Vad har ni köpt på Ebay till eran bil? Tips?

OpelP1
31 december 2011 · 1 412 Inlägg

Grosshandlaren skrev:
Rätta mig om jag har fel, men handlar man från ett land utanför EU så betalar man bara moms och tull för det som överskrider 1300kr?

Från usa är det 500kr tror jag, jag fick betala moms och tull tror jag det var när jag köpte ett skruvdragarbatteri för 600kr.

BudgetDunkaren Osponsrad
31 december 2011 · 1 631 Inlägg

Köpte mina Lotus Omega bakljus till min omega för många år sen wink Det va rena rånet så billiga dom va wink
Plus att tullen aldrig klagat på mina grejer, köper man bara riktiga saker och inge kopieskit så funkar det nog smile

Senast redigerat av BudgetDunkaren (31 december 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
a7x
31 december 2011 · 91 Inlägg

Ett tips är väl att be säljaren skriva ner värdet på prylarna. "Sample" är ett tillägg som brukar bli svårt att överbevisa i samband med prisnedsättning. smile

Winterdrift
1 januari 2012 · 365 Inlägg

Xenonkit av alla dess slag
Några hundra LED lampor med olika fattningar osv (sålt merparten dock, slut på ställen där ja vill ha LED i bilen hehe)
Bakljus
Stereoadapter + ram
LED angeleyes (och sen även en reostat till dessa, för dom skiner för starkt)

Senaste beställningen till bilen var ett par Osram nightbreaker plus från england till halvljuset, halva priset jmf med billigaste jag hittade här i sverige.. 150kr paret ink frakt, funkar smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Ljepone * Studerande *
1 januari 2012 · 563 Inlägg

Har själv "spanat" in Ebay (UK & Tyskland) & hittade ett par sjyssta saker. Dock har man ej "vågat" lägga bud på något. Just nu förlitar jag mig endast på den "Svenska" inhemska marknaden.

Louksor
1 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Högtalaradaptrar kostade 150kr på ebay, exakt samma i sverige kostade 800kr.
Led & dioder till innerbelysning och instrument, har jag köpt ett gäng, billigt!
Xenon kit har det blivit några st oxå.

Det mesta jag köpt har varit utanför EU, men har än så länge aldrig behövt betalla tull för sakerna.


Finns många bra att ha saker på Ebay!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
it_mutt Avstängd
1 januari 2012 · 10 388 Inlägg

Kamremsats, vattenpump, värmepaket osv osv.

Köpte rubbet till storservicen (förutom oljan) till Kermit från tyskland, (vattenpump, kamremsats (rem, spännare osv), drivremmar, drivremspännare, värmepaket, filter osv. 3500:- inkl. frakt. Samma pryttlar på mekonomen; 10k.

Plockar hem saker via ebay (främst tyska) mest hela tiden. Varfr? Priserna är rent löjligt låga i förhållande till i Sverige.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
1 januari 2012 · 10 388 Inlägg

Grosshandlaren skrev:
Rätta mig om jag har fel, men handlar man från ett land utanför EU så betalar man bara moms och tull för det som överskrider 1300kr?

Då rättar vi dig wink

"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull." Tullverket

Överskrider det 1400:- får du först betala TULL på hela summan OCH frakten,  sen moms på hela den nya summan (dvs originalsumma + frakt + tull) och sen blir det en speditionsavgift på det


Men, oftast blir det ju billigare iaf. Är ju bara att "räkna med" att torska i tullen, när man beställer något, så blir man ju inte annat än glatt överraskad.


källan är då; http://www.tullverket.se/innehallao/i/i … 05754.html

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ekmaan hej vad gör du?
2 januari 2012 · 416 Inlägg

någon som har beställt fälgar från ebay?
har funderat på beställa därifrån, man hittar nå fina fälgar sen skrollar man ner på sidan och ser att dom inte skickar till sverige.. Hittar typ ingen som gör de.

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
worlax
2 januari 2012 · 280 Inlägg

Vet inte om nån skrivit, men hur är det egentligen att köpa från ebay?
"riskfritt"? dyr frakt? vad kostar det om man fastnar i tullen? smile

Aerodynamik ...
2 januari 2012 · 7 120 Inlägg

ekmaan skrev:
någon som har beställt fälgar från ebay?
har funderat på beställa därifrån, man hittar nå fina fälgar sen skrollar man ner på sidan och ser att dom inte skickar till sverige.. Hittar typ ingen som gör de.

Du får skicka en förfrågan till företaget, dem flesta skickar till Sverige trots att det inte står.

worlax skrev:
Vet inte om nån skrivit, men hur är det egentligen att köpa från ebay?
"riskfritt"? dyr frakt? vad kostar det om man fastnar i tullen? smile

Du får fråga vad frakten blir om det inte står. Annars är det väldigt riskfritt, en säljare skänker hellre bort saker än att någon ger dem dåligt betyg.. Typ

Du kan bara fastna i tullen om du köper saker utanför EU och då är kostnaden beroende på vad varan du köpt är värd.

FL3JM Inga konstigheter
2 januari 2012 · 2 064 Inlägg

Köper fan allt på ebay. smile

Nyligen har jag köpt:

Electrical cutouts (avgasspjäll)
Xenonkit + antiflickerkit
Svarttonade kåpor till lyktorna
Speciella LED-blinkers med inbyggt p-ljus
Växelspaksknopp
Lackstift
Spider LED bromsljus (LED-ljus där det är små armar som fälls ut när man tryckt in lampan)
Hjulbultar

Det här är dock bara till min nuvarande bil, har beställt en massa annat tidigare. smile

Parfym är billigt på ebay också, så det blir lite sånt. Brukade köpa Afflictionkläder där också förrut.

worlax
2 januari 2012 · 280 Inlägg

Aerodynamik skrev:

ekmaan skrev:
någon som har beställt fälgar från ebay?
har funderat på beställa därifrån, man hittar nå fina fälgar sen skrollar man ner på sidan och ser att dom inte skickar till sverige.. Hittar typ ingen som gör de.

Du får skicka en förfrågan till företaget, dem flesta skickar till Sverige trots att det inte står.

worlax skrev:
Vet inte om nån skrivit, men hur är det egentligen att köpa från ebay?
"riskfritt"? dyr frakt? vad kostar det om man fastnar i tullen? smile

Du får fråga vad frakten blir om det inte står. Annars är det väldigt riskfritt, en säljare skänker hellre bort saker än att någon ger dem dåligt betyg.. Typ

Du kan bara fastna i tullen om du köper saker utanför EU och då är kostnaden beroende på vad varan du köpt är värd.

Okej tack ska du ha cool såg nu att det står även att det inte tillkommer nån extra kostnad tull, skatt eller moms från tyskland iaf smile

it_mutt Avstängd
2 januari 2012 · 10 388 Inlägg

worlax skrev:

Aerodynamik skrev:

ekmaan skrev:
någon som har beställt fälgar från ebay?
har funderat på beställa därifrån, man hittar nå fina fälgar sen skrollar man ner på sidan och ser att dom inte skickar till sverige.. Hittar typ ingen som gör de.

Du får skicka en förfrågan till företaget, dem flesta skickar till Sverige trots att det inte står.

worlax skrev:
Vet inte om nån skrivit, men hur är det egentligen att köpa från ebay?
"riskfritt"? dyr frakt? vad kostar det om man fastnar i tullen? smile

Du får fråga vad frakten blir om det inte står. Annars är det väldigt riskfritt, en säljare skänker hellre bort saker än att någon ger dem dåligt betyg.. Typ

Du kan bara fastna i tullen om du köper saker utanför EU och då är kostnaden beroende på vad varan du köpt är värd.

Okej tack ska du ha cool såg nu att det står även att det inte tillkommer nån extra kostnad tull, skatt eller moms från tyskland iaf smile

Gäller ju alla EU-länder

Dock kan du visst åka på extra kostnad. Tullen kan öppna paketet, även om det inte "behövs", och då får du betala för det (ja jag vet, det är trams, men så är det iaf). Men, tull som i tullavgift+moms+speditionsavgift ska du inte åka på iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
discokapten Kapten på disco!
2 januari 2012 · 1 729 Inlägg

it_mutt skrev:

worlax skrev:

Aerodynamik skrev:

ekmaan skrev:
någon som har beställt fälgar från ebay?
har funderat på beställa därifrån, man hittar nå fina fälgar sen skrollar man ner på sidan och ser att dom inte skickar till sverige.. Hittar typ ingen som gör de.

Du får skicka en förfrågan till företaget, dem flesta skickar till Sverige trots att det inte står.


Du får fråga vad frakten blir om det inte står. Annars är det väldigt riskfritt, en säljare skänker hellre bort saker än att någon ger dem dåligt betyg.. Typ

Du kan bara fastna i tullen om du köper saker utanför EU och då är kostnaden beroende på vad varan du köpt är värd.

Okej tack ska du ha cool såg nu att det står även att det inte tillkommer nån extra kostnad tull, skatt eller moms från tyskland iaf smile

Gäller ju alla EU-länder

Dock kan du visst åka på extra kostnad. Tullen kan öppna paketet, även om det inte "behövs", och då får du betala för det (ja jag vet, det är trams, men så är det iaf). Men, tull som i tullavgift+moms+speditionsavgift ska du inte åka på iaf.

Är du säker på det? Har du någon källa du kan peka på? För rent spontant så tror det skulle kunna klassas som ett hindrande av fri rörlighet över gränserna...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
dadooo
2 januari 2012 · 841 Inlägg

beställer man utanför EU ska man fråga säljaren om han e på att skriva att de är som en GIFT= present

då slipper ni tull smile

Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Aerodynamik ...
2 januari 2012 · 7 120 Inlägg

dadooo skrev:
beställer man utanför EU ska man fråga säljaren om han e på att skriva att de är som en GIFT= present

då slipper ni kanske tull smile

Rätt ska vara rätt

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Kan ju vara lönt att skriva vilka butiker ni har köpt prylarna ifrån också wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Grundstrom Nismo
2 januari 2012 · 758 Inlägg

Blinkers, Xenonsats hittils.. Ska beställa skivor o belägg till audin inom snar framtid med! smile

Winterdrift
2 januari 2012 · 365 Inlägg

Aerodynamik skrev:

dadooo skrev:
beställer man utanför EU ska man fråga säljaren om han e på att skriva att de är som en GIFT= present från privatperson

då slipper ni kanske tull smile

Rätt ska vara rätt

La till lite extra på slutet :p

Enligt kvinnan jag pratade med på arlandaterminalen när ett av mina paket hade blivit taget för granskning så kan företag inte skicka gåvor, i deras ögon..

Däremot sample (varuprov) till sjukt lågt pris har dom inte så mycket att säga till om, dom lägger ner vädligt lite tid på betalningskravsdelen, så man slipper oftast undan om man drar en vals smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang