Manlarsen skrev:
Har bilen på blocket sedan igår (2-mars 2012) Fick samma förfrågan idag från samma email --->>>> "marvin.alex101@gmail.com"
.
han skriver såhär:
I'm quite satisfied with the condition and price. I need to let you know that the shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up.
So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a PayPal account for the payment and if NO i will like you to kindly log on to
www.paypal.com and create an account, If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a PayPal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company as soon as the Payment is completed.
I can't wait to hear from you..
Thanks and Best Regards.
Någon annan som fått liknande sista dagarna?
Nej, dom är inte intresserade av din bil överhuvudtaget. Jag har en gitarr för 4000 på Blocket och får samma mail.
Själva bluffen ligger i "fraktkostnaden".
1. Du får betalt för varan och frakten via en falsk PayPal-sida. Pengar som inte existerar.
2. De vill använda sig av ett specifikt fraktbolag de vill att du ska sätta in fraktkostnaden på. De pengarna går till deras konton.
3. Du får alltså varans pris + fraktkostnad i falska pengar, och betalar fraktkostnaden till "fraktbolaget" (bedragarens konto) med ärligt förtjänta och existerande pengar från ditt konto.
4. Efter några dagar/veckor kommer PayPal/banken på att pengarna du fått från bedragaren inte existerar i verkligheten.
Varan/ bilen skiter de fullständigt i. Fraktbolaget existerar ju inte i verkligheten, så kör du ned den till hamnen finns det ingen båt som väntar. "Fraktbolagens" hemsidor är ju riktigt löjligt dåligt gjorda. Dessutom räcker det med en Google-sökning på "fraktbolagets" namn för att den mest blåögda ska förstå vad det handlar om.
Säg att du skickar mailet till alla som säljer en vara för mer än säg 3000 kr på Blocket och Blockets motsvarigheter utomlands och att en av 1000 går på det. Ponera sedan att du tjänar 1000- 10 000 kr på varje stackare som betalar in fraktkostnaden. Med tanke på hur enormt många annonser de svarar på blir det en rätt bra månadslön om du lägger ned 8 timmar på det varje dag.
De två-tre första mailen är samma till alla annonser de svarar på, därför benämns varan "item", de bryr sig inte ens om vad det är för något. Om någon sedan fastnar tillräckligt på kroken för att svara på de första mailen tar de sig tid att svara manuellt.
Jag sålde en bil för över ett år sedan, och fick först ett SMS med en mailadress. Jag blev nyfiken och svarade, och fick samma mail som ditt första, och sedan exakt samma mail som ditt andra när jag svarade på det. Då skrev jag att jag visste precis vad det var frågan om, och svaren upphörde, så det mailet måste någon ha läst.
Att de på senare tid har gått över till även annonser på musikutrustning (står mycket om det på gitarrforum nu också, var och varannan annons drabbas) kan ju betyda att det börjar bli svårare att lyckas med det på bilannonser när fler börjar känna till bedrägeriet, eller att det går så jäkla bra för dom att de bestämt sig för att expandera.
Kanske vore det ett sätt för Reinfeldt att öka sysselsättningen i Sverige, egentligen ingen skillnad på att sno pengarna på det här sättet och att döpa om skatter till avgifter och ständigt höja dom