3123
Sök

Vad är de för böter på att köra obesiktad bil?

7 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Har sökt runt här på forumet men inte riktigt hittat nått svar.
jag undrar alltså vad de är för böter om jag kör med en obesiktad bil, den är försäkrad och skattad.
Försäkring och skatt är det det viktigaste har jag hört.
Saken är den att de gäller min andra bil som körs nån kilometer om dagen, och den går inte igenom en besiktning och vill inte laga upp den då de är en bil i 3000kr klassen....

/Abel

287 Inlägg
8 mars 2011
Om du bara åker nån kilometer,varför använder du bil?

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2011
Obesiktad = körförbud.

Körförbud = 1500 i böter om det inte är höjt.

Polisen har även rätt att beslagta dina regplåtar och tvinga dig att bärga bilen från platsen. Du kan ju köra på fulingen att du precis är på väg till besiktningsstationen, men det funkar bara en gång.

2 924 Inlägg
8 mars 2011
Andromeda skrev:
Obesiktad = körförbud.

Polisen har även rätt att beslagta dina regplåtar och tvinga dig att bärga bilen från platsen. Du kan ju köra på fulingen att du precis är på väg till besiktningsstationen, men det funkar bara en gång.

Om det ens fungerar en gång nuförtiden känns inte rimligt eftersom Polisen får upp den infon på några sekunder i datorn från Transporstyrelsen och en besiktning registreras online direkt när den skett.
Innan den tekniken fanns på samma sätt, så borde rimligtvis Polisen begära se besiktningsprotokollet..? roll

Sen försäkringen känns ju inte spela någon roll eftersom en trafikförsäkringen gäller väl inte på bilar belagda med körförbud, så i praktiken är bilen även oförsäkrad om den framförs i trafik?

Men att låta bli att förse staten med skattepengar vore bland det värsta, VE och FASA! wink

~ Life is short, have FUN! ~

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 mars 2011
peegee skrev:
Andromeda skrev:
Obesiktad = körförbud.

Om det ens fungerar en gång nuförtiden känns inte rimligt eftersom Polisen får upp den infon på några sekunder i datorn från Transporstyrelsen och en besiktning registreras online direkt när den skett.
Innan den tekniken fanns på samma sätt, så borde rimligtvis Polisen begära se besiktningsprotokollet..? roll

Sen försäkringen känns ju inte spela någon roll eftersom en trafikförsäkringen gäller väl inte på bilar belagda med körförbud, så i praktiken är bilen även oförsäkrad om den framförs i trafik?

Men att låta bli att förse staten med skattepengar vore bland det värsta, VE och FASA! wink

Nu hänger jag inte med riktigt. Du får köra med en obesiktad bil närmsta vägen till besiktningsstationen. Ett protokoll har du ju inte fått än eftersom du är på väg till besiktningen, men du kanske menar bekräftelse på bokningen? Jag visste inte att man från polisbilen kan se om en bil har bokad besiktningstid och tid och plats för detta. Att bilen är obesiktad och därmed har körförbud kan de dock se, liksom alla andra med en dator.

Försäkringen vet jag ej om det blir nedsättning eller om den förfaller totalt i och med körförbud.

Handledare
1 481 Inlägg
8 mars 2011
Andromeda skrev:
Obesiktad = körförbud.

Nä. Dom tar bara regplåtarna om bilen är oskattad. Har man skattat och försäkrat så blir det böter.
Och trafikförsäkringen gäller alltid. Även en obesiktad bil.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
8 mars 2011
Jag hade en oskattad bil och blev stannad, fick 1000:- böter, och schysst som polisen var mitt i natten(på väg till mitt jobb vid 01-tiden) så sa han att jag skulle ställa bilen på jobbet tills den var skattad, då jag ej visste att den var oskattad. Fick behålla regplåtar och körkort osv. Bilen var besiktad och försäkrad dock. Läser från böteslappen;

"Fordonet brukat utan att skatten varit betald"
"Föreläggs/Ordningsbot; 1000 kr"

"When innovation meets passion!"

2 924 Inlägg
8 mars 2011
Andromeda skrev:
peegee skrev:
Andromeda skrev:
Obesiktad = körförbud.

Nu hänger jag inte med riktigt. Du får köra med en obesiktad bil närmsta vägen till besiktningsstationen. Ett protokoll har du ju inte fått än eftersom du är på väg till besiktningen, men du kanske menar bekräftelse på bokningen? Jag visste inte att man från polisbilen kan se om en bil har bokad besiktningstid och tid och plats för detta. Att bilen är obesiktad och därmed har körförbud kan de dock se, liksom alla andra med en dator.

Försäkringen vet jag ej om det blir nedsättning eller om den förfaller totalt i och med körförbud.

Ursäkta mig, jag läste för snabbt... hmm
Jag läste denna fuling som att det stod: "på väg från..." istället för: "på väg till..." roll
Andromeda skrev:
Du kan ju köra på fulingen att du precis är på väg till besiktningsstationen, men det funkar bara en gång.

~ Life is short, have FUN! ~

287 Inlägg
8 mars 2011
Felplacerad skrev:
Aero_9-3 skrev:
Om du bara åker nån kilometer,varför använder du bil?

haha klockren.

Det är ju sant;)99%av alla gånger jag blir stoppad är när jag åker till jobbet,nästan;)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 mars 2011
Annars kan man ju köpa det billigaste nybesiktade vraket blocket har att erbjuda? Det brukar ju gå att få nån nybesiktad skitbil för 3-5k?
http://www.polisen.se/Global/www%20och% … ersion.pdf innehåller en jävla massa bra grejor.
Dessutom kan man ju få böter för eventuella fel på bilen. Om bilen skulle ha kuggat besiktning på tex avgassystemet så kan du ju få böter för både obesiktad & kasst avgas.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Tackar för alla svar. ja anledningen till att jag åker bil bara nån kilomener är att jag lämnar/hämtar barn på dagis och tar ju sån tid om man ska gå varje dag. Dock skulle jag ju aldrig köra med bilen om det vore nått allvarligt fel på den med barn i. Felet nu är trasigt avgassystem och snart växellåds haveri.

MVH Abel

Sök