Här kommer storyn på nytt. Vi tar det från början ifall ni glömt och för dem som missat första delen.
En vintermorgon begav sig undertecknad, min far och en kompis på billetarexpedition. Målet var Lappo, en ort cirka 75 kilometer inåt landet, till en man som hade en hel drös med gammalt amerikanskt järn.
På en åker med ett halvmeter tjockt snölager stod säkert 30 gamla bilar i varierande skick. Inga körbara, men mer eller mindre kompletta. Chrysler New Port -62, Valiantar, Dartar, Chevelle -64 mm.mm. Bara 4-dörras bilar.
Målet för kompisen var en 361 cui Plymouth åtta som han köpt och farsan och jag skulle kolla in (enligt mig) världens snyggaste jänkare, Plymouth Sport Fury 1961.
http://www.mad4wheels.com/webpics/hires … 2_3829.jpg
Kolla taklinjen och den sportiga panoramavindrutan. Kromet under sidorutorna och midjepressningen. De utanpåliggande baklyktorna i krom är inte heller fy skam.
Säljaren i Lappo hade 3 st Plyma -61:or till salu. Tyvärr bara 4 dörrars stolpar (de har inte alls lika vacker taklinje som sport coupén) och den som var i bäst skick hade det brunnit i
Ni fattar skicket...
6000 mark (detta var före eurons inträde) ville han ha för alla 3. Inte mycket pengar, men det är högst troligt att det inte hade gått att få nån i skick
De mest vitala delarna var för länge sen sålda. Inga motorer eller växellådor fanns åt dem. Det blev tyvärr ingen Plyma -61 den gången, men vem vet. kanske någon gång dyker en upp
Däremot stod en konstig Ford bredvid en av Plymorna. Visst, karossen var ju Ford på pricken men grillen, listuppstättning och emblem skilde sig
M E T E O R stod det i nosen på den. Vad är det???
När jag kom hem igen så började undersöka saken närmare. Meteor var alltså Fordar tillverkade i Kanada. Samma kaross, samma teknik, men med olika namn. Började kolla tillverkningssiffror och existerande bilar.
Det finns just inga Meteorer kvar. Detta är med stor sannolikhet enda exet av -59 årsmodell i Finland, kanske rentav Norden
Visst skulle det vara lite intressant att ha något som ingen annan hade. En annan ska var det att den hade endast gått 2100 miles, eller 32 000 kilometer (som vi säger i Finland).
NU blev man ju lite nyfiken på det. Hur kan en 42 år (detta var 2001) bil endast rullat 2100 miles?????
Jåå, så här ligger det till.
Bilen såldes ny i Ontario 1959 till en finskättling som kom hem till Finland igen 1963. Då hade han bilen med sig i bagaget. Men nästan omgående krockades den (både fram och bak). Finnen reser tillbaks till Kanada och lämnar bilen här.
Eftersom det inte fanns någon ägare här tar finska tullen hand om den. Den står på något tullager (vet inte var) från 1963 till 1977 tills den blir utauktionerad till en köpare (vet ej vem).
Bilen repareras och renoveras, och hela bilen lackeras.
Detta kort är taget någon gång i början på 80-talet när bilen är nylackerad. Stötfångarna har ännu inte hunnits monteras.
Troligtvis är det en yrkesskola som gör jobbet, för det jobb man sätter ned på den måste ha kostat multum.
Man skär av vänstra framskärmen på mitten, klappar den rak och svetsar ihop den igen. Samma med högra bakskärmen. Hörnet kapas bort och riktas. Sen svetsas det på plats igen. Och allt karosseriarbete döljs med massor av spackel, på vissa ställen är spackellagren upp till 3 cm tjock. Sedan lackeras hela bilen i originalfärgerna Jet Black och Colonial White.
Det konstiga är nu, att när den är klar så registreras den inte, utan säljs vidare. Den kommer inte att registreras eller besiktigas någon gång, utan går från säljare till säljare. Man tycker ju att en bil som man kostat på så mycket skall börja användas
Mannen i Lappo har just sålt en Cadillac -60 och fått tre bilar i byte mot den. En av de tre är denna Meteor.
Och i februari 2001 bestämmer jag och farsan för att slå till och hämtar den med biltransport