3232
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 296 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#681
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-980d8ce515ed95dc3293068b6db4763a.jpg

Kromlister på instrumentbrädan polerade. De här hade fått vara i ännu bättre skick, men har tyvärr inte hittat sad


923 Inlägg
4 maj 2012
#682
Riktigt fint smile
Med vänlig hälsning, David

projekt "pontiac firebird -71 "trans am"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282076
projekt "volvo amazon -64 4dr automat
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=208613

5 071 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#683
dave_norrkoping skrev:
Riktigt fint smile
Med vänlig hälsning, David

Tusen tack smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
4 maj 2012
#684
JohnWayne skrev:
21005 ärliga miles. I shit You not. Därför vill jag inte byta.

Jag säger bara: WOW cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#685
Här kommer storyn på nytt. Vi tar det från början ifall ni glömt och för dem som missat första delen.

En vintermorgon begav sig undertecknad, min far och en kompis på billetarexpedition. Målet var Lappo, en ort cirka 75 kilometer inåt landet, till en man som hade en hel drös med gammalt amerikanskt järn.

På en åker med ett halvmeter tjockt snölager stod säkert 30 gamla bilar i varierande skick. Inga körbara, men mer eller mindre kompletta. Chrysler New Port -62, Valiantar, Dartar, Chevelle -64 mm.mm. Bara 4-dörras bilar.

Målet för kompisen var en 361 cui Plymouth åtta som han köpt och farsan och jag skulle kolla in (enligt mig) världens snyggaste jänkare, Plymouth Sport Fury 1961.

http://www.mad4wheels.com/webpics/hires … 2_3829.jpg

Kolla taklinjen och den sportiga panoramavindrutan. Kromet under sidorutorna och midjepressningen. De utanpåliggande baklyktorna i krom är inte heller fy skam.



Säljaren i Lappo hade 3 st Plyma -61:or till salu. Tyvärr bara 4 dörrars stolpar (de har inte alls lika vacker taklinje som sport coupén) och den som var i bäst skick hade det brunnit i mad mad mad Ni fattar skicket...

6000 mark (detta var före eurons inträde) ville han ha för alla 3. Inte mycket pengar, men det är högst troligt att det inte hade gått att få nån i skick sad De mest vitala delarna var för länge sen sålda. Inga motorer eller växellådor fanns åt dem. Det blev tyvärr ingen Plyma -61 den gången, men vem vet. kanske någon gång dyker en upp hmm

Däremot stod en konstig Ford bredvid en av Plymorna. Visst, karossen var ju Ford på pricken men grillen, listuppstättning och emblem skilde sig

M E T E O R stod det i nosen på den. Vad är det??? roll

När jag kom hem igen så började undersöka saken närmare. Meteor var alltså Fordar tillverkade i Kanada. Samma kaross, samma teknik, men med olika namn. Började kolla tillverkningssiffror och existerande bilar.
Det finns just inga Meteorer kvar. Detta är med stor sannolikhet enda exet av -59 årsmodell i Finland, kanske rentav Norden tongue

Visst skulle det vara lite intressant att ha något som ingen annan hade. En annan ska var det att den hade endast gått 2100 miles, eller 32 000 kilometer (som vi säger i Finland).

NU blev man ju lite nyfiken på det. Hur kan en 42 år (detta var 2001) bil endast rullat 2100 miles????? roll


Jåå, så här ligger det till.

Bilen såldes ny i Ontario 1959 till en finskättling som kom hem till Finland igen 1963. Då hade han bilen med sig i bagaget. Men nästan omgående krockades den (både fram och bak). Finnen reser tillbaks till Kanada och lämnar bilen här.

Eftersom det inte fanns någon ägare här tar finska tullen hand om den. Den står på något tullager (vet inte var) från 1963 till 1977 tills den blir utauktionerad  till en köpare (vet ej vem).

Bilen repareras och renoveras, och hela bilen lackeras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-40222ec55bf56f016f466163e04db807.jpg

Detta kort är taget någon gång i början på 80-talet när bilen är nylackerad. Stötfångarna har ännu inte hunnits monteras.

Troligtvis är det en yrkesskola som gör jobbet, för det jobb man sätter ned på den måste ha kostat multum.
Man skär av vänstra framskärmen på mitten, klappar den rak och svetsar ihop den igen. Samma med högra bakskärmen. Hörnet kapas bort och riktas. Sen svetsas det på plats igen. Och allt karosseriarbete döljs med massor av spackel, på vissa ställen är spackellagren upp till 3 cm tjock. Sedan lackeras hela bilen i originalfärgerna Jet Black och Colonial White.

Det konstiga är nu, att när den är klar så registreras den inte, utan säljs vidare. Den kommer inte att registreras eller besiktigas någon gång, utan går från säljare till säljare. Man tycker ju att en bil som man kostat på så mycket skall börja användas mad

Mannen i Lappo har just sålt en Cadillac -60 och fått tre bilar i byte mot den. En av de tre är denna Meteor.

Och i februari 2001 bestämmer jag och farsan för att slå till och hämtar den med biltransport

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-63e84552801ce92c00053905d58daf70.jpg


81 Inlägg
6 maj 2012
#686
Intressant historia och intressant projekt. Har följt projektet länge nu men va dags att lämna ett avtryck också smile


5 071 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#687
Sportkorv skrev:
Intressant historia och intressant projekt. Har följt projektet länge nu men va dags att lämna ett avtryck också smile

Tusen tack, och tack för ditt avtryck också smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
6 maj 2012
#688
JohnWayne skrev:
M E T E O R stod det i nosen på den. Vad är det??? roll

När jag kom hem igen så började undersöka saken närmare. Meteor var alltså Fordar tillverkade i Kanada. Samma kaross, samma teknik, men med olika namn. Började kolla tillverkningssiffror och existerande bilar.
Det finns just inga Meteorer kvar. Detta är med stor sannolikhet enda exet av -59 årsmodell i Finland, kanske rentav Norden tongue

Visst skulle det vara lite intressant att ha något som ingen annan hade. En annan ska var det att den hade endast gått 2100 miles, eller 32 000 kilometer (som vi säger i Finland).

Jag måste säga att jag gillar din Meteror Niagara skarpt - jag gillar överhuvudtaget lite udda modeller cool

Och storyn runt just din bil är ju bara såå bra tongue

Kan du berätta var man kan hitta tillverkningssiffror på kanadensiska Fordar?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#689
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-77819ccfdb0e952e0a1bb486aa42bf7a.jpg

Jag fann et NOS (New Old Stock) dörrhandtag på eBay som jag köpte. Men vid närmare undersökning visade sig att mina fyra gamla var minst lika bra eller bättre tongue


5 071 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#690
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
M E T E O R stod det i nosen på den. Vad är det??? roll

När jag kom hem igen så började undersöka saken närmare. Meteor var alltså Fordar tillverkade i Kanada. Samma kaross, samma teknik, men med olika namn. Började kolla tillverkningssiffror och existerande bilar.
Det finns just inga Meteorer kvar. Detta är med stor sannolikhet enda exet av -59 årsmodell i Finland, kanske rentav Norden tongue

Visst skulle det vara lite intressant att ha något som ingen annan hade. En annan ska var det att den hade endast gått 2100 miles, eller 32 000 kilometer (som vi säger i Finland).

Jag måste säga att jag gillar din Meteror Niagara skarpt - jag gillar överhuvudtaget lite udda modeller cool

Och storyn runt just din bil är ju bara såå bra tongue

Kan du berätta var man kan hitta tillverkningssiffror på kanadensiska Fordar?

En bil blir väl intressantare om man känner till bakgrunden antar jag.

Tillverkningssiffrorna fick jag av en bekant. Han hade hade fått dem kopierade ur någon bok om kanadensiska bilar av någon bekant i sin tur.

Vet inte om de finns tillgängliga på nätet.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
#691
JohnWayne skrev:
Jag fann et NOS (New Old Stock) dörrhandtag på eBay som jag köpte. Men vid närmare undersökning visade sig att mina fyra gamla var minst lika bra eller bättre tongue

Fattas bara - på en bil som gått såpass lite som din big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 126 Inlägg
7 maj 2012
#692
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Jag fann et NOS (New Old Stock) dörrhandtag på eBay som jag köpte. Men vid närmare undersökning visade sig att mina fyra gamla var minst lika bra eller bättre tongue

Fattas bara - på en bil som gått såpass lite som din big_smile

Jag tänkte detsamma tongue


5 071 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#693
Men ändå är vissa delar otroligt dåliga mad


5 071 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#694
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0f52fbbbca7bae9b98982e52146f2600.jpg

Nya brännare åt instrumentpanelen.


5 071 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#695
Nya kickpaneler skaffades från den lokala bilinredningsfirman.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8ad8a4e0887ad3b563151151bf6db870.jpg

Givetvis ska de målas. Original ska de var svarta, men jag funderar om de skulle passa bättre i grått, eftersom resten av inredningen också går i grått. Vad tror ni?


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
10 maj 2012
#696
Jag hade kört på grått. smile Svårt att säga innan man ser helheten dock.

Otroligt intressant historia btw.
Senast redigerat av Sotar_n81 (10 maj 2012)

"Den kan vara bra att ha"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 maj 2012
#697
JohnWayne skrev:
Nya kickpaneler skaffades från den lokala bilinredningsfirman.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8ad8a4e0887ad3b563151151bf6db870.jpg

Givetvis ska de målas. Original ska de var svarta, men jag funderar om de skulle passa bättre i grått, eftersom resten av inredningen också går i grått. Vad tror ni?

Jag tycker du ska ha samma färg på dem som du ska ha på dörrsidorna - det borde väl bli mest stilrent?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 164 Inlägg
11 maj 2012
#698
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Nya kickpaneler skaffades från den lokala bilinredningsfirman.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8ad8a4e0887ad3b563151151bf6db870.jpg

Givetvis ska de målas. Original ska de var svarta, men jag funderar om de skulle passa bättre i grått, eftersom resten av inredningen också går i grått. Vad tror ni?

Jag tycker du ska ha samma färg på dem som du ska ha på dörrsidorna - det borde väl bli mest stilrent?!

Detta håller jag med om smile

"Life´s too short to drive a boring car"

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
11 maj 2012
#699
Hur kommer det sig att bilen sedan vilade hos dig i cirka 10 år? smile

Men härligt att den fick, på väg i varje fall, ett nytt liv! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

125 Inlägg
11 maj 2012
#700
Det konstiga är nu, att när den är klar så registreras den inte, utan säljs vidare. Den kommer inte att registreras eller besiktigas någon gång, utan går från säljare till säljare. Man tycker ju att en bil som man kostat på så mycket skall börja användas,

är det svårt att regga in en bil i finland som inte är reggad o besiktigad på så länge??
jag har ju haft jättetur med min den hade ju åtminstone plåtar uttagna så resten löser sig lätt men
är det lika enkelt i finland??



Sök