ha kört farsans Audi (quattro) så blev jag lite småkär i fyrhjulsdrift nu på vintern om man jämför med mitt framhjulskrafs jag har i min gamla s40.
Så vad finns det för bilar som är vettiga köp? jag kan inget om bilar själv och lagar inget så jag resonerar som så att det kanske är roligare att ha en driftsäker bil o betala lite lån än att ha bekymmer med den och att den står på verkstaden och kostar pengar, fel eller inte, vad vet jag:)?
Det är också viktigt o veta hur de är i service o reperationer, motstånd mot rost, helst inga modeller som massproducerar måndagsexemplar osv..
Modeller som farit runt i mitt huvud än så länge:
Audi A3 quattro
Audi A4 quattro
Golf(R32?)
Subaru R(07->)
Sabura GT/STI/WRX
/////////////////////////
Bilar som inte har 4x4 men som jag tycker ser fina ut:
Scirocco
Opel Corsa
Nya Polo (10->)
Min budget ligger på allt emellan 50-150 tkr, kanske även en bit till om jag verkligen hittar något jag söker.
Det jag tycker är lite lurigt med Audi är vilken årsmodell, utförande, motoralternativ osv man ska söka efter. Det finns ju allt från 2,0t 2,0 tfsi, 3,2 quattro, 2,0ts osv. Vad skiljer dem emellan? Eller är det bättre att ta en mindre motorstarkt alternativ och chippa? Då är följdfrågan om detta sliter väldigt mycket på motorn och om garantin flyger all världens väg?
Frågan är vad som är mest lämpligt att söka efter och sedan vad för utrustningspaket man bör ha med? Vad jag vet är väl s-line mer utvändigt och proline invändigt? har även sett en del som heter prosport men aldrig förstått vad det innebär.
Jag tycker också det är rätt viktigt att få den lite tuffare fronten med "flärpar" på framskärmen. Är det s-line och årsmodell 07-> framåt som har detta?
Som ni säkert märker känner jag mig lite förvirrad. Sedan är ju frågan om det är något av de andra alternativen som känns relevanta om man ser till pris och prestanda?
Vore tacksam för lite vägledning så man har lite mer referenspunkter att tänka på när man kikar runt på ny bil.
tack på förhand!