2875
Sök

Volvo 745 startar inte

602 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Min 745:a vill inte längre starta, eller den startar med bogsering och ibland med startgas.

Har kollat felkoder och dom ger:
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Det kommer soppa, pumpen går.
Spridar reläet har jag testat att byta.

LMM är hel i alla trådar.

Inga vaccum läckage.

Kan även tillägga att det är en 16v...

Tacksam för hjälp med felsökning.

Mvh Vera Duhen

OVERBOOSTED
852 Inlägg
7 maj 2011
kollat pumpen i tanken me?wink troligtvis det som är felet (den matar inte fram tillräkligt med soppa, för lågt tryck för att spridarna ska öppna)tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

111 Inlägg
12 maj 2011
jh-hindersson skrev:
kollat pumpen i tanken me?wink troligtvis det som är felet (den matar inte fram tillräkligt med soppa, för lågt tryck för att spridarna ska öppna)tongue

Men bilen går ju nu ! Dock inte på låga varv ? Och att den är vandrig på tomgång ?

"Driv it, like you hate it ! ;)

OVERBOOSTED
852 Inlägg
12 maj 2011
lilltofta skrev:
jh-hindersson skrev:

Men bilen går ju nu ! Dock inte på låga varv ? Och att den är vandrig på tomgång ?

Kan vara ,tomgångsmotorn, bränslereläet,bränslefiltret,insugs packningen,tändkablarna/spolen wink Men har du kollat pumpen i tanken ? kan va den ialf! det bara att felsöka smile

R.I.P Paul Walker!!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 maj 2011
Lågs soppatryck brukar märkas mest på höga varv med hög belastning, tror inte  att det är pumpen. Tjuvluft?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

111 Inlägg
13 maj 2011
jh-hindersson skrev:
lilltofta skrev:
jh-hindersson skrev:

Kan vara ,tomgångsmotorn, bränslereläet,bränslefiltret,insugs packningen,tändkablarna/spolen wink Men har du kollat pumpen i tanken ? kan va den ialf! det bara att felsöka smile

Huvudpump, Bränslereläet är bytt..
Jo det är ju det !

111 Inlägg
13 maj 2011
RD_87 skrev:
Lågs soppatryck brukar märkas mest på höga varv med hög belastning, tror inte  att det är pumpen. Tjuvluft?

jo, bilen går som den ska på höga varv men inte på låga .. Tjuvluft från vad ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 maj 2011
lilltofta skrev:
RD_87 skrev:

Leta med startgas?

602 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
lilltofta skrev:
RD_87 skrev:

Leta med startgas?

och det tror du inte vi har gjord? tongue är på startgasburk 4 nu
Senast redigerat av Volvo-lollungen (13 maj 2011)

602 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
mitchi_86 skrev:
provat med en annan lmm?

Nej, det har vi inte, men då det blir märkbart sämre när man kopplar ur den så verkar det inte vara något fel. Alla trådar är dessutom hela och verkar inte vara igensatt..

197 Inlägg
13 maj 2011
jag hade då provat stoppa i en från en bil man vet fungerar. sällan man ser nå yttre fel på lmm

BadBoys_Club

OVERBOOSTED
852 Inlägg
13 maj 2011
prova att koppla ur lambdasonden kan va den som e paj, går den likadant efter du kopplat ur den så är felet löst tongue

R.I.P Paul Walker!!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 maj 2011
Är det inte tjuvluft så är det väl någon jävla givare eller box, de flesta problem visar sig ju på alla varvtal eller på höga varv om det är mekaniskt. Jag antar att ni kollat kamremmen? Finns det vakumförställning på en sån där? Jag har aldrig haft någon 16v.

36 Inlägg
16 maj 2011
Hej, det här kan vara helt off - och jag kan inte mycket om bilar - men jag har en 745a B230F - som hade exakt samma problem som du har (jag tror att felkoderna var desamma också) - den startade bara på startgas - aldrig annars. Efter extremt många om och men bytte jag på vinst och förlust "spridarreläet" (det satt på min bil på expansionsburken) - det är 1.5 år sedan och bilen har alltid startat direkt efter detta. Som sagt - jag vet inte om din bil har ett sådant relä - men om den har det kan det vara värt ett försök - kostar 50-100 på skroten

/p

Sök