Vad är det för gummisladdar som ligger på vägen?

dallelito med lem
16 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

ja, vad är det för gummisladdar som ligger spända över vägen? brukar va 2 stycken man kör över. vad gör dom? mäter dom hur fort man passerar? har funderat på det länge o tänkte att någon kanske visste..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Freddan
16 augusti 2006 · 282 Inlägg

Mäter väl bara hur många som passerar den vägen..

good_year
16 augusti 2006 · 755 Inlägg

kollar hur mycket trafik som kör på den vägen

dallelito med lem
16 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

ahaaa, fan va dum jag e.. det borde jag ju kunnat lista ut. nu behöver jag inte fundera mer, tack.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
good_year
16 augusti 2006 · 755 Inlägg

kan inte var klok jämt

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
16 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

En följdfråga nudå.. varför 2 kablar.. borde d inte räcka med 1?? Rent tekniskt har jag funderat på om det sitter nån liten dator i ett skåp som räknar ut fordonets hastighet också..

lundwall
16 augusti 2006 ·

Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

ColdAsIce
16 augusti 2006 · 78 Inlägg

de räknar hur många bilar som passerar samt hastigheten.. de e för att få statisktik på hur mycket traffik de e på vägen samt medelhastigheten... smile

dallelito med lem
16 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

men ni säger olika här ju. vissa säger att dom inte kan mäta farten o vissa säger att dom gör de.. hmm, vilket stämmer? att dom räknar passerande bilar e ju alla överrens om iaf

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
chrizz Administratör
16 augusti 2006 · 11 790 Inlägg

lundwall skrev:
Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
camaro67 Meister
16 augusti 2006 · 6 763 Inlägg

chrizz skrev:

lundwall skrev:
Enkel logik säger att det är omöjligt att göra så, eftersom man måste ha fordonets hjulbas för att få fram en hastighet. Det är två stycken för att då ett bättre värde, om jag inte missminner mig.

Det är helt enkelt räknare som ofta sitter efter större T-korsningar m.m. för att kolla trafikflödet och -belastningen på olika vägar.

Nu är du ologisk wink

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart. Hinner bakhjulen köra över första kabeln innan andra kabeln körs över så ignoreras det naturligtvis.

Jag säger inte ATT det är så, men det är fullt möjligt att göra så... enkel logik smile

Men för att detta ska fungera måste man väll ha hjulbasen?? eller så missförstod jag dej? för en bil som har en hjulbas på 2 meter å 3 meter kommer ju få olika fart enligt dessa kablar även om de går lika fort? själv så tror jag att dom räknar hur många de är som åker på vägen

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
audi_coupé
16 augusti 2006 · 104 Inlägg

Framhjulen kör över första. En klocka startar. Framhjulen kör över andra kabeln. Klockan stannar, och eftersom du vet avståndet mellan kablarna så har du bilens fart

KarlNilsson Örebroare i exil
16 augusti 2006 · 970 Inlägg

Jag röstar för att dom mäter hur många fordon som passerar. Och kanske även nån slags avkänning om det går mycket tung trafik på vägen?

Hej FRA!
audi_coupé
16 augusti 2006 · 104 Inlägg

jo jag skulle tro det jag med..men de går att räkna ut hastigheten oxå.

dallelito med lem
16 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

tur att inget registeras då om det nu är så att dom mäter farten.. har ju blåst förbi i närmare 180-190 på sånna gummiband..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Volvo_Mannen Volvoskadad
16 augusti 2006 · 6 017 Inlägg

740GL skrev:
Jag röstar för att dom mäter hur många fordon som passerar. Och kanske även nån slags avkänning om det går mycket tung trafik på vägen?

låter klokt

Jonas
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
16 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

dallelito skrev:
tur att inget registeras då om det nu är så att dom mäter farten.. har ju blåst förbi i närmare 180-190 på sånna gummiband..

Inte så jävla smart de!
Har en polare som åkte jävligt fort över en sån och den gick av och slog sönder en massa under bilen... Finns nog en anledning till att dom aldrig sätter ut sånna på 110km/h vägarna. (Eller finns de där? Har aldrig sett de iallafall.)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
dallelito med lem
16 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

dallelito skrev:
tur att inget registeras då om det nu är så att dom mäter farten.. har ju blåst förbi i närmare 180-190 på sånna gummiband..

Inte så jävla smart de!
Har en polare som åkte jävligt fort över en sån och den gick av och slog sönder en massa under bilen... Finns nog en anledning till att dom aldrig sätter ut sånna på 110km/h vägarna. (Eller finns de där? Har aldrig sett de iallafall.)

ja det var där jag susade förbi dom idag, fast i lagom fart.. 120 ca.. oops om dom sitter så kass så blir det till o sänka farten förbi dom.. vill inte slå sönder min käraste ägodel

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
16 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

dallelito skrev:

golfarn_nr1 skrev:

dallelito skrev:
tur att inget registeras då om det nu är så att dom mäter farten.. har ju blåst förbi i närmare 180-190 på sånna gummiband..

Inte så jävla smart de!
Har en polare som åkte jävligt fort över en sån och den gick av och slog sönder en massa under bilen... Finns nog en anledning till att dom aldrig sätter ut sånna på 110km/h vägarna. (Eller finns de där? Har aldrig sett de iallafall.)

ja det var där jag susade förbi dom idag, fast i lagom fart.. 120 ca.. oops om dom sitter så kass så blir det till o sänka farten förbi dom.. vill inte slå sönder min käraste ägodel

Okej har aldrig sett de förut...
Kan bli ganska så stora skador.... Tur att han hade firmabilen.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
ghost_boy83 CREW
16 augusti 2006 · 2 594 Inlägg

halloj fråga en polare om de som jobbar på vägverket och i bland sätter ut sånna kablar det brukar alltid ligga en låda i diket som kablarna går in i och det är alldeles riktigt den mäter en snitthastighet och hur många fordon som passerar,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang