2777
Sök

Bakre stötfångare volvo 940

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Okej. Nu håller jag på att bli tokig.
Har hållit på i sammanlagt 2 timmar ju med att försöka få av bakre stötfångaren från min bil.

Jag har skruvat bort muttrarna.
Jag har till och med en Haynes (stavning) bok framförmig när jag mekar men lik förbannat så vill den sitta kvar.

Går att rucka den ca 5mm fram och bakåt och även upp och ner, men det är det som går.
Sen tar det tvärstopp och nu har jag prövat alla knep jag kan komma på.

Har ändå måttliga kunskaper inom detta område (trodde jag iallafall), men det är antagligen något litet skit som jag glömt.

Lite hjälp vore snällt nu!

536 Inlägg
3 januari 2011
Bara o slita wink Nä men den sitter ju skruvad underifrån bara.. och sedan dom fästena på sidan:)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Lossat muttrarna i bagarerummets sidor?

HAH där var det nog. Det har inte gjort.

Ska ner och pröva sedan.

tackar!

1 168 Inlägg
3 januari 2011
2skruvar (10ans hylsa) på varsin sida under luckorna där du har domkraften original.

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
2skruvar (10ans hylsa) på varsin sida under luckorna där du har domkraften original.

hhhh suckh.....

Har skruvat bort dom 2 skruvarna. (va nog dom svår åtkomligaste skruvarna jag varit med om :S )

Men gav inget resultat. Sitter fortfarande där.
Ser dock ut som om det sitter nått form utav plast-stift-plugg som går genom precis som bulter gjorde.
Får inte bort dom.

trött man börjar bli nu.

1 168 Inlägg
3 januari 2011
ahlen_j skrev:
jimmzzan skrev:

hhhh suckh.....

Har skruvat bort dom 2 skruvarna. (va nog dom svår åtkomligaste skruvarna jag varit med om :S )

Ser dock ut som om det sitter nått form utav plast-stift-plugg som går genom precis som bulter gjorde.
Får inte bort dom.

trött man börjar bli nu.

haha svåråtkomliga? nejnej du får ju dra bort klädsen bara. smile sitter med ett klips du trycker ner i mitten bara  sen dra.

har du lossat följande: fyra (4) muttrar till balken. 2 skruvar på högersidan och 2 skruvar på vänstersidan.

isåfall, utanför bilen, ta tag i kofångaren mot hjulet, kanten på koofångaren längst i hörnerna. dra ut den bara hårt o bestämt. samma sak på andra sidan.

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
ahlen_j skrev:
jimmzzan skrev:

hhhh suckh.....

Får inte bort dom.

trött man börjar bli nu.

haha svåråtkomliga? nejnej du får ju dra bort klädsen bara. smile sitter med ett klips du trycker ner i mitten bara  sen dra.

har du lossat följande: fyra (4) muttrar till balken. 2 skruvar på högersidan och 2 skruvar på vänstersidan.

isåfall, utanför bilen, ta tag i kofångaren mot hjulet, kanten på koofångaren längst i hörnerna. dra ut den bara hårt o bestämt. samma sak på andra sidan.

Jo jag har skruvat bort sammanlagt 4 muttrar från dom 2 som går rakt ut från balken så att säga. sen har jag skruvat ut dom 2 bultarna från var sin sida (inne i bagaget som du pratade om)

Men dom där "clipsen" du pratar om nu är det till klädseln eller är det dom jag menade. Dom som sitter ovanför bulten (inne i bakluckan alltså) ?

Sorry om jag verkar slow big_smile

1 168 Inlägg
3 januari 2011
ahlen_j skrev:
jimmzzan skrev:
ahlen_j skrev:

hhhh suckh.....

Får inte bort dom.

trött man börjar bli nu.

Jo jag har skruvat bort sammanlagt 4 muttrar från dom 2 som går rakt ut från balken så att säga. sen har jag skruvat ut dom 2 bultarna från var sin sida (inne i bagaget som du pratade om)

Men dom där "clipsen" du pratar om nu är det till klädseln eller är det dom jag menade. Dom som sitter ovanför bulten (inne i bakluckan alltså) ?

Sorry om jag verkar slow big_smile

till klädseln som gör det enklare att skruva. smile

Det du snackar om, en sak så jag är 100 på att du har skruvat på rätt saker. den "piggen" "clipset" allt vad det heter som sitter ovanför bulten. den ska sitta imellan dom två skruvarna.
är vi på rätt plats?

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare

Det du snackar om, en sak så jag är 100 på att du har skruvat på rätt saker. den "piggen" "clipset" allt vad det heter som sitter ovanför bulten. den ska sitta imellan dom två skruvarna.
är vi på rätt plats?

Det är alltså 2 bultar på varje sida inne i bagaget. Sammanlagt 4 bultar i bagaget.

Hmm om så är fallet så verkar det mysko då jag inte kände av mer än en bullt på vardera sida.

Suckh, får väll gå ner till garaget och kika efter big_smile

1 738 Inlägg
3 januari 2011
det sitter en plast glid skena på sidorna som är rätt jävliga också

1 168 Inlägg
3 januari 2011
ahlen_j skrev:

är vi på rätt plats?

Det är alltså 2 bultar på varje sida inne i bagaget. Sammanlagt 4 bultar i bagaget.

Hmm om så är fallet så verkar det mysko då jag inte kände av mer än en bullt på vardera sida.

sitter en ovanför piggen, och en nedanför piggen. ta bort klipshelvetet till inredningen det är jävligt mycke ljus du förlorar på den skiten. smile

nej det är inga skenor

1 168 Inlägg
3 januari 2011
öh!!!
kolla min bild http://www.garaget.org/?car=202653&image=2163711

där ser du 3hål på rak, eller lodrätt asså. ett hål och mellanrum och sen två hål med mindre mellanrum imellan varandra. där har du två skruvar och piggen i mitten smile

1 738 Inlägg
3 januari 2011
jimmzzan skrev:
ahlen_j skrev:

är vi på rätt plats?

sitter en ovanför piggen, och en nedanför piggen. ta bort klipshelvetet till inredningen det är jävligt mycke ljus du förlorar på den skiten. smile

nej det är inga skenor

Sitter plastskenor på sidan av karossen!

1 168 Inlägg
3 januari 2011
940RDALLE skrev:
jimmzzan skrev:
ahlen_j skrev:

nej det är inga skenor

nej

1 738 Inlägg
3 januari 2011
jimmzzan skrev:
940RDALLE skrev:
jimmzzan skrev:

nej det är inga skenor

nej

Du kan få bildbevis om du vill wink Om du nu säger att det INTE finns kan du då sägga vad sidorna håller sig uppe av? dom borde ju hänga i backen

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
jimmzzan skrev:
940RDALLE skrev:
jimmzzan skrev:

nej det är inga skenor

nej

Tack så jätte mycket för din hjälp och ditt tålamod Jimmzzan.

Var som jag va för slarvig och inte tittade efter ordentligt utan ville bara få klart det på 2 sekunder.
Resulterade istället i timmars jobb.

Men nu är den lös.

2 muttrar på vardera sida + piggen var det som höll den uppe på min bil.

Tack ännu en gång.

1 168 Inlägg
3 januari 2011
940RDALLE skrev:
jimmzzan skrev:
940RDALLE skrev:

nej

Du kan få bildbevis om du vill wink Om du nu säger att det INTE finns kan du då sägga vad sidorna håller sig uppe av? dom borde ju hänga i backen

lungt, har redan bildbevis och ögonbevis då ja monterade en senast IDAG vid 15,00 tiden idag smile

sitter fortfarande med två svarta skruvar på vareda sida med 10ans storlek.

skicka ditt bildbevis. kan va skoj vad du har för påhitt på din bil. är nämligen enbart fram det sitter med skenor. big_smile

Gött att du fick loss den!
det är lungt kul att man kunde hjälpa till. vad ska du göra med kofångaren förresten? smile
Senast redigerat av jimmzzan (3 januari 2011)

1 738 Inlägg
3 januari 2011
jimmzzan skrev:
940RDALLE skrev:
jimmzzan skrev:

nej

lungt, har redan bildbevis och ögonbevis då ja monterade en senast IDAG vid 15,00 tiden idag smile

sitter fortfarande med två svarta skruvar på vareda sida med 10ans storlek.

skicka ditt bildbevis. kan va skoj vad du har för påhitt på din bil. är nämligen enbart fram det sitter med skenor. big_smile

det är lungt kul att man kunde hjälpa till. vad ska du göra med kofångaren förresten? smile

Det är inte nödändigt att ta bort dom skruvarna i bagageutrymet, bara dom som håller själva stötbalken 2st muttrar
Har monterat bort några stötar i mina dagar med o jag har bara dragit bak stöten så glider dom ur skenan wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99779/1035895_h29f72.jpg

76 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare

För ca 1.5 år sedan precis mellan vinter och våren så släppte bilen och jag dansade in i ett räcke så den fick sig en liten smäll.

Men TYVÄRR så blir man ju fan egen blind. Har tänkt hur länge som hälst att jag ska skaffa mig en ny. (den fick sig en liten spricka nämnligen, inte stor men så pass att jag ska irritera mig på den varje dag xD  )

Så nu är det ändå massa annat som ska fixas.

Den ska snyggas till lite i lacken, motorn ska få sig lite extra energi utöver det den har redan.

Sök