Laddspänningen mäts helst på både generator och batteri, då ser man också ifall det är eventuellt spänningsförlust mellan generator-batteri. Nere på generatorn sätter man plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns hölje (ren metall). Vid mätningen på generatorn måste man vara försiktig så att inte händer/kläder/mätkablar riskerar att fastna i drivremmen.
Mät först med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, sedan håller du 1500-2000 motorvarv konstant och slår igång några förbrukare (tex fläkt, extraljus). Vid första mätningen bör spänningen ligga runt 14-14,4 V, vid andra mätningen kan man tillåta att spänningen sjunker ett par tiondelar. Naturligtvis kommer spänningen att sjunka ordentligt om sakerna drar mer än vad generatorn är specad för.
Förresten kan din inkoppling av remotekabeln i längden göra att batteriet "åldras i förtid", orsaken är att det finns risk för sulfatering i batteriet pga otillräcklig laddning. Tar vi exempelvis exemplet med 0,5 A strömförbrukning hos steget så blir batteriet urdraget med 12 Ah per dygn, vilket kanske inte märks så mycket till en början.
Kör man då bilen relativt korta sträckor (kort körtid) så hinner inte generatorn fylla upp med så mycket som drogs ur (även med bra fungerande generator), men det räcker ändå för att motorn ska starta utan problem. Låter man det där fortsätta ett tag så börjar batteriet sulfateras i cellerna och tappa kapacitet, det blir helt enkelt mindre användbar "kräm" kvar. Till slut kan batteriet ge upp, fastän generatorn alltså fungerar som den ska.
Det är inte ett påhittat påstående från mig, sånt kan mycket väl hända. Skulle bilen dessutom ibland stå orörd i två dygn, då blir det bekymmer.
Jag föreslår att du, oavsett vad felet beror på, kopplar om remoten så att steget slås på när stereon är på. Det kopplingssätt som är nu anser jag inte vara vettigt.