3632
Sök

Stereo, passar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2011
Då är det ännu sämre, då ska man verkligen ha en uträknad låda! Vilken diameter och längd är det på porten då?

DEt du gör när du kopplar på remotekabeln är att antingen så skalar du avv lite isolering på kabeln i bilen samt på änden av "remotekabeln" och virar ihop, sen på med lödtenn. Eller så kör du med "strömtjuvar" dom kläms på plats. Du behöver alltså inte hålla på med ISO kontakterna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Den är uträknad för ett par JBL. Fanns ingen rekomendation till de basarna jag satte in nu heller. Men den är klar osv så gjort är gjort. Jadu... lite mindre än 4 tums rör borde det bli. Gjorde egen port, som en kanal.

Okej löda där okej... Strömtjuvar vad menar du med det?
Senast redigerat av Fismumriken (22 april 2011)

21 761 Inlägg
22 april 2011
Fismumriken skrev:
Den är uträknad för ett par JBL. Fanns ingen rekomendation till de basarna jag satte in nu heller. Men den är klar osv så gjort är gjort. Jadu... lite mindre än 4 tums rör borde det bli. Gjorde egen port, som en kanal.

Är det Rockford Fosgate P2D212, som du länkade till i inlägg #34?
Vilka innermått (höjd, bredd, längd) är det på din egengjorda "kanal"?
Har du byggt lådan på 49,95 liter i innervolym när den är tom?

Att bara smälla ihop en kanal på måfå är inte säkert att det blir rätt, det behövs lite mer noggrannhet. smile

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Kanalen räknade inte jag ut faktiskt... men den är 2,4 cm bred ungefär. Och volymen räknades ut när lådan var helt tom. Skulle man nog inte gjort, men en kompis som sa att det var så enkelt så. Men gjort är gjort så den kan jag inte ändra, då får den nog inte ens plats i bilen.

Hur mycket kabel ska man lägga i bagageutrymmet tro? Vart monterar ni steget? På baslådan?

21 761 Inlägg
22 april 2011
Fismumriken skrev:
Kanalen räknade inte jag ut faktiskt... men den är 2,4 cm bred ungefär. Och volymen räknades ut när lådan var helt tom. Skulle man nog inte gjort, men en kompis som sa att det var så enkelt så. Men gjort är gjort så den kan jag inte ändra, då får den nog inte ens plats i bilen.

Eftersom du skriver att den nog inte får plats i bilen, tänker du bygga en ny då?

Om du tänker använda nuvarande låda så vill jag gärna veta svaret på de två första frågorna jag skrev i förra inlägget. Tänker du bygga ny låda så får du gärna svara på första frågan (då kan folk ge förslag på ny låda), eller så frågar du efter lådförslag på det ställe där du köpte basen. smile

Fismumriken skrev:
Hur mycket kabel ska man lägga i bagageutrymmet tro?

Vad menar du, vilken kabel?

Fismumriken skrev:
Vart monterar ni steget? På baslådan?

Om lådan är stabilt byggd så fungerar det att montera steget på lådan, är du osäker så monterar du steget på en träplatta som sitter tex på golvet eller ryggstödet.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2011
Fismumriken skrev:
Okej löda där okej... Strömtjuvar vad menar du med det?

Strömtjuvar, går även under namnet skarvklämmor hos Biltema t.ex.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Ingen ny låda ska byggas. Den jag har passar perfekt i bagageutrymmet och är måttbestämd för ett par andra basar. Egentligen för liten antagligen men skitsam. Jag menar alla kablar som ska till steget, kan väl vara bra att ha lite kabel att gå på? Strömtjuvar, tappar man ström därav namnet eller?

Den blåa kabeln från iso adapter heter antenna så nu undrar jag violken remoten är...

21 761 Inlägg
22 april 2011
Jag missförstod tydligen angående din låda. Om det nu är Rockford Fosgate P2D212 som du har köpt så borde den fungera i nuvarande låda ur lådvolymsynpunkt, frågan är dock fortfarande vilka innermått porten har för att se vilken avstämning det har blivit. Det räcker inte att bara skriva bredden, även höjden och längden behövs. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2011)

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Den är 2,4 bred, och slutar 2,4 cm från innerväggen. Så det blir som en kanal.

Är nog inte speciellt rätt egentligen, men kan det vara så sjukt noga? För jag har sett att flera olika köpelådor har olika volymer men ändå 4" rör yikes

21 761 Inlägg
22 april 2011
Det är förhållandet mellan rörets area och rörets längd och lådvolym som avgör vilken avstämning det blir, man kan alltså få till samma avstämning med 4" port fastän lådvolymerna är olika. smile

Nu vet jag att din port slutar 2,4 cm från innerväggen, men eftersom jag inte vet några innermått på lådan så har jag egentligen inte fått reda på något än. Jag behöver veta dessa saker:

# Portlängd
# Portens innerhöjd

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Portens innerhöjd är 30xm tror jag. och porten sitter 2,4 cm från mittvägg och slutar 2,4 från innervägg

21 761 Inlägg
22 april 2011
Okej, det var innerhöjden, men jag vet ju inte lådans innermått och därför kan jag heller inte veta hur lång porten är när den slutar 2,4 cm från bakre väggen. smile

Hur lång är porten?

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
den blir då hm... bra fråga... men typ 34 kanske... kan mäta mer sen-... men blå kabel står de antenna på. vad ska ja göra?

21 761 Inlägg
22 april 2011
Blå kabel med vit rand brukar som sagt vara remote, men ibland kan det även vara blå kabel. Det är möjligt att den blå kabeln med namnet "antenna" är remotekabeln, det kan du mäta dig fram med en multineter i så fall.

Sätt mätarens minusmätpinne på stereons jordkabel och plusmätpinnen på den blå kabeln, slå sedan på stereon och se ifall det visar runt 12 V (kan också vara tex 11,5 V). Visar mätaren omkring 12 V så ställer du stereon i CD-läge, kolla om spänningen i blå kabeln fortfarande visar runt 12 V. Är det på det viset så fungerar den blå kabeln som remote och kan användas till steget.

Att det kallas för strömtjuv beror på att man klämmer fast och "tjuvlånar" lite ström från en annan kabel, dock är en sån klämma inte avsedd för någon stor ström. Det är även risk för glappkontakt med såna klämmor eftersom de har väldigt liten kontaktyta, kan vara bra att veta.

Du kan ju ta till åtminstone en halvmeter extra på kablarna när du drar in dem i bagaget, då bör du vara på den säkra sidan. smile

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Okej tack för tipset:) tror det stog 12V på sladden men får väl mäta mig fram om jag hittar prylar:P

Om den ändrar sig när man ställer den i CDläge så är det alltså en annan kavel? Så inte lägena går på samma volt?

21 761 Inlägg
22 april 2011
Fismumriken skrev:
Om den ändrar sig när man ställer den i CDläge så är det alltså en annan kavel? Så inte lägena går på samma volt?

Ja, det kan nämligen hända att den bara skickar ut 12 V när stereon står i radioläge och detta beror på att kabeln är gjord för en elantenn. Elantenner skickar ju upp antennsprötet när radion slås på, sedan ska sprötet ner igen.

Det är därför en kabel gjord till elantenn bara skickar ut 12 V när stereon står i radioläge. Använder man en sån kabel till slutsteget så funkar det när radion är aktiverad, men när man stoppar in en CD så slås steget av pga av att stereon slutar skicka ut 12 V i kabeln. smile

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Okej nu är jag med:) jag har ju förmodligen elektrisk antenn så... Finns det någon annan kabel jag kan koppla upp mig på annars?

21 761 Inlägg
22 april 2011
Finns det absolut ingen kabel från stereon som funkar till remotekabel, då går det ju att tex koppla från ett ställe som ger spänning när tändningen är påslagen (typ baklyse eller så). Med en sån koppling så slås alltså steget alltid på när man vrider på tändningen, oavsett om stereon är påslagen eller inte. En del kopplar på det viset när de inte får stereons remote att fungera.

Jag tycker dock att man bör försöka få den ordinarie remotekabeln från stereon att fungera först och främst, sedan ta till andra kopplingssätt om det ändå inte vill funka. Kolla upp den där blå kabeln till att börja med. smile

535 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Okej tack för hjälpen:) men är det vanligt att det är antenna som är remote? För har bara en blå kabel, och den heter antenna. Var det Iso kontakten jag skulle kolla på förresten? Kollat på alla iofs...

21 761 Inlägg
22 april 2011
Jag vet inte hur vanligt det är att det ståt "antenna" på den kabel som är till remote.

Gjorde nyss en liten snabbkoll i PDF-manualen till två stereoapparater från Alpine och det visade att ena stereon endast hade blå/vit kabel och den var avsedd både till elantenn och remote, andra stereon hade blå kabel till elantenn och blå/vit kabel till remote. Kan variera en del alltså. smile

Det intressanta i ditt fall är att få reda på om stereons eget kablage har någon kabel som funkar till remote, dvs ifall den blå kabeln sitter på stereons kontakt så är det den du ska kika på.

Sök