3765
Sök

Vilka bilderlar passar till en 142?

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#1
hejsan har en 142:a som jag vill veta vilka andra volvo modeller man kan plocka delar ifrån?
nyss skaffat volvo:n å har inte skruvat med dom förr så är bra å veta vad som passar.

Mvh/Dino

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

5 111 Inlägg
17 juli 2011
#2
Ja det beror ju helt och hållet på vilka delar du menar, en del passar från PV och en del passar från 940 men vissa passar ju bara från 142.

Menar du motor, chassi, drivlina, kaross, inredning, elektriskt eller nåt speciellt?
Lite svårt att börja räkna upp varenda del på en 142 och skriva från vilka bilar de passar. tongue


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 juli 2011
#3
Tidiga 242 serien kan du plocka dörrar av, även senare modeller (78-85) kan du åxå ta dörrarna av men då måste du byta låskista. Allt glas såsom rutor passar från 240. Skufflucka passar (75-78) Sen är det väl inte så mycket mer, karossmässigt..

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#4
motor och elen vet jag men skulle vilja veta lite mer om vilka chassidelar som passar om tex 144 delar passar till 142. och vilka bilar man kan ta drivlinan ifrån.smile

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#5
tack för svaren. då vet jag vad jag ska leta reda på för bil å plocka en fram ruta ifrån iaf.tongue

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 juli 2011
#6
Dinomannen_89 skrev:
motor och elen vet jag men skulle vilja veta lite mer om vilka chassidelar som passar om tex 144 delar passar till 142. och vilka bilar man kan ta drivlinan ifrån.smile

Allt från 144an passar, förutom dörrar då givetvis.. Men tänk på om du tar bakre länkarmar och momentstag till bakvagnen, att om det är från en 71a? å nyare så är dom 20mm längre än på dom äldre. Och även att det som original satt lite annorlunda framskärmar på 140 fram till 70 med lägre skärmkant, men det är inte så vanligt att man snubblar över såna.. (dyrgripar smile )

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#7
okey tack för hjälpen. 142:an jag har är en 68:a så den är ju lite äldre men ska väll piffa upp den lite iaf så all hjälp jag kan få med info om alla gammla volvo bilar är jag väldigt tacksam för allt behöver ju inte vara orginal bara bilen är i bra skick och ser fin ut:)

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 juli 2011
#8
Dinomannen_89 skrev:
okey tack för hjälpen. 142:an jag har är en 68:a så den är ju lite äldre men ska väll piffa upp den lite iaf så all hjälp jag kan få med info om alla gammla volvo bilar är jag väldigt tacksam för allt behöver ju inte vara orginal bara bilen är i bra skick och ser fin ut:)

Bara kul att hjälpa smile Sen beror det som sagt på hur nära original man tänkt sig, Dörrarnas yttre handtag skiljer sig från 72 å framåt, då dom blev infällda. Framrutan sitter i en gummilist fram till o med 69, sen blev dom limmade. Så se till å var rädd om den när du byter ruta. finns säkert att köpa som NOS eller nytillverkad iofs.. Även baklamporna skiljer sig från 67-72 även om dom ser lika ut vid en första blick, värt att tänka på om du byter..

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#9
okej tackar men som den är just nu så är den långt från orginal så tror inte den kommer bli helt orginal iaf. ägaren innan mig har gjort lite 80-tals stuk på bilen och bytt ut baklysena till gamla toyota lysen från 70-talet:P

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 juli 2011
#10
Dinomannen_89 skrev:
okej tackar men som den är just nu så är den långt från orginal så tror inte den kommer bli helt orginal iaf. ägaren innan mig har gjort lite 80-tals stuk på bilen och bytt ut baklysena till gamla toyota lysen från 70-talet:P

Haha Okej! Då är det bara att plocka delar hejvilt då! big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#11
jaa de är ju de..den sticker redan ut ur mängden så. ska väll vässa till motorn lite i vinter har jag tänkt iaf. har du nått bra tips? har inte kollat vad som är gjort redan men vet att de är långt från en orginal b20 i den. har en stor stromberg förgasare men funderar på dubbla weber ist så får väl se vad som blir av med den. lätt skruvat iaf

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
17 juli 2011
#12
Dinomannen_89 skrev:
jaa de är ju de..den sticker redan ut ur mängden så. ska väll vässa till motorn lite i vinter har jag tänkt iaf. har du nått bra tips? har inte kollat vad som är gjort redan men vet att de är långt från en orginal b20 i den. har en stor stromberg förgasare men funderar på dubbla weber ist så får väl se vad som blir av med den. lätt skruvat iaf

Har skrivits en del trådar här i forumet ang B20-trim. där kan du nog få en del tips o idèer smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#13
ahh ska ta mig en titt där. tack för hjälpen smile

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

5 111 Inlägg
17 juli 2011
#14
Dinomannen_89 skrev:
motor och elen vet jag men skulle vilja veta lite mer om vilka chassidelar som passar om tex 144 delar passar till 142. och vilka bilar man kan ta drivlinan ifrån.smile

B18 och B20-motorerna finns, om vi håller oss till personbilssidan, i Volvo PV, Duett, Amazon, 1800, 140 och 240-modellerna mellan 1962 och 1976.

M40-växellådan (som heter M41 med elektrisk överväxel) sitter i samma bilar mellan 1961 och 1975. Undantaget är vissa P1800 som kan ha den kraftigare M400-lådan från 164, men att hitta en sådan idag är en lögn, och hittar du en så är det bara att gratulera då det är Volvos stadigaste personbilslåda så det är absolut ingen nackdel (tänk på att 164-låda inte passar rakt på tack vare annat bultmönster mot motorn och annan ingående axel).

Bakaxeln passar från 140 och från 164. 164ans axel är stadigare. 140-axeln motsvarar den som på 240 heter 1030 och 164-axeln den som på 240 heter 1031...

240-axel är inte bolt on men går att bygga dit....


20 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#15
tack för hjälpen:) ska kolla idag vad jag har för låda och bak axel de är redan en held del prylar som är utbytt på bilen.

"Haters don't really hate you,
they hate themselves cause you're a reflection of what they wish to be"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juli 2011
#16
Övre spindellederna är speciella på 67-69½, kostar mer än dubbelt så mycket, kan vara värt att veta. Jag har en helt ny på hyllan helt i onödan...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

79 Inlägg
8 september 2011
#17
Volvo544special65 skrev:
Dinomannen_89 skrev:
motor och elen vet jag men skulle vilja veta lite mer om vilka chassidelar som passar om tex 144 delar passar till 142. och vilka bilar man kan ta drivlinan ifrån.smile

B18 och B20-motorerna finns, om vi håller oss till personbilssidan, i Volvo PV, Duett, Amazon, 1800, 140 och 240-modellerna mellan 1962 och 1976.

M40-växellådan (som heter M41 med elektrisk överväxel) sitter i samma bilar mellan 1961 och 1975. Undantaget är vissa P1800 som kan ha den kraftigare M400-lådan från 164, men att hitta en sådan idag är en lögn, och hittar du en så är det bara att gratulera då det är Volvos stadigaste personbilslåda så det är absolut ingen nackdel (tänk på att 164-låda inte passar rakt på tack vare annat bultmönster mot motorn och annan ingående axel).

Bakaxeln passar från 140 och från 164. 164ans axel är stadigare. 140-axeln motsvarar den som på 240 heter 1030 och 164-axeln den som på 240 heter 1031...

240-axel är inte bolt on men går att bygga dit....

är de samma bredd mellan 140 och 240 axel... så man slipper kort den för att ha den på en 142 ?


5 111 Inlägg
8 september 2011
#18
240-axeln är något smalare än 140.



Sök