Hej!
Befarar att min topp har spruckit alt. blivit skev!
Var ute och körde och helt plötsligt fick motortempen fnatt och steg till röda området och började koka. Kan tilläggas att jag våldskörde inte utan låg på motorväg i ca 100km/h. Antar att det har varit luft i systemet som satte käppar i hjulet.
Iaf, jag körde in på närmaste p-ficka och stängde av bilen, lät den stå i ca 10-15 minuter för att sedan starta och kolla motortempen. Den hade gått ner till blåa området, så jag körde sakta men säkert hem.
Sedan dess är bilen väldigt svårstartad utan att ha haft i motorvärmare eller stått i varmgaraget. Tidigare har den startat utan problem oavsett temperatur.
Den ryker inte blårök eller tjock vitrök, utan normalt för vad en bil gör på vintern.
Det är inget övertryck i kylarslangarna, inget tjockt klet på oljelocket utan en tunn fin hinna av olja.
Oljestickan ser fin ut.
Dock så väller det ut en väldigt brun kletig massa ur avluftningshålet på kylaren, nästan lite som lera.
Vet att detta kan bero på avgaser / olja i vattnet, men kan även bero på att man blandat olika färger på glykolen. Har ingen aning om vilken färg glykolen hade innan jag fyllde på med blå glykol.
Sedan så märkte jag att luftfiltret hade fått lite stänk av olja, så jag lossade burken och luftmassemätaren, och i luftslangen så var det en fin samling olja och is. Vad jag vet så kan detta orsakas av felande vevhusventilation, att den skickar avgaserna åt annat håll för att förbrännas, samt att den kan börja trycka ut oljan genom grenröret alternativt ventilkåpan.
Det är inget övertryck i slangarna, utan dom går att trycka ihop med tumme och pekfinger med lite kraft.
Men iallafall, om jag har haft kopplat i motorvärmaren eller haft bilen i varmgarage så startar den utan som helst problem, den går väldigt jämt och fint på tomgång, är väldigt rapp på gaspådrag och inget missljud från motorn. Dock har den en tendens att gå lite varm när den står stilla + ingen värme i kupén. Men så fort man kommer ut och kör så sjunker tempen och det börjar komma värme i kupén. detta kanske beror på att det fortfarande är luft i kylsystemet, alternativt det bruna kletet i kylsystemet?
Som sagt var, vill inte börja skruva isär skiten och kolla om toppen fått sig en törn innan jag kollat här, ni har säkert många kloka ord att komma med! Känns dock som att motorn bör gå lite knackligt och förlora komp om toppen har spruckigt eller blivit skev.
Kan även tillägga att vattenpumpen är bytt förra sommaren.
Mina teorier är:
Trasig toppackning
Defekt vevhusventilation
Kvarvarande luft i kylsystemet
Termostat (Känns dock lite långsökt då den håller tempen när man är ute och kör)
Befarar att min topp har spruckit alt. blivit skev!
Var ute och körde och helt plötsligt fick motortempen fnatt och steg till röda området och började koka. Kan tilläggas att jag våldskörde inte utan låg på motorväg i ca 100km/h. Antar att det har varit luft i systemet som satte käppar i hjulet.
Iaf, jag körde in på närmaste p-ficka och stängde av bilen, lät den stå i ca 10-15 minuter för att sedan starta och kolla motortempen. Den hade gått ner till blåa området, så jag körde sakta men säkert hem.
Sedan dess är bilen väldigt svårstartad utan att ha haft i motorvärmare eller stått i varmgaraget. Tidigare har den startat utan problem oavsett temperatur.
Den ryker inte blårök eller tjock vitrök, utan normalt för vad en bil gör på vintern.
Det är inget övertryck i kylarslangarna, inget tjockt klet på oljelocket utan en tunn fin hinna av olja.
Oljestickan ser fin ut.
Dock så väller det ut en väldigt brun kletig massa ur avluftningshålet på kylaren, nästan lite som lera.
Vet att detta kan bero på avgaser / olja i vattnet, men kan även bero på att man blandat olika färger på glykolen. Har ingen aning om vilken färg glykolen hade innan jag fyllde på med blå glykol.
Sedan så märkte jag att luftfiltret hade fått lite stänk av olja, så jag lossade burken och luftmassemätaren, och i luftslangen så var det en fin samling olja och is. Vad jag vet så kan detta orsakas av felande vevhusventilation, att den skickar avgaserna åt annat håll för att förbrännas, samt att den kan börja trycka ut oljan genom grenröret alternativt ventilkåpan.
Det är inget övertryck i slangarna, utan dom går att trycka ihop med tumme och pekfinger med lite kraft.
Men iallafall, om jag har haft kopplat i motorvärmaren eller haft bilen i varmgarage så startar den utan som helst problem, den går väldigt jämt och fint på tomgång, är väldigt rapp på gaspådrag och inget missljud från motorn. Dock har den en tendens att gå lite varm när den står stilla + ingen värme i kupén. Men så fort man kommer ut och kör så sjunker tempen och det börjar komma värme i kupén. detta kanske beror på att det fortfarande är luft i kylsystemet, alternativt det bruna kletet i kylsystemet?
Som sagt var, vill inte börja skruva isär skiten och kolla om toppen fått sig en törn innan jag kollat här, ni har säkert många kloka ord att komma med! Känns dock som att motorn bör gå lite knackligt och förlora komp om toppen har spruckigt eller blivit skev.
Kan även tillägga att vattenpumpen är bytt förra sommaren.
Mina teorier är:
Trasig toppackning
Defekt vevhusventilation
Kvarvarande luft i kylsystemet
Termostat (Känns dock lite långsökt då den håller tempen när man är ute och kör)
0
0
0
0