3777
Sök

Kan DLS nobelium 5.25 drivas bra på en huvudenhet eller behövs det slutsteg

1 435 Inlägg
20 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2 skrev:
Glöm effekten! Du bränner inga högtalare för att effekten är för dålig. Vilket skitsnack! Varför ljuga om det?

Hög distorsion däremot kan skada elementen. Gäller bara att dela av dem med ett passivt filter och tänka på att inte "maxa" stereon men det är det väl ingen "normal" person som gör ändå...?

Klart man kan bränna högtalare med för lite effekt! Som du själv skrev, distortion skadar (eller till slut dödar) högtalare, och det är precis vad som sker när nån ovan vrider upp volymen för mycket och inte hör att det låter illa. Faktum är att det är lättare att döda en högtalare med "för lite" effekt än med "för mycket". Sen om TS ska driva med huvudenheten eller Denversteget är hugget som stucket, båda lämnar en dålig signal.

Fast då dödar man inte elementet pga för lite effekt, då dödar man det pga disten man får när man försöker kräma mer än vad steget kan ge. Fast det är väl kanske enklare att säga att det är för lite effekt som dödar det.

TS, det fungerar att driva det på huvudeheten eller ditt Denver-steg, men upplevelsen kommer bli mycket trevligare om du skaffar ett vettigt steg.

61 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2 skrev:
Glöm effekten! Du bränner inga högtalare för att effekten är för dålig. Vilket skitsnack! Varför ljuga om det?

Hög distorsion däremot kan skada elementen. Gäller bara att dela av dem med ett passivt filter och tänka på att inte "maxa" stereon men det är det väl ingen "normal" person som gör ändå...?

Klart man kan bränna högtalare med för lite effekt! Som du själv skrev, distortion skadar (eller till slut dödar) högtalare, och det är precis vad som sker när nån ovan vrider upp volymen för mycket och inte hör att det låter illa. Faktum är att det är lättare att döda en högtalare med "för lite" effekt än med "för mycket". Sen om TS ska driva med huvudenheten eller Denversteget är hugget som stucket, båda lämnar en dålig signal.

faktiskt vad jag tänkte för när jag gick igenom det på el lära 2 tror jag det var att det är större chans att bränna vid för lite effekt men jag ska köpa dom andra högtalarna istället men tack för informationen. Jag ville absolut inte använda denver slutsteg till dom basarna litar inte på den för 5öre och det låter inte bra heller när man spelar musik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
Varför inte köpa DLS kittet och driva på huvudenheten tills det är inspelat och du har råd med ett bra steg?

Alpinabiturbo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2 skrev:

Fast då dödar man inte elementet pga för lite effekt, då dödar man det pga disten man får när man försöker kräma mer än vad steget kan ge. Fast det är väl kanske enklare att säga att det är för lite effekt som dödar det.

TS, det fungerar att driva det på huvudeheten eller ditt Denver-steg, men upplevelsen kommer bli mycket trevligare om du skaffar ett vettigt steg.

Ja men disten kommer ju pga som du sa för låg uteffekt (förstärkaren matar fullt men man vrider upp mer), så det är väl den enklaste förklaringen för nån som inte är så insatt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
20 april 2011
Sciroccogt2 skrev:

Vadå ljuga? Det stinker "moment 22" lång väg.
För att få distorsion måste man höja upp volymen tills slutsteget inte klarar av det mer. För att inte högtalaren redan skall ha gett upp vid detta laget så måste man således ha för lite effekt för att kunna bränna någonting med distorsion.

Självklart blir det ingen distorsion om man inte försöker att maxa ljudnivån. Tuuur då att ingen här inne försöker med detta och bränner sina basar p.g.a. att de har för lite effekt då.. roll
Senast redigerat av Rigan (20 april 2011)

807 Inlägg
20 april 2011
svar på din fråga, nej köp ordentligt steg. Alldeles för fina högtalare att driva med stereo eller sunkigt steg. Har du inte råd så köp billigare kit och ett bättre beggat steg...

I'd rather die like a man, than live like a coward

Fri fart för ett fritt folk!
14 295 Inlägg
20 april 2011
Sciroccogt2 skrev:
Growe skrev:
det är garanterat bättre än inbyggda effekten det är sällan mer än 4*15watt i en normal enhet

GLÖM effekten!!! 4*15 w är rena fantasisiffrorna!!!

nja dom värsta enheterna brukar ha ungefär 4*15watt medans dom billigare har betydligt mycket sämre

dom mesta är dock märkta med 4*45watt-4*50watt

men som sagt fantasi siffror

helt klart är det bättre att driva dom med denver steget än enheten det är jag övertygad om

förövrigt dödar man betydligt oftare högtalarna med för lite effekt än för mycket

kan vrida full volym utan att mitt up5i kitt bottar fast jag har relativt mycket effekt till mellanregistrena
men på enheten börjar det mesta dista=likspänning rakt ut i högtalaren
vilket garanterat kommer bränna dom

om folk skulle vara aningen mer pålästa innan dom postar en massa dumma påstånde så skulle garaget få bättre ryckte

(obs! inte riktat till den jag citerar)

effekt kan man aldrig ha för mycket till högtalare det är lättare att höra när man maxar högtalarens maximala mekaniska möjligheter före elektroniken i ett steg bottar och börjar skicka likström rakt ut i högtalaren

har aldrig bränt ett enda element pågrund av förmycket effekt
men bränt en del pga man tappat effekten

men självklart går det att elda talspolar med förmycket effekt oxå men detta händer sällan vid musiklyssning utan vid db race när man maxar allt och talspolen blir överhettad

Kör fort så hinner inget hända...

14 295 Inlägg
20 april 2011
drazen_gti skrev:
svar på din fråga, nej köp ordentligt steg. Alldeles för fina högtalare att driva med stereo eller sunkigt steg. Har du inte råd så köp billigare kit och ett bättre beggat steg...

håller delvis med dig..skulle nog kunna spela med enheten eller ett sunkigt steg med stor respekt

kör mitt Infinity kappa 65.3cs på stereon just nu iof ligger allt redo för att få massor av effekt från ett gammalt sony tävlingssteg

men allt handlar om att ha respekt för grejerna dock förstör det kvaliten på ett par riktigt bra högtalare med skiteffekt

men alla har inte råd det gäller dock att varna om följderna med att snåla på effekten och renheten på signalerna till högtalarna

3 187 Inlägg
20 april 2011
Growe skrev:
Sciroccogt2 skrev:
Growe skrev:
det är garanterat bättre än inbyggda effekten det är sällan mer än 4*15watt i en normal enhet

GLÖM effekten!!! 4*15 w är rena fantasisiffrorna!!!

nja dom värsta enheterna brukar ha ungefär 4*15watt medans dom billigare har betydligt mycket sämre

dom mesta är dock märkta med 4*45watt-4*50watt

men som sagt fantasi siffror

helt klart är det bättre att driva dom med denver steget än enheten det är jag övertygad om

förövrigt dödar man betydligt oftare högtalarna med för lite effekt än för mycket

kan vrida full volym utan att mitt up5i kitt bottar fast jag har relativt mycket effekt till mellanregistrena
men på enheten börjar det mesta dista=likspänning rakt ut i högtalaren
vilket garanterat kommer bränna dom

om folk skulle vara aningen mer pålästa innan dom postar en massa dumma påstånde så skulle garaget få bättre ryckte

(obs! inte riktat till den jag citerar)

effekt kan man aldrig ha för mycket till högtalare det är lättare att höra när man maxar högtalarens maximala mekaniska möjligheter före elektroniken i ett steg bottar och börjar skicka likström rakt ut i högtalaren

har aldrig bränt ett enda element pågrund av förmycket effekt
men bränt en del pga man tappat effekten

men självklart går det att elda talspolar med förmycket effekt oxå men detta händer sällan vid musiklyssning utan vid db race när man maxar allt och talspolen blir överhettad

jag tror inte det kommer låta bättre med denver steget, du kommer kunna spela högre kanske, MEN det kommer garanterat bli mer distad signal.

3 187 Inlägg
20 april 2011
drazen_gti skrev:

varför kan han inte driva dom på stereon? maxar han inte stereon utan lyssnar på ett normalt ljud så är det inga problem..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
Distortion = förvrängd signal.
Förstärkaren i fråga (oavsett typ) behöver inte klippa utan sinusen beter sig svepande som den skall MEN den är väldigt ojämn längs kurvan.Signalen är "smutsig", förvrängd, distad.

Clipping = Det är vad det talas mkt om nu i denna tråden.
Kallas OFTA felaktigt för dist för att det förenklar beskrivningen. Visst det låter illa men signalen kan fortfarande vara ren.
Orsaken då?
Precis som beskrivs så försöker man få ut för mkt effekt mot vad grejerna klarar av att leverera.
Och nej, man får inte likström ut utan mer en form av fyrkantsvåg eftersom man klipper av topparna på sinuskurvan, vilket får talspolen att stå still i sina ändlägen. Det är detta som kan få en talspole att överhettas och brännas då den inte får den kylning dne behöver då den står still.
Andra sätt kan vara att man överstyr signalen och skickar in en starkare signal än vad förstärkaren kan hantera. Man kan mkt väl ha gainat upp för mkt med, vilket skapar en överstyrning i sig.

En klippt signal är dock mkt lättare att få med ett för klent slutsteg.
Med ett för kraftigt slutsteg så behöver man dels inte gaina upp lika mkt och dels pressar man inte steget lika hårt så man har samma effekt ur det dyrare starkare steget med mindre förvrängning (distortion) än med det billigare som får pressas hårt. Headroom kallas det på engelska iaf.....jag har inget vettigt ord för det på svenska :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

14 295 Inlägg
20 april 2011
big-jepp skrev:
drazen_gti skrev:

varför kan han inte driva dom på stereon? maxar han inte stereon utan lyssnar på ett normalt ljud så är det inga problem..

fast vad är meningen? smile

då fungerar orginalhögtalarna minst lika bra om man ska ha dom på viskningsnivå ;-)

3 187 Inlägg
20 april 2011
Growe skrev:
big-jepp skrev:
drazen_gti skrev:

då fungerar orginalhögtalarna minst lika bra om man ska ha dom på viskningsnivå ;-)

han säger ju att han ska köpa ett steg (som är bättre än denver steget) så varför då köpa ett par billiga högtalare och sedan köpa steg och sedan köpa nya högtalare igen?
då kan han lika gärna satsa på ett par bra högtalare direkt? eller?
och spelar han normalt (som för övrigt räcker till många även om du kallar det "viskning") så kommer inte högtalaren ta någon som helst skada.

7 241 Inlägg
20 april 2011
big-jepp skrev:
Growe skrev:
big-jepp skrev:

han säger ju att han ska köpa ett steg (som är bättre än denver steget) så varför då köpa ett par billiga högtalare och sedan köpa steg och sedan köpa nya högtalare igen?
och spelar han normalt (som för övrigt räcker till många även om du kallar det "viskning") så kommer inte högtalaren ta någon som helst skada.

Precis.....
Ligger ett vettigt steg i pipe och skall införskaffas så kan han passa på och slå till på de billiga Nobelium och BÖRJA med enheten, så länge han inte spelar så det låter illa. Vilket inte blir mkt. wink

Däremot är jag livrädd då INGEN har nämnt att Nobelium KRÄVER sitt montage.
Stumt och stabilt är ett MÅSTE.
Ju bättre högtalare ju högre installationskrav blir det rätt så mkt per automatik.....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
Ren fin signal, som den ska se ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-5c4c13558b36dfb739c09690cd11d2e8.jpg

Lonefox skrev:
Distortion = förvrängd signal.
Förstärkaren i fråga (oavsett typ) behöver inte klippa utan sinusen beter sig svepande som den skall MEN den är väldigt ojämn längs kurvan.Signalen är "smutsig", förvrängd, distad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2510a5eca16ed9683c32c9528e8d5628.jpg

Lonefox skrev:
Clipping = Det är vad det talas mkt om nu i denna tråden.
Kallas OFTA felaktigt för dist för att det förenklar beskrivningen. Visst det låter illa men signalen kan fortfarande vara ren.
Orsaken då?
Precis som beskrivs så försöker man få ut för mkt effekt mot vad grejerna klarar av att leverera.
Och nej, man får inte likström ut utan mer en form av fyrkantsvåg eftersom man klipper av topparna på sinuskurvan, vilket får talspolen att stå still i sina ändlägen. Det är detta som kan få en talspole att överhettas och brännas då den inte får den kylning dne behöver då den står still.
Andra sätt kan vara att man överstyr signalen och skickar in en starkare signal än vad förstärkaren kan hantera. Man kan mkt väl ha gainat upp för mkt med, vilket skapar en överstyrning i sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2505eb91edac9c86ee0611282915b018.jpg

Lonefox skrev:
En klippt signal är dock mkt lättare att få med ett för klent slutsteg.
Med ett för kraftigt slutsteg så behöver man dels inte gaina upp lika mkt och dels pressar man inte steget lika hårt så man har samma effekt ur det dyrare starkare steget med mindre förvrängning (distortion) än med det billigare som får pressas hårt. Headroom kallas det på engelska iaf.....jag har inget vettigt ord för det på svenska :S

Spelrum kanske? smile Det du menar antar jag iaf är att man har ett "överflöd" av effekt innan steget är maxat.

Growe skrev:
big-jepp skrev:
drazen_gti skrev:

Vitsen är att TS kan köpa högtalarna nu och driva dom på huvudenheten tills han har råd med ett slutsteg, då är dom dessutom någorlunda inspelade så då kommer dom låta väldigt mycket bättre när dom dels får mer/renare effekt och dels låter ungefär som den som tillverkade dom tänkte. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
20 april 2011
Tack ChriZtoffer......jag orkade inte leta rätt på bilderna wink
Nu kanske folk får LITE mer förståelse.

3 187 Inlägg
20 april 2011
Lonefox skrev:
big-jepp skrev:
Growe skrev:

Precis.....
Ligger ett vettigt steg i pipe och skall införskaffas så kan han passa på och slå till på de billiga Nobelium och BÖRJA med enheten, så länge han inte spelar så det låter illa. Vilket inte blir mkt. wink

Däremot är jag livrädd då INGEN har nämnt att Nobelium KRÄVER sitt montage.
Stumt och stabilt är ett MÅSTE.
Ju bättre högtalare ju högre installationskrav blir det rätt så mkt per automatik.....

helt rätt! utan en stabil/bra montering kommer det inte låta särskilt bra vilka högtalare man än tar.
bra tillägg! smile

30 Inlägg
20 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2 skrev:

Med låg eller i detta fall dålig (vilket var ett dåligt ordval från min sida.) effekt menade jag typ DLS Genesis SA-30... Ett steg i klass A på 2x15 W. Typ. Låg effekt men ganska så stabilt.

Blanda inte ihop det jag skriver, speciellt inte när jag skriver på 2 rader. Är effekten låg kan det inte bränna några spolar.
Men om man har "kassa" steg (det som jag kallar kassa är billiga skitsteg som eg inte borde säljas men som vissa butiker lovordar och säljer mycket av "för de har 4x2000W effekt i peak mega super duper") så är risken större att man förstör elementen och bränner spolen.

För er som inte vet vad SA-30 är för steg... http://www.hastannonser.se/SLUTSTEG-TIL … _128700731

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

30 Inlägg
20 april 2011
Och jättebra bilen med en bra förklaring! Tack! smile

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
Självklart fins det undantag, såsom Genesis som är lågt specade men ändå levererar. Men vet man vad det är för steg och funderar på såna så har man nog även kolla på effektbiten. Som nybörjare däremot så kollar men nog mest efter billigare steg och då ska man helst inte köpa nåt som redan på pappret ger för lite effekt, men inte heller det som du just beskrev, billiga steg som på pappret lämnar massor med effekt. Grunderegeln 1kr högtalare till 2kr slutsteg är väldigt bra att använda sig av ifall man inte har koll! Gärna i kombination med att kolla så förstärkaren ger mer specad RMS effekt än vad högtalarna är specade till vid den rätta impedansen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
20 april 2011
Sciroccogt2 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Sciroccogt2 skrev:

Med låg eller i detta fall dålig (vilket var ett dåligt ordval från min sida.) effekt menade jag typ DLS Genesis SA-30... Ett steg i klass A på 2x15 W. Typ. Låg effekt men ganska så stabilt.

Blanda inte ihop det jag skriver, speciellt inte när jag skriver på 2 rader. Är effekten låg kan det inte bränna några spolar.
Men om man har "kassa" steg (det som jag kallar kassa är billiga skitsteg som eg inte borde säljas men som vissa butiker lovordar och säljer mycket av "för de har 4x2000W effekt i peak mega super duper") så är risken större att man förstör elementen och bränner spolen.

För er som inte vet vad SA-30 är för steg... http://www.hastannonser.se/SLUTSTEG-TIL … _128700731

Här har du manualen:
http://www.dls.se/econtent/files/29/genesisser1.pdf
ÄVEN om det är klass A så räcker inte 30A till på långa vägar för att driva en bas i dagens läge.
90W RMS räckte till då basarna låg på runt 100-150W RMS och MAX 250-300W och hade en känslighet som inte låg långt efter PA-hgtalare.
(Mina basar jag själv hade på den tiden hade 95db i känslighet....vilket FÅ basar har idag)
Basarna idag har blivit tyngre och tyngre att driva och därför behövs mer effekt (och då per automatik mer ström, vilket du själv vet wink ).
Inget ont om SA30, absolut inte för det är ett underbart steg I RÄTT SAMANHANG!
Det är för gammalt för att användas till ett helsystem (som man faktiskt kunde på den tiden) idag.

Ett exempel på ett riktigt effektivt hybridsteg som finns idag (men som snart försvinner och ersätts av ett rent klass AB-steg av ngn anledning) är Audison LRx 5.1K som Audison valt att kalla klass AABD-steg då det steget utgörs av tre delar.
Ett kass A-steg på 2x60W, ett klass AB-steg på 2x185W och ett klass D på 750W under SAMMA SKAL!
Detta steg orkar med det mesta och lite till och är så effektivt uppbyggt att det är avsäkrat med 100A.
Där har du en STOR skillnad i teknik idag mot dåtiden...

Sök