E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

gtjim
24 december 2011 · 692 Inlägg

twin_cam skrev:

FL3JM skrev:

gtjim skrev:
Hej ni kommer subaru legacy rs turbo 1992 ej20g sitter det i subarun dock med 1bar i ladd
och mazda 626 1999 kunna köra på det nya bränslet utan motorskador

Va?

Ja det kan du göra i dom.

Men i en trimmad bil med 1 bar i ladd skulle jag inte köra lågoktanigt oavsett.

Okej ja har alltid kört på 98 innan men de finns ju många som komverterar till e85men vet ej vilket som e bäst

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
twin_cam Smålänning
24 december 2011 · 7 877 Inlägg

gtjim skrev:

twin_cam skrev:

FL3JM skrev:

Va?

Ja det kan du göra i dom.

Men i en trimmad bil med 1 bar i ladd skulle jag inte köra lågoktanigt oavsett.

Okej ja har alltid kört på 98 innan men de finns ju många som komverterar till e85men vet ej vilket som e bäst

Bäst du kör på 98 så länge det finns.

E10 och E85 är två olika saker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Presidento Of World
24 december 2011 · 3 336 Inlägg

Har testat E10 av rent utsagt misstag, detta hände i Frankrike omärkt pump stod bara "Benzin" varken E10 eller 95 eller annat sket, slutade med att bilen tappade kvart, och då menar jag tappade kraft orkade inte mer än ca 100km/h blev trött färddatorn fick ryck, visade nästan 2 liter milen istället för "0.59" det hela slutade med att vi leta upp en Mercedes verkstad fick tanken tömt och byte av bränslefilter kalaset gick på ca 450Euro , till saken, tanka 100 oktan och därefter gick bilen kanon! kunde toppa 220 GPS fart, ska E10 vara så bra? så bilar går sönder? aldrig E10 för min del! orkar inte diskutera men om någon har bra svar till varför det blev så jävla stor förändring skriv gärna det! peace

Mercedes E200 Kompressor

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
twin_cam Smålänning
24 december 2011 · 7 877 Inlägg

Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pim_Pim
24 december 2011 ·

Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Busgrabb Rejsa ?
24 december 2011 · 2 959 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Jag tror detsamma...

Autotech
BMW 335D (2008)
twin_cam Smålänning
24 december 2011 · 7 877 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Är övertygad att som inte byter klisterlappar, eftersom ändå ingen märker nån skillnad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Waahlvik
25 december 2011 · 508 Inlägg

twin_cam skrev:

Pim_Pim skrev:
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Är övertygad att som inte byter klisterlappar, eftersom ändå ingen märker nån skillnad.

så du tror e10 finns i pumparna nu? kör ju diesel mersa nu så jag bryr mig inte men bryr mig mer om skotern. nog för att jag tror den 2-taktaren går på e10 men vill ju va säker

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
twin_cam Smålänning
25 december 2011 · 7 877 Inlägg

Waahlvik skrev:

twin_cam skrev:

Pim_Pim skrev:
Ska det inte ersättas överallt ?

Har inte sett nån E10 nånstans än, och 95 finns fortfarande.

Är övertygad att som inte byter klisterlappar, eftersom ändå ingen märker nån skillnad.

så du tror e10 finns i pumparna nu? kör ju diesel mersa nu så jag bryr mig inte men bryr mig mer om skotern. nog för att jag tror den 2-taktaren går på e10 men vill ju va säker

Nej jag vet inte faktiskt.

Om det är så märker iaf jag ingen skillnad.

Är det inte så behöver man ju inte tänka på det.

Bägge mina motorsågar går på det mesta, den ena är 4-5 hk på 38cc och den har fungerat i 30 år... Så tror nog din skoter klarar E10 om du kör en bra olja (Rättare sagt, en olja som blandar sig bra)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Presidento Of World
25 december 2011 · 3 336 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
gamlingen
25 december 2011 · 5 198 Inlägg

vad skiljer igentligen 95oktan mot E 10, är det 5 % mer etanol i E10 ?

Sarge
25 december 2011 · 2 337 Inlägg

gamlingen skrev:
vad skiljer igentligen 95oktan mot E 10, är det 5 % mer etanol i E10 ?

100% mer, 10% etanol istället för 5% etanol. Nu var det förmodligen det du menade, men det är 5 procentenheter. Om det bara är 5% mer så blir det tekniskt sett bara 5,25% etanol smile

gamlingen
25 december 2011 · 5 198 Inlägg

Sarge skrev:

gamlingen skrev:
vad skiljer igentligen 95oktan mot E 10, är det 5 % mer etanol i E10 ?

100% mer, 10% etanol istället för 5% etanol. Nu var det förmodligen det du menade, men det är 5 procentenheter. Om det bara är 5% mer så blir det tekniskt sett bara 5,25% etanol smile

Jo, ,självklart...

Brådhis * Voff voff *
25 december 2011 · 10 336 Inlägg

Jag tankade E10 i min förra bil (V70 2.4 -00) och det som hände var... Absolut ingenting! Ingen märkbar skillnad i förbrukning, inga haverier, ingenting...

Tänkte bara säga det...

//Brådhis

EDIT: Jag tankade dock i Finland. Har inte heller sett E10 här i Sverige ännu.

Senast redigerat av Brådhis (25 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2011 · 7 255 Inlägg

har inte sett e10 ännu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
twin_cam Smålänning
25 december 2011 · 7 877 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Betyder det att en skapligt modern tysk bil har sämre motorstyrsystem än en 20 år gammal valfri annan bil?

Jag tankade halvtank etanol i min gamla Saab 900 -90 och den gick likadant ändå, men det är klart, modern motorstyrning roll

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 december 2011 · 1 948 Inlägg

kan säga som jag sagt tidigare i tråden...att min gamla a traktor gick på 50% e85 med endast att man drog ur choken lite så den fick lite mer soppa. inga som helst problem med det den tiden jag hade den.

Vet även folk som tankade 30-40% i sin omega Mv6 när e85 var i ropet och den bilen hade dem i många år innan den såldes, och inga problem med den heller.

Senast redigerat av AcesHigh666 (25 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Presidento Of World
25 december 2011 · 3 336 Inlägg

twin_cam skrev:

opel_vectra_gts skrev:

twin_cam skrev:
Tror att du råkade tanka E85 eller liknande. Så står skillnad blir det inte med E10. Om inte bilen/motorn/styrsystemet är grymt jäkla felkonstruerade...

Nope, åkte tillbaka till stället och frågade vad i hela friden jag tankade och fick svaret "E10" och dom tyckte inte speciellt mycket om den heller.. blev smått arg och sa att de kanske skulle märka pumparna istället för att skriva "benzin"

Betyder det att en skapligt modern tysk bil har sämre motorstyrsystem än en 20 år gammal valfri annan bil?

Jag tankade halvtank etanol i min gamla Saab 900 -90 och den gick likadant ändå, men det är klart, modern motorstyrning roll

vad vet jag? verkar vara något åt det hållet.. då bl.a så hade Aftonbladet någon "nyhet" om att tyska bilar inte gick på E10 många hade fått motorras? är det sant? det vet jag inte läste bara

ang att min bil blev sådär smått konstig har jag inget bra svar på till varför då ni "påstår" att det inte ska vara några problem att tanka E10 .. har även varit inne hos Mercedes här och dom sa att det kan mycket väl vara så att bilen inte vill "ändra" sig till det nya bränslet, han rekommenderade att jag skulle tanka 98,Mercedes ska gå på det sa han!jag har iofs alltid tanka 98 i mina bilar efter att jag sa det så sa han "men vissa bilar har svårt att anpassa sig till nytt bränsle" sen mer babbla han inte han hade jobb!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 december 2011 · 1 948 Inlägg

Kan tänka mig att vissa styrsystem inte klarar av det, men detta borde kunna fixas med en enkel "chipning" där man ändrar parametrarna så den går på det nya bränslet.

Jag tror att detta är igentligen det största och i stort sett enda problemet med etanol. För INGEN har kunnat visa mig när jag frågat efter det, motorer som frätts sönder eller ens gummislangar med bevis att det är till 100% etanolens fel.

Och då snackar vi e85 och inte e10 där mängden är betydligt mindre smile

EDIT: Tänker tillägga att de ställen jag läst om etanolkonvertering av en vanling bensinbil så står det endast att gummislangar "kan frätas sönder". Just den där med "kan frätas sönder" tolkar jag tills motsatsen är bevisad med riktiga bevis, som att. "har du en gammal skitbil med torra gummislangar som behöver bytas men inte läcker än, så byt de, när du konverterar annars börjar dem läcka".

Jag tolkar inte det som att "köp nya slangar o dem fräts bort fort som fan och din motor kommer smälta för du kör på etanol". Vilket verkar vara den generella uppfattningen folk har...

Senast redigerat av AcesHigh666 (25 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
twin_cam Smålänning
25 december 2011 · 7 877 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Kan tänka mig att vissa styrsystem inte klarar av det, men detta borde kunna fixas med en enkel "chipning" där man ändrar parametrarna så den går på det nya bränslet.

Jag tror att detta är igentligen det största och i stort sett enda problemet med etanol. För INGEN har kunnat visa mig när jag frågat efter det, motorer som frätts sönder eller ens gummislangar med bevis att det är till 100% etanolens fel.

Och då snackar vi e85 och inte e10 där mängden är betydligt mindre smile

EDIT: Tänker tillägga att de ställen jag läst om etanolkonvertering av en vanling bensinbil så står det endast att gummislangar "kan frätas sönder". Just den där med "kan frätas sönder" tolkar jag tills motsatsen är bevisad med riktiga bevis, som att. "har du en gammal skitbil med torra gummislangar som behöver bytas men inte läcker än, så byt de, när du konverterar annars börjar dem läcka".

Jag tolkar inte det som att "köp nya slangar o dem fräts bort fort som fan och din motor kommer smälta för du kör på etanol". Vilket verkar vara den generella uppfattningen folk har...

Ja, K-jetronic som är mekaniskt utan databox, och D-jetronic som är analog elektrisk insprutning klarar inte att anpassa sig.

Men allt nyare än LH 2.4 och som har knacksensor SKA gå att köra på allt över 91 oktan. Annars är något galet med konstruktionen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang