2584
Sök

Bränsle/startproblem Cheva S10

43 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Vore mycket tacksam för hjälp!

Bilen startar inte om den får stå mer än ett par timmar. Annars går den klockrent.

Jag bytte bränsleenhet (inkl. pump) på min S10.
Jag köpte en begagnad på skroten och satte dit.

Bilen startade och gick precis som den ska, men om den sen får stå ett par timmar så går den inte igång, det verkar som att den inte får soppa och pumpen i tanken låter väldigt tyst. Efter upprepade försök så har bilen alltid kommit igång efter ett par minuter. Då hör man att pumpen låter desto mer. Och när den väl går så går den jämt och fint och hackar ingenting på några varv.

Är den "nya" pumpen dålig eller kan detta bero på något annat?
Pumpen låter som sagt tyst när den inte startar, men ruskar man om bilen lite och försöker så startar den efter en stund. Sen går den att starta hur lätt som helst så länge man inte låter den stå några timmar.

Någon sa att det kan vara igensatt soppafilter, kan det bli så här av detta? Kan det vara en dålig pump fast den går hur bra som helst bara man inte låter den stå (jag har kört 70 mil såhär) Eller är det kontaktfel? Jordfel? Något annat fel? Jag gjorde en motortvätt samtidigt som jag bytte pumpen.. Kan jag ha ställt till med fukt någonstans som gör så pumpen inte går ingång om den inte gått nyss.. ? Jag blir tokig.. Är det bara att montera en ny pump igen? Det var (för mig) ett stort projekt att riva ner tanken och jag har inget garage att vara i. 

Mycket tacksam för tips och synpunkter.

43 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#2
"edit" Bilen är mycket svårstartad om den får stå mer än ett par timmar!

1 365 Inlägg
20 december 2011
#3
Eligt mig så låter det som dålig backventil i pumpen. Alla orginalpumpar har ju en "spärr" för att motverka att bränsletrycket faller till 0 när du låter bilen stå. Om du har möjlighet att koppla in en BTR vid fuelrailen så kommer du snabbt få svaret om pumpen tappar trycket när du stänger av motorn. Brukar inte vara alltför klurigt på amerikanare.

Denna ska naturligtvis fungera förutsatt att allt är tätt efter bytet vilket ibland kan kräva dubbla O-ringar beroende på hur pumpen ser ut samt kopplingen tllt bränsleledningarna


43 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#4
BTR har jag aldrig använt och vet inte vad det är. sad
Vart kan det krävas dubbla O-ringar?
Jag tyckte att packningen för pumpenheten i tanken nästan var glapp, Det glappa inte men den var lätt att få dit. men jag tänkte att om det inte blir 100% tätt där kan ju inte spela någon roll eftersom det inte är 100% tätt i tex tankröret..

1 365 Inlägg
20 december 2011
#5
det är en bränsletrycksregulator som visar om du har bränsletryck i sysstemet. Nu vet ju inte jag hur det ser ut på en cheva men i min bil så kan jag få in 2 o-ringar mellan pumpen och avlämningsröret från tanken. Det är väldigt viktigt att det är tätt annars rinner det ju soppa tillbaka till tanken och pumpen orkar inte hålla bränsletrycket. Om det är läckage så förklarar det även varför du tappar trycket när pumpen är avstängd.

Det ska vara 100% tätt överallt. från pump till motor.


43 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#6
Pumpen sitter i en pumpenhet, nere i tanken, och från den är ju alla ledningar helt täta, sen sitter pump"enheten" i ett hål i tanken där jag inte är helt säker på att det är 100% tätt pga det var enkelt att föra ner den och den gamla satt "hårdare". Men borde det spela någon roll? Gör detta så pumpen inte låter lika mycket? För när bilen inte startar och har stått så hör man ju inte att bensinpumpen går, sen ruskar man om bilen och så låter pumpen mer och så startar bilen lätt.

1 365 Inlägg
20 december 2011
#7
Nää det ska inte spela någon roll om det gäller pumpenheten. Troligtvis är det som ljudisolering. Man brukar generellt inte höra när en orginalpump går igång om den inte håller på att gå sönder. Det är skillnad på exempelvis en Bosch 044 som man hör tydligt så det är nog ett gott tecken. När du säger att du ruskar om bilen så misstänker jag att du vrider om tändningen ett antal sekunder. sen vrider du om tändningen igen så startar bilen. Anledningen till det är för att pumpen "primas" när man vrider på tändningen, dvs den börjar pumpa i ca 5 sekunder. Så när du vrider om nyckeln igen så har den hunnit bygga upp ett bränsletryck och det är anledningen till att bilen startar.

Så det finns två felorsakar. Läckage någonstans från pumpen. Alternativt så är backventilen i pumpen trasig och då måste du köpa en ny.

En jobbig metod för att se om pumpen läcker är att montera ur skiten, koppla den till ett batteri och sedan låta den suga upp bensin så du ser vad som händer utanför bilen.


43 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#8
Jag har provat båda metoderna för att försöka luska ut om det är bränsletrycket som faller, dvs låtit bilen stå helt still och bara vridit om nyckeln flera ggr för att låta pumpen trycka fram bensinen, detta har jag upplevt inte fungerar, Så man ordagrant ruskar om bilen, skakar den för hand så fort att man hör bensinpumpen gå så startar bilen. Så jag misstänker glapp, dålig pump eller liknande, Det konstiga i det är ju att den startar hur lätt som helst bara den inte får stå för länge. Och den går hur bra som helst när den går igång. Borde inte en dålig pump vara dålig i allmännhet.. "liksom"..
Okej, tack för din hjälp och dina tips..
Jag går ut och river ner tanken igen.. Förmodligen byter jag pumpen en gång till då.. SUCK..

1 365 Inlägg
20 december 2011
#9
Ja man tycker det. Om du kunde se hur bränsletrycket verkligen beter sig så skulle det vara enklare att felsöka för dig. Som du uttrycker det i sista posten så låter det verkligen som att det är ett elfel. Men den borde ju inte fungera bra då hela tiden efter att du fått igång pumpen. Jag menar det är ju fortfarande ett glapp eller elfel i sådana fall. Jag har själv strulat fram och tillbaka med soppapumpen och det har nästan alltid berott på bränsletrycket eller att något inte är tätt.


1 365 Inlägg
20 december 2011
#10
Ja man tycker det. Om du kunde se hur bränsletrycket verkligen beter sig så skulle det vara enklare att felsöka för dig. Som du uttrycker det i sista posten så låter det verkligen som att det är ett elfel. Men den borde ju inte fungera bra då hela tiden efter att du fått igång pumpen. Jag menar det är ju fortfarande ett glapp eller elfel i sådana fall. Jag har själv strulat fram och tillbaka med soppapumpen och det har nästan alltid berott på bränsletrycket eller att något inte är tätt.


43 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#11
Måste ha varit höjden av otur att pumpen jag köpte var dålig.
Bytte pump och nu har bilen startat typ 5 av 5 ggr då den fått stå en stund - Även över natten och med flera minusgrader idag. Det verkar fungera! Men ett konstigt fel tycker jag..

301 Inlägg
21 december 2011
#12
moore skrev:
Måste ha varit höjden av otur att pumpen jag köpte var dålig.
Bytte pump och nu har bilen startat typ 5 av 5 ggr då den fått stå en stund - Även över natten och med flera minusgrader idag. Det verkar fungera! Men ett konstigt fel tycker jag..

därför man inte köper sådana saker beg! tongue

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

1 365 Inlägg
21 december 2011
#13
Skönt att höra, nu vet vi ju inte riktigt vad som var felet men omd et var ett elfel på pumpen så är det ju jätteovanligt. jag tror det var backventilen men skönt att det löste sig ivarjefall. Hoppas du slipper riva ner tanken igen nu på ett tag smile


43 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#14
Det hoppas jag med..
Anledningen att jag köpte begagnat var att det inte går att köpa bara pumpen löst utan man måste köpa hela enheten och den kostar 6700:- Det sved tillräckligt med 1500:- på skroten. Det kanske är för tidigt att ropa hej, men just nu fungerar det..

1 365 Inlägg
21 december 2011
#15
Du som kör USA bil bör snegla lite mot USA. Jag har inte köpt en pinal från Sverige. Bara ett tips när den går sönder nästa gång. man sparar en hel del pengar.


43 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#16
Bra tips faktiskt, jag kollade där och det var sjukt mycket billigare, men krångligt när man bara har en bil och bor otillgängligt så man måste ha fart på bilen illa kvickt.


Sök